فهم ناصحیح روایات دستاویزی برای تحریف حجاب
کد خبر: 3695799
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷

فهم ناصحیح روایات دستاویزی برای تحریف حجاب

گروه شبکه اجتماعی-- سایت شبکه اجتهاد به ادعای ترکاشوند درباره کشف حجاب ام‌سلمه همسر پیامبر(ص) در هنگام عزاداری پاسخ داد.

به گزارش ایکنا؛ خوانش انتقادی امیرحسین ترکاشوند مولف کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر صلی ‌الله علیه و آله» از دین اسلام و مسائل مرتبط با آن خصوصا مسئله حجاب واکنش‌هایی را به همراه داشته که مطالعه تطبیقی آنها می‌تواند مخاطب را در فهم بهتر روایات اسلامی یاری کند. وی در جدیدترین اظهار نظر خود با انتشار متن حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر عذاب اخروی زنان بی‌حجاب نوشته است: «این حدیث معلومه که ساختگیه چون در روایتی صحیح وقتی اُم‌سلمه (همسر پیامبر) موهایش را در جمعِ عزاداران آویزان و نمایان کرد حضرت هیچ ایرادی به او نگرفت. فما عاب ذلک علیها النبی».

واکنش سایت «اجتهاد» به ادعای ترکاشوند درباره «حجاب ام‌سلمه»

سایت «شبکه اجتهاد» در مقام رفع این شبهه با انتشار یادداشتی با عنوان «ترکاشوند و ادامه ادعاهای بی اساس...» به سخنان ترکاشوند پاسخ داده است. گزیده متن یادداشت بدین شرح است: «این ترجمه و برداشت، نادرست است. حدیث نمی‌گوید که ام سلمه موهایش را به هنگام اقامه عزا، آویزان کرد، بلکه به عنوان جمله معترضه می گوید: «وكانت من حسنها كأنها جان وكانت إذا قامت فأرخت شعرها جلل جسدها وعقدت بطرفيه خلخالها»، یعنی وسط حکایت توضیح می دهد که: «وی زیبا بوده است، از جمله او وقتی می ایستاده و موهایش را می‌ریخته، موهایش روی تنش می‌آمده و آنها را دو گیس باف می‌کرده و خلخال به آن می بسته است؛ نه این که در عزاداری چنین کرده باشد! لذا در این جمله از ماضی ساده (ماتت... فقالت... ) تغییر لحن داده و با ماضی بعید استمراری سخن می گوید (کانت إذا قامت ...).عبارت «فما عاب ذلك عليها النبي (صلى الله عليه وآله) ولا قال شيئا» هم برای این است که منسوب به پیامبر است که عزاداری و نوحه سرایی را نمی پسندید، اما ایشان نسبت به نوحه سرایی ام سلمه اعتراض نکرده است. لذا این حدیث در باب النیاحة (نوحه سرایی) آمده نه در باب حجاب.»

انتهای خبر

captcha