ابراهیم اصغری، تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه سال گذشته نیز همچون سالهای قبل در حوزه سینمای دفاع مقدس قدم چندان مهمی برنداشتیم گفت: از نگاه من سینمای ایران در سال گذشته همچون سالهای قبل، نتوانسته قدمهایی خوبی در حوزه سینمای دینی و دفاع مقدس بردارد، چون نه تنها سینما، بلکه در دیگر بخشهای فرهنگی و هنری نیز در این رابطه قدم قابل توجهی برداشته نشده است. این وضعیت آنقدر حاد است که میتوان گفت سینمای ما تنها در اختیار آثاری است که گیشه را آن ملاک کار است.
وی افزود: این اتفاق نیز حاصل تفکر یک فرد یا گروه نیست بلکه مدیران سینما و جشنوارهها فیلمسازان را به این سمت سوق میدهند. در اکثر دورههای فستیوال فجر که از آن بهعنوان مهمترین اتفاق سینمایی کشور میتوان نام برد، فیلمهایی حمایت میشوند که عمدتا به موضوعات تلخ اجتماعی میپردازند و البته در جشنواره سیوششم بر خلاف رویه رایج عمل شد و به کارهای خوب و ارزشی هم بها داده شد اما معمولاً این اتفاق در سینمای ما کمتر رخ میدهد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «اشنوگل» با بیان اینکه نگاه گیشه محور برای سینما به شدت خطرناک است، گفت: هیچ چیز برای سینما بیش از این خطرناک نیست که مدیران آن تنها گیشه را بهعنوان شاخصه اصلی نگاه کنند البته گیشه در جای خود دارای اهمیت است، چون حیات سینما به آن وابسته است، اما این خصیصه تنها بخشی از سینما را در بر میگیرد و قسمت مهمتر، پیامرسانی اخلاقی سینماست، البته باید این نکته را متذکر شوم که پیامرسانی در سینما به خودی خود هیچ منافاتی با گیشه ندارد، بلکه حتی در مواقعی میتواند کنار هم قرار گیرد.
وی متذکر شد: اگر این گفته حمل بر خودستایی به حساب نیاید، من در پرونده کاری خود نشان دادهام که سودآوری برایم اهمیت ندارد، وگرنه من هم به سادگی میتوانستم با تولید کارهای گیشهای برای خود سود مالی کسب کنم، اما من به این دلیل به حوزه سینما وارد نشدهام. سینما از دیدگاه من ابزاری پرمخاطب است که باید از آن در جهت تبلیغ آرمانهای شهدا و اسلام بهره برد. این خواسته نیز همانطور که گفتم هیچ منافاتی با گیشه ندارد، چون ما یک جامعه دینمدار هستیم، به همین جهت اگر به این قبیل موضوعات به طرز شایستهای نگاه کنیم قطعا با استقبال تماشاگران مواجه خواهیم شد.
این فیلمساز در پاسخ به این مطلب که برخی سازمانهای مطرح و پرقدرت به لحاظ مادی از تولیدات ارزشی در حوزه سینما حمایت میکنند، برای همین نمیتواند این ژانر را در سینما غریب دانست، بیان کرد: بله سازمانهایی وجود دارند که خود سفارشدهنده کارهای دینی یا دفاع مقدسی در سینما هستند، اما متاسفانه حمایتهای آنها عموماً محدود به آدمهای خاص میشود و همه هنرمندان از آن بهرمند نیستند. این قبیل حمایتها نیز به گواه تاریخ هیچگاه منتج به نتیجه مثبت نشده، بلکه در گذر زمان به دلیل محدود بودن اندیشه در آن عقیم مانده است.
وی در پایان تاکید کرد: ارزیابی من از سال آینده دو بخش دارد. ابتدا به کسانی مربوط میشود که همیشه از حمایتهای دولتی بهرمند بودهاند و سال پیش رو برای این افراد همیشه با موفقیت همراه بوده است. بخش دوم هم کل سینمای دینی را در برمیگیرد که افق چندان روشنی برای آن مشاهده نمیکنم.
انتهای پیام