کد خبر: 3700370
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
عبدالله باکیده:

انقلاب تنها بهمن 57 نیست/لزوم پرداختن به مقاطع مغفول انقلاب اسلامی در آثار هنری

گروه هنر ـ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: برای پرداختن به انقلاب در آثار نمایشی، حتماً نباید مقطع بهمن‌ 57 را مد نظر قرار دهیم زیرا انقلاب اسلامی از خرداد 42 حرکت خود را آغاز کرده و در سال 57 این حرکت مردمی به بار نشسته است و تمامی این دوره‌ها می‌تواند الهام‌بخش سینماگران باشد.

نوروز، کنشلو، 3//////انقلاب تنها بهمن 57 نیست

عبدالله باکیده کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، درباره جایگاه انقلاب در سینما و تلویزیون اظهار کرد: 20 فروردین یک معنا را برای هنر دوستان تداعی می‌کند، زیرا این روز به نام هنر انقلاب نامگذاری شده است. این مناسبت که همزمان با سالروز شهادت شهید آوینی است، سعی دارد ارزش‌هایی را به ما یا‌دآور شود که متاسفانه سالهاست آن را در هنر این سرزمین کم‌رنگ کرده‌ایم، البته هر ساله در چنین مناسبت‌هایی اظهار نظرهای مختلفی صورت می‌گیرد که همه آنها به نوعی در راستای حمایت از هنر انقلابی است، اما در عمل اتفاق خاصی را شاهد نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آسیب‌های رایج در آثار انقلابی چیست؟ گفت: متأسفانه وقتی فیلم یا سریالی درباره انقلاب ساخته می‌شود تنها آثار به یک مقطع زمانی توجه دارند. ‌آن‌هم بهمن سال 57 است، اما انقلاب اسلامی یک ریشه تاریخی دارد. انقلاب اسلامی از سال 42 حرکت خود را آغاز کرد و سال 57 به بار نشست. برای همین بی‌انصافیست که بخواهیم یک برهه زمانی را به عنوان انقلاب به جوانان خود نشان دهیم. نکته دیگر این‌که جوانان ما شاید از طریق تلویزیون و رسانه‌ها تا حدودی به آنچه در بهمن 57 رخ داده آشنا باشد، اما به مبارازت امام در تبعید کمتر آشنا هستند. این آسیبی است که به نوعی تمام کارهای دینی و انقلابی ما نیز با آن درگیر هستند.

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «پوتین» بیان کرد: وقتی می‌خواهیم درباره انقلاب سخن بگوییم معمولاً آثارمان به داشته‌هایمان توجه دارد. این امر یک رویکرد کاملاً ضروریست تا مردم با دستاوردهای انقلاب آشنا شوند، اما باید به کم‌کاری‌ها نیز اشاره داشته باشیم تا مسئولان نسبت به رفع نواقص حساس‌تر شوند. این اقدام به نوعی به بارورتر کردن انقلاب کمک می‌کند، چون این فرصت را از دشمن می‌گیرد که با تبلیغات خود بخواهد ذهنیت مردم را نسبت به انقلاب منفی کند.

کارگردان فیلم «پوتین» متذکر شد: موضوعی دیگری که در این رابطه باید به روی آن تأکید کنم این است که وقتی درباره انقلاب اسلامی سخن می‌گویم تمام سخنانم به بحث داخل کشور خلاصه می‌شود، درصورتی‌که بسیاری از اتفاقاتی که در منطقه رخ داده به نوعی آبشخور انقلاب است، برای همین توصیه می‌کنم اگر قرار است به هنر انقلاب پرداخته شود، ضروریست تا به تاثیرات بین‌المللی آن نیز توجه شد. این اقدام جدا از جذابیت‌های ظاهری می‌تواند به نوعی تبلیغ انقلاب نیز محسوب شود، فاکتوری که متأسفانه ما آن را تا حد زیادی به فراموشی سپرده‌ایم.

وی درباره سطح‌نگری در حوزه آثار انقلابی نیز گفت: یک اشکال جدی در حوزه سینمای انقلاب به کارهایی خلاصه می‌شود که نگاهی کاملاً ابتدایی به انقلاب دارند، همانند آثاری که در دهه 60 تولید می‌شد و ما ابتدایی‌ترین برداشت‌ها را از انقلاب در کارهایمان لحاظ می‌کردیم اما امروز دیگر انتظار نداریم همان کارها تولید شود، بلکه انتظار می‌رود آثار به شکلی زیبا و کارشناسانه موضوع و مفهوم انقلاب را مد نظر قرار دهند. برای درک بهتر باید به این مطلب اشاره کنم انقلاب اسلامی تنها شکل سیاسی نداشت، بلکه ما در حوزه‌هایی چون فرهنگ و اقتصاد نیز به موفقیت‌های زیادی دست یافتیم که متأسفانه آنگونه که باید به آنها در کارهای سینمایی پرداخته نشده است.

باکیده یادآور شد: وقتی از کارهای سطحی دهه 60 حرف می‌زنم منظورم تمام تولیدات آن زمان نیست، بلکه در همان دوران نیز کارهای خوبی تولید شد که متأسفانه آن آثار آنچنان که باید دیده نشد. برای مثال می‌توانم از فیلم سینمایی «لانه عنکبوت» نام برم. نمونه دیگر در این زمینه «تنوره دیو» کیانوش عیاری است که به نظرم به شکل خوبی انقلاب اسلامی را مد نظر قرار داده بود.

وی با بیان این‌که برخی مدیران ما به رشد انقلاب در هنر کمک نکردند، بلکه به نوعی جلوی آن را هم گرفتند، تصریح کرد: همانگونه که در توضیحات قبلی به آن اشاره کردم. فیلم‌هایی در سینمای ما بوده که در آن به شکلی کارشناسانه به انقلاب اسلامی پرداخته شده است، اما متأسفانه دیگر فیلمسازان آن آنچنان که باید در سینما فعال نیستند، برای همین باید از مدیران گذشته و امروز ما پرسید آیا منظور شما از حمایت این است که تنها در سالروز شهادت آوینی بیاید و از اندیشه‌های آوینی تعریف کنید؟ آیا حمایت از فیلمسازانی که در آن حوزه قدم بر می‌دارند در حقیقت حمایت از سینمایی آوینی نیست؟

این فیلمساز در انتهای سخنانش به مسئولان سینمایی توصیه کرد: بیایید یک کم به هنرمندان خودمان اعتماد کنیم و بگذاریم آنها نیز اندیشه‌های خود را در حوزه هنر انقلاب عرضه کنند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، مسلماً روزهای خوشی را برای هنر ایران اسلامی می‌توان انتظار داشت.

انتهای پیام

captcha