راهپیمایی اربعین؛ تجلی شعارهای امام حسین(ع) در عاشورا/ شیعیان نیجریه با حکومت مذاکره کنند/ اخطار به دولت پاکستان
کد خبر: 3760532
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
خطیب جمعه تهران:

راهپیمایی اربعین؛ تجلی شعارهای امام حسین(ع) در عاشورا/ شیعیان نیجریه با حکومت مذاکره کنند/ اخطار به دولت پاکستان

گروه سیاسی ــ آیت‎الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به اتفاقات تلخ در نیجریه گفت: به عزاداران اربعین در این کشور حمله شد و تعدادی شهید و مجروح شدند. گویا ارتش آنجا وارد عمل شده که این کار ارتش نیست و مربوط به پلیس است. دلیلی ندارد مراسم مذهبی مسالمت‌آمیز شیعه مورد حمله قرار گیرد. لذا پیشنهاد من این است که شیعیان با حکومت مذاکره کنند.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی امروز 11 آبان ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، در ابتدا وفات پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسین مجتبی(ع) و امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را تسلیت گفت.

وی با اشاره به پشت سر گذاشتن ماسم اربعین گفت: خدا را شاکریم که بحمدالله نه فقط ملت ایران بلکه انسان‌های آزاده جهان عاشق و شیفته امام حسین(ع) هستند و در راه محبت امام حسین(ع) از هیچ گونه فداکاری و تحمل سختی مضایقه نمی‌کنند.

موحدی کرمانی اظهار کرد: طبق اطلاع حدود 17 میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کردند که حدود دو میلیون نفر از ایران بودند و این خیلی مهم است و این اربعین پیام‎ها دارد. در کنار تسلیت چهلم شهادت امام حسین(ع)، اما من تبریک هم می‌گویم؛ اربعین تبریک دارد. اربعین روز پیروزی امام حسین(ع) است؛ روزی است که امام حسین(ع) یک تنه با عده اندکی از یارانش بر دنیای کفر، شرک، نفاق و ظلم پیروز شد؛ این کاروان که به کربلا آمدند با عزت و کرامت آمدند.

وی ادامه داد: شعارهایی که امام حسین(ع) در روز عاشورا می گفت امروز در اربعین تجلی پیدا کرد و فریادها علیه حکومت یزید بلند بود. جنایات یزید به طور آشکار در مجامع عمومی مطرح می‎شد. بعضی از مأموران یزید همراه کاروان اسرا بودند ولی جرئت حرف زدن نداشتند و این یعنی پیروزی و شکست دشمن و شکست ظلم؛ ظالم نمی‌تواند بماند و دوام پیدا کند.

موحدی کرمانی بیان کرد: مرحبا به این ملت آزاده ایران و ملت‌های آزاده سراسر جهان که در اربعین با این عظمت به طرف مرقد امام حسین(ع) رفتند و این‌ها در واقع جشن پیروزی امام حسین(ع) را گرفتند. امام حسین(ع) در یک مقطع دشمن را نابود کرد، نظام طاغوتی اموی را ساقط کرد و در یک مقطع که اربعین باشد به طور دائم پایه مقاومت در مقابل ظلم را ریخت؛ به صورت زیارت که بسیار ارزنده است. در این زیارت‎ها اهداف مقدس ائمه معصومین بیان می‎شود، در این زیارت‎ها مقام امام بیان می شود، در این زیارت آنان که نماینده امام هستند به دنیا معرفی می‎شوند؛ امام زمان (عج) غایب است اما نائبش وجود دارد.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: نائب کاری می‎کند که امام باید بکند و حکومت را به شکلی اداره می‎کند که اگر امام زمان(عج) حضور داشت او هم به همین شکل انجام می‎دهد.

وی افزود: امام حسین(ع) تو آمدی انسان‎ها را از ذلت نجات دادی، دروغگوها را رسوا کردی، ظالم را سرنگون کردی و حق را بر باطل غالب کردی. حال این جمعیت عظیم در اربعین چه حرفی می‎زند؛ حرف این جمعیت آن است که هیچ مستبدی قادر نخواهد بود مبارزه برای تحقق عدالت را پایان دهد و این مبارزه تا پایان دادن شرک، کفر، نفاق و ظلم ادامه خواهد داشت.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: سرنوشت ستمگران، آمریکا، رژیم صهیونیستی، وهابیت و هر ستمگری به طور قطع سقوط و نابودی و رسوایی و سرنگونی است. این جانیان فکر می‌کنند می‌توانند به این مقاومت پایان دهند اما مطمئناً این آرزو را به گور خواهند برد.

وی خطاب به ترامپ گفت: دوران زورگویی و قلدری رو به افول است و کشورهای اروپایی هم‌پیمان شما هم دیگر خسته شده‌اند. آمریکا می‌خواهد کشورهایی را که پایبند قانون هستند مجازات کند و این روش تبعات بدی برای نظم جهانی دارد. آمریکا روز به روز منفورتر و منزوی‌تر می‌شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اجلاس سه‌جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت: در این اجلاس همه از مواضع ایران درباره تحریم‌های ظالمانه حمایت و تأکید کردند که به همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد. امروز هیچ کشوری جز چند رژیم منطقه‌ای از اقدامات ۀمریکا حمایت نمی‌کند. امکان اینکه آمریکا بتواند به اهداف اقتصادی خودش برسد ضعیف است و قطعاً به اهداف سیاسی خود هم از این تحریم‌ها نخواهد رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این اولین بار است که اروپایی‌ها علاوه بر انتشار بیانیه علیه سیاست‌های آمریکا، مکانیسمی هم برای اجتناب از تحریم‌ها و جبران تبعات آن‌ها ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: خدا را شاکریم که هر چه بر عمر نظام کثیف عربستان سعودی می‌گذرد این حکومت و وهابیت رسواتر می‌شود. قتل جمال خاشقچی آن هم به شکلی فجیع، این رژیم سفاک را به کلی منفور کرده و آمریکای حامی‌اش هم سردرگم شده که چه غلطی کند و آیا از این گاو شیرده باز میلیاردها دلار بگیرد و حمایتش کند که در این صورت بر منفور بودنش در جهان افزوده می‌شود و زندگی بر او تنگ خواهد شد یا برای یکبار هم که شده صدقی نشان دهد و این رژیم کودک‌کش را محکوم کند و در لیست سیاه قرار دهد و دست از حمایت او بردارد و این قدر سلاح در اختیارش نگذارد.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: تا کی بشنویم که 14 میلیون یمنی از گرسنگی در خطر مرگ هستند و دنیا هم تماشاچی باشد و آمریکا هم جنایت کند و از جانی حمایت کند؛ رژیمی که به دروغ خود را خادم حرمین معرفی می‎کند و در رأس خائنین به حرمین است این طور بی پروا به کشتار زنان و کودکان بی‎گناه ادامه می‎دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اتفاقات تلخ در نیجریه گفت: به عزاداران اربعین در این کشور حمله شد و تعدادی شهید و مجروح شدند. گویا ارتش آنجا وارد عمل شده که این کار ارتش نیست و مربوط به پلیس است. دلیلی ندارد مراسم مذهبی مسالمت‌آمیز شیعه مورد حمله قرار گیرد. پیشنهاد من این است که  شیعیان با حکومت مذاکره کنند. قطعاً با مذاکره تفاهم به دست خواهد آمد. همچنین علما و مراجع با ارشاد خودشان می‌توانند مانع بروز این گونه فجایع شوند.

موحدی کرمانی اظهار کرد: به دولت پاکستان رسماً اخطار می‌شود هر چه زودتر درباره آزادی 12 تن یا بیشتر از مرزبانان کشورمان که اخیراً گروهک‌های تروریستی در مرز دو کشور آنان را ربوده‌اند اقدام عاجل کند.

وی درباره تحولات عراق گفت: مقاومت و نیروهای اسلامی عراق در سایه مرجعیت و یاران مرجعیت به توفیقی بزرگ دست یافت و بینی آمریکا را به خاک مالید. آمریکا با تمام تلاشی که با پول‌های عربستان سعودی و قدرت خیالی و وهمی خود کرد نتوانست هیچ غلطی کند و بحمدالله نیروهای خدوم و صالح در پست‌های حساس نمایندگی مجلس، ریاست مجلس، ریاست جمهوری و نخست‌وزیری عراق قرار گرفتند. این توفیق را به کشور عراق تبریک می‌گویم و می‌دانند که این به برکت مرجعیت بوده است.

موحدی کرمانی در بخش پایانی خطبه دوم گفت: این روزها در رسانه‌ها و فضای مجازی نسبت‌هایی به مسئولان داده می‌شود که اذهان عمومی را خدشه‌دار و رابطه دولت و مردم را سست می‌کند. بالاخره باید تکلیف این امر روشن شود. مردم سؤال می‌کنند آیا این نسبت‌ها صحیح است و واقعاً افرادی در سطوح بالا اینطور در رفاه و وابسته به دنیا هستند. اگر هستند که «علی الکشور و علی الاسلام السلام».

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: من نمی‌گویم هر چه در فضای مجازی مطرح می‌شود نظام پاسخ آن را بدهد. خیلی حرف‌های بی‌پایه و اساس گفته می‌شود که ارزش جواب ندارد اما گاهی از مقامی شناخته شده در جایگاهی از نظام چنین نسبت‌ها به افراد داده می شود که باید روشن شود، یا دروغ است که تکلیف دروغگو روشن شود و اگر دروغ نیست و راست است تکلیف مردم در این میان چیست. اگر دروغ است خدا دروغگو را لعنت کند و اگر راست است نظام از شر این افراد آزاد شود و اگر قانوناً باید برخوردی انجام شود این اقدام بشود.

بنابراین گزارش آیت‎الله موحدی کرمانی در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت همگان به تقوا گفت: انسان‌هایی که سرمایه تقوا دارند در لحظه‌ای شیطان دام خود را برای اغوای انسان گسترده کرده وفق می‌شوند و در آن لحظه این افراد به یاد خواهند بود.

وی افزود: متقین وقتی مواجه با فرب شیطان می‌شوند به یاد هستند؛ به یاد خدا، قیامت، مرگ و قبر؟ به اصطلاح علما وقتی اشاره نشده به یاد چه هستند یعنی در هر موردی به تناسبی به یاد چیزی هستند.

موحدی کرمانی ادامه داد: این «به یاد» در مقابل غافل است. غافل یعنی به یاد نیست اما متذکر یا مذکر به یاد است. شیطان قسم‌خورده من فرزندان آدم را اغوا می‌کنم و اکثرشان را جهنمی می‌کنم. شیطان کمرش را برای این معنا بسته و مصمم است تک‌تک ما را گمراه کند. در هر لحظه با یک کید شیطان مواجه هستیم و باید در این لحظات به یاد باشیم تا از شر شیطان حفظ شویم.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: به عنوان نمونه در مورد غضب در روایات داریم وقتی انسان غضباک می‌شود انقدر این صحنه خطرناک است که وقتی غضب می‌آید عقل خداحافظی می‌کند. هر چه غضب شدیدتر، فرار عقل بیشتر. تا زمانی که فرد غضبناک مانند یک آدم دیوانه عمل می‌کند در حالی که در حالت عادی اهل این مسائل و رفتارها نیست. وقتی انسان غضبناک می‌شود باید به یاد باشد؛ یعنی یادش باشد در این حالت عقلش می‌رود. این معنای تذکر است.

وی اضافه کرد: خدا نکند که انسان مورد غضب خدا قرا بگیرد. فرشته‌ها در صفوف منظم در قیامت آماده می‌شوند و فرمان الهی هم صادر می‌شود و جهنم را هم می‌آورند. حالا وقتی است که تک تک گنهکاران باید در این آتش بیفتند و بسوزند. این عذاب قابل تصور نیست.

موحدی کرمانی بیان کرد: مسئولان به داد برسید در خصوص صحنه‌های فضای مجازی که ایمان و زندگی‌ها را بر باد می‌دهد. برخی دلسوزانه برخی صحنه‌ها را به من نشان می‌دهند که من بلافاصله منزجر می‌شوم و چشمم را می‌بندم. این شوخی ندارد، مسئولانی که عهده دارد حفظ دین مردم هستید و امانت الهی و دین و انقلاب به دست شما سپرده شده در مقابل این صحنه‌های زننده شما چه می‌کنید و چطور ایمان جوان‌ها را حفظ می‌کنید. باید به هوش و به یاد باشید.

وی تأکید کرد: ای بشر ضعیف که داری طغیان می‌کنی و با گناه به جنگ خدا می‌روی، جهنم در کمین توست. از موارد دیگری که باید مراقب بود، نفوذ انسان‌های «وسواس خناس» است؛ وسوسه می‌کنند و انسان‌ها را گول می‌زنند و در فکر آن‌ها نفوذ می‌کنند و منحرف می‌کنند. خداوند می‌فرمایند از شر این انسان‌ها به من پناه ببرید.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: مسئله دیگر افرادی هستند که فکر می‌کنند فرصت خوبی برای غارت کردن و بردن و دزدیدن است. باید به آن‌ها گفت قیامتی در ییش هست که « وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَه،ُ يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَه،ُ كَلَّا لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ، وَ ما أَدْراكَ مَا الْحُطَمَةُ، نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ»؛ کسی که فعلاً دائم پولها را جمع می‌کنی و از حرام جمع می‌کنی و به جان بیت‌المال افتادی و فرار می‌کنی از دست خدا نمی‌توانی فرار کنی.

موحدی کرمانی اظهار کرد: تعبیر قرآن این است که با «نارالله» تو را عذاب می‌دهد. این تعبیر را من جایی به یاد ندارم که خداوند غیر از اینجا ذکر کرده باشد. بعضی خیال می‌کنند می‌توانند چون بیت‌المال صاحب ندارد میلیاردها بدزدند. دزدی از بیت‌المال از دزدی از جیب دیگران خطرناکتر است. روایت داریم که در حکومت حضرت مهدی(عج) انسان‌هایی که زکات نمی‌دهند اعدام می‌شوند. برای اینکه پولی که حیات جامعه است را می‌دزدد و اگر این پول به جامعه نرسد فقر می‌آید وایمان را می‌برد.

انتهای پیام

captcha