به گزارش خبرنگار ایکنا؛ رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، امروز، هشتم اسفندماه، با حضور در نشستی خبری به تبیین جزئیات برنامههای نوروزی دانشآموزان پرداخت و گفت: به منظور اجرای سند تحول آموزش و پرورش، بازنگری در برنامههای درسی دوره ابتدایی و تصحیح نگرشهای نادرست در مورد تربیت دوره ابتدایی و پیشدبستانی را طی سال جاری مورد توجه قرار دادیم که البته در این میان شاهد مقاومت برخی افراد و نهادها نیز بودیم؛ چراکه درصدد تغییر نگرش برآمده بودیم.
وی با بیان اینکه تربیت در دوره کودکی باید به عنوان دغدغه اجتماعی محسوب شود، اظهار کرد: تغییر در مسائل آموزشی دوره ابتدایی که با حذف تکالیف درسی و جایگزینی تکالیف مهارتمحور و ممنوعیت استفاده از کتابهای کمک درسی در مقطع آموزش ابتدایی همراه بود، با مقاومت اصحاب ثروت مواجه شد. این افراد با ایجاد شائبه و ارائه آمار نادرست به سراغ حوزههای علمیه نیز رفتند، اما متناسب کردن تربیت کودک با اقتضائات کودکی و حذف فعالیتهایی که با رویکرد یادگیرندهمحوری سنخیتی ندارد، به طور جدی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
حکیمزاده با تأکید بر اینکه به دنبال ایجاد گفتمانی هستیم که تعلیم و تربیت را به منزله یک علم بشناسد، اظهار کرد: در راستای ایجاد شادابی و نشاط در مدارس این بار بعد روانی و اجتماعی مدارس را مورد توجه قرار دادیم و در راستای چهارچوب خشونتزدایی از مدارس حرکت کردیم تا نه تنها فضای مدارس شاداب باشد، بلکه دانشآموزان احساس پذیرش عاطفی کنند و اشکال مختلف خشونت را که شامل ایجاد رقابت، برچسب زدن، طبقهبندی کردن و ... است از بین ببریم.
دانشآموز باید در مدرسه احساس ارزشمند بودن کند
وی با بیان اینکه مدرسه صرفاً مکان فیزیکی نیست که در آن آموزش انجام میشود، بر ضرورت توجه به بعد روانی اجتماعی مدرسه نیز تأکید کرد و گفت: دانشآموز باید در مدرسه احساس ارزشمند بودن بکند و پیامی که معلم نیز به خانواده میدهد مبنی بر همین احساس باشد. ایجاد تعامل بین مدیر و معلم و ایجاد فضای مشارکتی نیز از دیگر ابعاد روانی و اجتماعی مدرسه است که باید محقق شود.
اجرای طرح خشونتزدایی از مدارس
حکیمزاده طرح خشونتزدایی از مدارس را دربردارنده ارائه آموزشهای لازم برای توانمندسازی معلمان، مدیران، مربیان و خانوادهها معرفی و بیان کرد: در این طرح درصدد هستیم تا اشکال ناشناخته خشونت را معرفی و پیامدهای اعمال آن را به معلمان گوشزد کنیم؛ در این راستا از ظرفیت شبکه تعاملی «سینا» نیز استفاده خواهیم کرد.
از دیگر مواردی که حکیمزاده به آن اشاره کرد موضوع عید و داستان برای تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن بود که جایگزین پیک نوروزی شده است.
وی در این باره ادامه داد: در عید نوروز گذشته با رصدی که انجام شد، دریافتیم که ۸۶ درصد مدارس مقید به اجرای طرح عید و داستان بودند و نمایشگاههای مرتبط با فعالیتهای دانشآموزان را نیز در این زمینه برگزار کردند. بیشترین چالش و عدم تعهد مدارس در شهر تهران دیده شده بود که سبب شد امسال با جدیت بیشتری با مدارس این شهر وارد گفتوگو شویم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته به دلیل اینکه طرح را دیرهنگام معرفی کردیم، برخی مدارس در جریان صحیح برگزاری آن نبودند. بدین جهت امسال ضمن اصلاح طرح، به تبیین ابعاد مختلف آن پرداختیم تا مدارس برنامهریزیهای لازم را انجام دهند.
3 طرح جدید برای تکالیف عید دانشآموزان
حکیمزاده طرح عید و داستان را دارای سه بخش دانست و گفت: دانشآموزان میتوانند داستانی را بخوانند و خلاصه آن را بنویسد و یا به نوشتن داستان یا گزارش سفر خود اقدام کند. همچنین از دیگر قالبهایی که دانشآموزان میتوانند انتخاب کنند نیز داستانی از روایت پدربزرگها و مادربزرگها و بزرگان فامیل است، اما آنچه امسال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است دادن حق انتخاب به دانشآموزان در فرایند نوع داستاننویسی است؛ به نحوی که مجبور نباشند کتاب خاصی را خریداری کنند و در انتخاب نوع قالب داستاننویسی نیز آزاد باشند.
وی ادامه داد: تمامی داستانها باید از سوی معلم بررسی شود و با بازخورد مناسب و تشویق همراه باشد. امسال رتبهبندی بین داستانها نخواهیم داشت تا فضای رقابتی برداشته شود، اما اگر استعداد خاصی میان داستانهای ارائه شده مشاهده شود، شناسایی و پیگیری میشود.
رفع بازماندگی از تحصیل کودکان
حکیمزاده در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیتهایی که در زمینه رفع بازماندگی از تحصیل کودکان انجام شده است، اشاره کرد و گفت: در گذشته این مهم صرفاً برعهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت رفاه بود، اما در حال حاضر با تقسیم کار ملی، بسیاری از دستگاهها پای کار آمدهاند و سهم هر دستگاه مشخص شده است.
پراختن به موضوع طرح آموزشهای فراگیر نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست خبری مورد بحث قرار گرفت. حکیمزاده در ارزیابی ارائه آموزش به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در کنار دانشآموزان عادی، گفت: هدف این طرح ایجاد محیط اجتماعی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است، اما لازمه تحقق آن ایجاد زیرساخت و ارائه آموزش به مربیان و خانواده دانشآموزان عادی است. اگر در این زمینه تک بعدی بنگریم و عمل کنیم با آسیب روبرو میشویم. در این زمینه آموزش مربیان را با عنوان سفیران آموزش آغاز کردیم و باید به زودی وارد مرحله آموزش خانوادههای دانشآموزان عادی شویم.
پینوشت: وقتی از تغییر در رویکرد مدرسه در تعامل با دانشآموزان سخن به میان میآید، نیازمند تغییر نگرش و متعاقب آن تغییر رفتار در مدیریتها هستیم؛ امروز هم سالن نشست محل برگزاری نشست خبری را مملو از گل و در عین نشاط دیدیم که شاید نشانهای از تغییر نگرش در بدنه سخت آموزش و پرورش و آغازی بر تغییر نگرشها باشد.
انتهای پیام