اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز دهمین دوره طرح آموزشی اسوه
کد خبر: 3796462
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲

اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز دهمین دوره طرح آموزشی اسوه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر آغاز دهمین دوره طرح آموزشی اسوه، یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، 18 اسفندماه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ «آغاز دهمین دوره طرح آموزشی اسوه ویژه حافظان و قاریان نوجوان»، یکی از اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز شنبه، 18 اسفندماه است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 18 بهمن‌ماه و تا ساعت 14 تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و دو خبر دیگر نیز در حوزه‌های دیگر معارفی منتشر شده‌اند.
«اجرای نهضت ملی حفظ، عزم ملی می‌خواهد»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه تا بدین ساعت را تشکیل می‌دهد که در گفت‌و‌گو با مهدی بحر‌العلوم، حافظ کل قرآن و استاد حفظ قرآن‌ منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، مطالبه‌ای بود که رهبر انقلاب آن را 7 سال گذشته مطرح کرد که برخی تحقق آن را آرمان‌گرایانه دانستند، امّا وقتی ایشان با صراحت و قاطعیت می‌فرمایند «تربیت 10 میلیون حافظ» یقیناً شرایط را سنجیده‌اند و از مشکلات و موانع پیش‌روی آن کاملاً آگاهند. تحقق فرمایش رهبری نمی‌تواند خیلی آرمانی باشد، اگر این طرح به‌عنوان نهضت ملی و عمومی به اجرا دربیاید و مجری آن عموم مردم باشند.
مهدی بحر‌العلوم، حافظ کل قرآن و استاد حفظ قرآن‌ در گفت‌وگو با تسنیم در این زمینه گفت: وقتی می‌خواهیم از 80 میلیون ایرانی، 10 میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم و از هشت ایرانی یک حافظ قرآن مورد نظر باشد، یعنی با یک نهضت ملی مواجه هستیم. آمارهای رسمی نشان می‌دهد هم‌اکنون تعداد حافظان کل کشورمان در خوش‌بینانه‌ترین حالت، زیر 50 هزار نفر است. بنابر‌این تحقق مطالبات رهبری نیاز به یک نهضت ملی دارد.
وی ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد، در کارهای ملی اعم ار فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، دولت و دستگاه‌های حاکمیتی خیلی مؤثر نیستند و آن چیزی که می‌تواند این نهضت را تشکیل دهد، خود مردم هستند. این موارد را در انقلاب مشاهده کردیم. وقتی که انقلاب شکل گرفت، بنیادهای دولتی نقشی نداشتند و حتی بعضاً مردم با آن بنیادها مبارزه کردند. در مسائل دینی همچون اداره مساجد، حسینیه‌ها و غیره نیز این دولت نیست که مسائل را هدایت می‌کند، بلکه مردم هستند که در شکل‌گیری این جریانات نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین چون موضوع 10 میلیون حافظ از جنس نهضت است، اساساً تکیه کردن به نهاد‌های دولتی و حاکمیتی و بحث‌هایی همچون بودجه، اعتبار، ساختار و غیره معمولاً آن رویداد را به حاشیه می‌کشاند».
فارس
امروز نیز اخبار صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 598 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت(ع) در تهران گردهم آمدند»، «پخش سری جدید برنامه «تلاوت‌های درخواستی»»، «تولید اثر جدید گروه محمد رسول‌الله ویژه «انرژی هسته‌ای»»، «مقررات دانشگاه‌ها برای تشویق دانشجویان به ازدواج تغییر می‌کند»، «کانون‌های مساجد به شجره‌ای طیبه تبدیل شده‌اند»، «سرمایه اوقاف در خدمت توسعه دانش و بهره‌وری اقتصادی/ جایزه البرز ۳ برابر می‌شود» و «بازدید حجت‌الاسلام ارزانی از خبرگزاری فارس» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه قرآنی جای دارند.
این صفحه نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «پخش سری جدید برنامه «تلاوت‌های درخواستی»» کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «همزمان با آغاز ماه مبارک رجب المرجب، سری جدید برنامه «تلاوت‌های درخواستی» با تغییراتی در دکور، مجری، محتوا و ... از امشب شنبه هجدهم اسفندماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
در سری جدید این برنامه که به صورت تولیدی تقدیم مخاطبان خواهد شد، مهدی سیفی حافظ کل قرآن کریم اجرای آن برعهده دارد و همچنین مسعود سیاح گرجی از قاریان نام آشنای قرآن کریم به عنوان کارشناس در برنامه حضور خواهد داشت.
«تلاوت های درخواستی» با تهیه کنندگی امیر افشار فتوحی کاری از شبکه قرآن و معارف سیما است که روزهای زوج از ساعت 22 تقدیم علاقه مندان به این برنامه می شود».
مهر
«آغاز دهمین دوره طرح آموزشی اسوه ویژه حافظان و قاریان نوجوان»، «برگزاری آزمون مجازی دوره توانمندسازی مدیران موسسات فرهنگی قرآن»، «انتشار دیدگاه‌های نخبگان فرهنگی و قرآنی کشور» و «حمایت فراکسیون قرآن و عترت مجلس از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا بدین ساعت را تشکیل می‌دهند که هر چهار خبر نیز قرآنی هستند.
«آغاز دهمین دوره طرح آموزشی اسوه ویژه حافظان و قاریان نوجوان»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به طرح اسوه در شهر مقدس قم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «دهمین دوره طرح اسوه قاریان و حافظان نوجوان از ۱۶ اسفند ماه در شهر مقدس قم با حضور نوجوانان و اساتید مختلف برگزار شد. این طرح ملی قرآنی با حضور ۷۰ قاری و حافظ عضو آغاز به کار کرد.
افتتاحیه دوره دهم با تلاوت قرآن کریم توسط امیرمحمود دهقانی قاری نوجوان از استان یزد شروع شد.
در این مراسم، محمدتقی میرزاجانی مدیر طرح اُسوه، ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان و اساتید این دوره، گفت: برخی از دوره‌های طرح اُسوه که تاکنون برگزار شده، از ویژگی خاصی برخوردار بوده؛ ازجمله دوره‌های برگزار شده در عتبات عالیات، مشهد مقدس و مناطق عملیاتی جنوب کشور. دوره دهم هم قطعاً ویژه خواهد بود؛ چراکه برای بار دوم توفیق پیدا کردیم تا در جوار بارگاه نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمکران و شهری که میزبان صدها بزرگ و عالم دینی بوده و هست حضور پیدا کنیم و این بهترین عنایت خداوند متعال در روزهای پایانی سال برای مجموعه طرح اُسوه است.
میرزاجانی اظهار امیدواری کرد که قاریان و حافظان شرکت کننده از برنامه‌های پرورشی و آموزشی تدارک شده نهایت استفاده را ببرند».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر با عناوین «مشهد؛ شهری که خاطره‌های آن ماندگار است»، «ویزای دلدادگی در 100 سالگی»، «گام دوم انقلاب و نقش کانون‌های مساجد»، «نگاهی به کارنامه حجت‌الاسلام رئیسی در آستان قدس رضوی» و «بایدها و نبایدهای مداحی برای رفع چالش های اجتماعی» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی انتشار یافته‌اند.
ایسنا
اخباری با عناوین «ریخت و پاش در مهمانی خانواده‌ها را از هم دور می‌کند»، «دیدار رییس دانشگاه مذاهب اسلامی کشور با ائمه جمعه شیعه و اهل سنت شرق استان گلستان» و «باید فضا را برای استقبال مطلوب از مساجد مهیا کنیم» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی مختلف منعکس شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها یک خبر از یازده خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که عنوان «پخش سری جدید برنامه «تلاوت‌های درخواستی»» دارد، مربوط به حوزه تخصصی قرآن کریم است و مابقی اخبار در حوزه‌های مختلفی همچون عترت انعکاس یافته‌اند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که یکی از این اخبار با عنوان «دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر برگزار شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و در بخش‌هایی از آن آمده است: «همایش ملی قرآن کریم و هنر با همکاری مدرسه اسلامی هنر و مرکز توسعه و پژوهش قرآنی کشور با حضور حجج اسلام سیدمحمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر و علیرضا قائمی نیا دبیر علمی همایش و همچنین اساتید ارائه دهنده مقالات و علاقه مندان در دو نوبت صبح و عصر در تالار آیه مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر با خیرمقدم به اساتید و علاقه‌مندان حاضر در جلسه در خصوص رویکردهای مقالات دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر توضیحاتی ارائه و به هدف برگزاری همایش اشاره کرد و گفت: هدف همایش قرآن کریم و هنر تقویت ارتباط و گره‌های نظری دین و هنر با تکیه بر مهم‌ترین منبع اسلامی، قرآن کریم است».
میزان
«چطور از خدا حاجت بگیریم؟»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان است که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند. این خبر نیز در حوزه قرآن قرار ندارد و در حوزه معارفی دین و الهیات تعریف شده است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «امدادگری و امدادرسانی از منظر قرآن» به قلم رسول سلطانشاهی کرده که مطلبی خواندنی و قابل تأمل بوده ودر بخش‌هایی از آن آمده است: «پیامبر گرامی اسلام بر پایه آموزه‌های قرآن درباره امداد رسانی و کمک به دیگران می‌فرماید: ان المومنین کجسد واحد اذا ‌اشتکی منه عضو تداعی سایر الجسد بالالم و الحمی؛ مومنان همانند تن واحدی هستند که هر گاه عضوی از آن به درد آید دیگر اعضای تن به درد و تب گرفتار شود. (نهج‌الفصاحه/ ص 2712)
پیامبر در سخن دیگری می‌فرماید: من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم؛ هر کس صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد، او مسلمان نیست.(کافی/ج 2/ ص 163) این عبارت و دیگر عبارت‌ها در آموزه‌های قرآنی و نبوی بر اهمیت امداد رسانی و اهتمام به امور دیگران توجه می‌دهد.
امداد از واژه ثلاثی مجرد (مدد) به معنای انبساط و امتداد به کار رفته است.(التحقیق ج ۱۱ ص ۵۲) مدت نیز که برای زمان مستمر به کار می‌رود از همین باب است.(مفردات راغب اصفهانی ص ۷۶۳) این واژه بر زیاد شدن هم دلالت دارد، چنانکه در زمان مد آب رودخانه و دریا، بر آب آن افزوده می‌شود.(لسان العرب ابن منظور، ج ۱۳ص ۵۰)
امداد به معنای یاری کردن دیگری است و بیشتر در امور پسندیده و دوست‌داشتنی به کار می‌رود؛ بر خلاف مد که در امور ناپسند استعمال و به کار رفته است.(مفردات ص ۷۶۳) به نظر می‌رسد که امداد تنها در امور مادی به کار نمی‌رود و کاربرد آن در امور معنوی نیز بسیار است. (التحقیق ج ۱۱ ص ۵۲ و مقاییس اللغه ج ۴ ص ۴۰۳) از جمله کاربردهای آن، امدادهای غیبی معنوی خداوند است. امداد‌های غیبی کمک‌ها و یاری رساندن پنهانی است مانند امدادهای خداوند در جنگ‌های صدر اسلام به پیامبر(ص) و مومنان که به توفیق و امداد الهی بر دشمنان پیروز می‌شدند. قرآن در ۴۰ آیه به مباحث پیرامون امداد غیبی به مومنان و پیامبر(ص)‌ اشاره کرده است.(جهاد در قرآن سید حسین طاهری خرم‌آبادی چاپ اول تهران، وزارت ارشاد، ص ۱۲۹) البته این غیر از امدادهای خداوند است که به شکل هدایت بخشی، حکمت افکنی، توفیق یابی و حفظ و نگهداری از گناه و مانند آن صورت گرفته و در آیات دیگری مطرح شده است. ناگفته نماند که ترکیب امداد غیبی در قرآن نیامده است و این واژه ترکیبی از آیات متعدد قرآن اتخاذ شده است، آیاتی که به فرستاده شدن سپاه نامرئی فرشتگان (آل عمران آیات ۱۲۴ و ۱۲۵) و ایجاد آرامش در دل‌های مومنان (توبه آیه ۲۶)‌اشاره دارد، از جمله آیاتی است که به سبب آن این واژه و اصطلاح پدید آمده است».
انتهای پیام

captcha