آموزش؛ مهم‌ترین رکن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی/ موازی کاری 24 دستگاه مسئول
کد خبر: 3808327
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب اجتماعی:

آموزش؛ مهم‌ترین رکن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی/ موازی کاری 24 دستگاه مسئول

گروه جامعه ــ مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب اجتماعی با تأکید بر اینکه آموزش مهم‌ترین رکن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: آسیب‌ها را می‌توان با مدیریت صحیح و دید وسیع کاهش داد، به همین جهت باید برنامه‌ها را هدفمند و تمامی ارگان‌ها و سمن‌ها را فعال و وارد عمل کنیم.

مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به نقش مشاوره در پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی، گفت: موضوع پیشگیری امروز در تمام کشور‌ها به‌ منزله یک اولویت شناخته می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل ناکارآمدی سیستم‌های مدیریت، این موضوع در اولویت قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد خود تأکید داشتند که پیشگیری باید همیشه در اولویت قرار گیرد؛ این در حالی است که دستگاه‌های متولی امر پیشگیری که امروزه حدود ۲۴ دستگاه را در داخل کشور شامل می‌شوند به واسطه موازی‌کاری و کار‌های غیرحرفه‌ای و غیرعلمی موضوع درمان را در اولویت قرار داده‌اند و توجه جدی به پیشگیری ندارند.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب اجتماعی با تأکید بر اینکه آموزش اولیه و مشاوره دو رکن اساسی پیشگیری هستند، اظهار کرد: ضعف موجود در سیستم‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و مشاوره برای اقشار و سنین مختلف جامعه باعث ایجاد ضعف در امر پیشگیری شده است.

راستینه با بیان اینکه آسیب‌های مختلف همیشه در تمام کشور‌های دنیا وجود دارند، تصریح کرد: ساختار‌های درست مدیریتی و دولتی می‌توانند با کمک سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد زمینه مناسبی برای امر پیشگیری فراهم آورند و به این ترتیب از بروز آسیب‌های متعدد جلوگیری شود. در حال حاضر بسیاری از مدیران فعال حوزه سلامت و روانشناسی کشور در سیستم‌های مدیریتی در رده‌های دوم قرار گرفته‌اند و توانایی تأثیرگذاری مطلوب را ندارند.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب اجتماعی با بیان این که آموزش مهم‌ترین رکن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، توضیح داد: تمامی سازوکار‌های نظام آموزشی کشور می‌تواند در بروز یا کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد و نظام آموزش و پروش می‌تواند با ارائه آموزش‎های صحیح از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند و میزان آن را کاهش دهد.

راستینه به اهمیت موضوع سلامت روان در اجتماع اشاره و تصریح کرد: اگر میزان سلامت روان در یک جامعه در حد مطلوب باشد، سایر بخش‌های سلامت نیز به تبع این حوزه تحت اثر مطلوب قرار می‎گیرند؛ لذا باید تلاش کنیم تا از تمام توان خود در جهت کاهش آسیب‌ها استفاده کنیم. آسیب‌ها را می‌توان با مدیریت صحیح و دید وسیع کاهش داد؛ به همین جهت باید برنامه‌ها را هدفمند و تمامی ارگان‌ها و سمن‌ها را فعال و وارد عمل کنیم.

راستینه بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی در جامعه با توجه به سهل‌انگاری‌های رخ داده به‌جایی رسیده است که از دست همه خارج شده و ما بار‌ها و بار‌ها تأکید کرده‌ایم که اینگونه مدیریت و اتفاقات، منجر به بسیاری از نارضایتی‌ها می‌شود. اتفاقاتی که امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی رخ داده، خوب نیست و باید هرچه زودتر بدان رسیدگی کنیم.

انتهای پیام
captcha