طعم شادکامی ماندگار از منظر قرآن
کد خبر: 3815350
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
در مراسم رونمایی از دو کتاب در دانشگاه تهران مطرح شد؛

طعم شادکامی ماندگار از منظر قرآن

گروه جامعه ــ دو کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات» و «مبانی و بایسته‌های لباس و پوشش» امروز هفتم خردادماه در دانشگاه تهران رونمایی شد.

به گزارش ایکنا؛ طی مراسمی از دو کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات» و «مبانی و بایسته‌های لباس و پوشش» به همت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در دانشگاه تهران رونمایی شد.

در این مراسم فاطمه فیاض، از نویسندگان کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات»، به تشریح روند مطالعاتی این کتاب و مختصری از محتوای آن پرداخت و گفت: همه انسان‌ها از دیرباز به دنبال رسیدن به آرامش و خشنودی بودند و اکنون نیز منابع متعدد و کتاب‌های مختلفی در این خصوص در بازار وجود دارد، اما برخی از مسیرهای معرفی شده در این کتاب‌ها موجب شادکامی پایدار نشده و در شأن انسان نیست.

وی رفاه، ثروت و شهرت را از مطرح‌ترین عوامل شادکامی مطرح شده از سوی اندیشمندان و مردم برای شادکامی برشمرد و گفت: آمارهای بالای افسردگی و خودکشی در کشورهای مرفه موجب شده نظریه‌پردازان در خصوص این فرض دچار تردید شوند.

فیاض در ادامه به تشریح سیر نظریات مطرح شده در خصوص راه‌ها و دلایل شادکامی پرداخت و گفت: در ابتدا بیشتر نظریه‌هایی که کسب لذت یا لذت‌گرایی را دلیل شادکامی می‌دانستند، مطرح بودند و در ادامه نظریه‌هایی مطرح شدند که رفع نیاز، رسیدن به اهداف، انجام فعالیت‌ها، استعداد ژنتیکی و ... را دلیل شادکامی ‌می‌‌دانند.

وی هیجانات مثبت، انسجام و پیوستگی، بهزیستی روانی(ارزیابی فرد از زندگی خودش) و در نهایت زندگی کامل را که مبتنی بر زندگی معنادار و مشتاقانه است از جمله نظریات جدید در حوزه شادکامی برشمرد و گفت: ویژگی همه این نظریه‌ها این است که معیار مشخصی برای شادکامی مطرح نمی‌کنند و بیشتر فردمحور هستند.

فیاض در ادامه به بیان تعریف شادکامی از منظر قرآن پرداخت و گفت: شادکامی ادراک یا احساس مستمر گشایش ناشی از فتح یا دریافت نعمت است که به صورت آشکار (در چهره) یا پنهان (در ادراک) تجربه می‌شود و موجب انبساط خاطر شده و به دو نوع کاذب و یا حقیقی (پایدار یا ناپایدار) تفکیک می‌شود.

ارسالی/ طعم شادکامی در قرآن/ بر مبنای قرآن چگونه شادکامی ماندگار داشته باشیم؟

وی با اشاره به اینکه شادکامی از منظر قرآن درجات مختلف دارد، گفت: اگر درگیر رفتارهای شادکامی عمیق باشیم، رضایت از زندگی ما نیز عمیق خواهد بود، اما رفتارهایی که منجر به شادکامی سطحی می‌شوند، رضایت از زندگی سطحی را در پی خواهد داشت. یعنی شادکامی در قرآن طعم دارد و بر اساس تلاش فرد می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد.

نویسنده کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات» با اشاره به اینکه شادکامی حقیقی لابه‌لای سختی‌ها و تلاش‌های زندگی معنا پیدا می‌کند و اساساً بدون تحمل رنج و مشقت ممکن نیست، گفت: انواع شادکامی حقیقی مبتنی بر انواع نیاز بشر به وجود می‌آید؛ نیاز به سودمندی، نیاز به کرامت و ارزشمندی، نیاز به ماندگاری، نیاز به اصلاح، نیاز به رعایت حق، نیاز به دیگرخواهی و نیاز به اطاعت از جمله نیازهایی هستند که رفع آنها موجب شادکامی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در رده‌های مختلف سنی نیز شادکامی و دلایل آن متفاوت است، گفت: برای مثال، اکنون در مدارس برنامه‌هایی برای ایجاد شادی اجرا می‌‌شود، اما باید دید آیا این برنامه‌ها موجب احساس کرامت، موفقیت، هدفمندی و ... در بچه‌ها می‌شود تا شادکامی حقیقی و ماندگار ایجاد کند؟

فیاض در پایان در خصوص مهارت‌های شادکامی مبتنی بر آیات و روایات گفت: شادکامی حاصل از سودمندی با غایت‌مندی، تفکر، تدبیر و هدفمندی حاصل می‌شود. شادکامی حاصل از کرامت(عاطفه) با قدردانی، خداخواهی، سیاستگذاری عملی و توجه به معیارهای حقیقی حاصل می‌شود. شادکامی حاصل از ماندگاری(توجه) در نتیجه اتصال به خدا، رضایت به مقدرات، ارتباط با اهل ذکر و هوشیاری حاصل می‌شود.

ارسالی/ طعم شادکامی در قرآن/ بر مبنای قرآن چگونه شادکامی ماندگار داشته باشیم؟

وی ادامه‌داد: شادکامی حاصل از اصلاح(سیر و رشد) در نتیجه اصلاح‌گر بودن، گرایش به اهل سعی، شناخت استعداد درونی و تواضع حاصل می‌شود. شادکامی حاصل از رعایت حق(فعل) در نتیجه وظیفه‌شناسی، قناعت، نیکوکاری و هدفمندی حاصل می‌شود و شادکامی ناشی از اطاعت(عقل) در نتیجه رغبت به دین و عمل به ادعا حاصل می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم دو کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات» و «مبانی و بایسته‌های لباس و پوشش» به قلم احمد رضا اخوت رونمایی شد.

انتهای پیام 

captcha