برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند/ توجه ویژه به اندیشه‌های اسلامی در کتابخوانی
کد خبر: 3834221
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند/ توجه ویژه به اندیشه‌های اسلامی در کتابخوانی

گروه هنرــ آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی امروز یکشنبه، 20 مردادماه، برگزار شد و طی این مراسم برگزیدگان بخش‌های گوناگون این جشنواره اعلام شدند.

برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند/ توجه ویژه به اندیشه‌های اسلامی در کتابخوانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت‌الله اسماعیلی، امام جمعه شهرستان قرچک، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران و دیگر مسئولان این شهرستان، امروز یکشنبه، 20 مردادماه، در کانون فرهنگی تربیتی ملائک شهرستان قرچک برگزار شد. در ابتدای این برنامه آمنه بیات، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان قرچک، ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر اظهار کرد: هر برنامه‌ای که مزین به نام ائمه اطهار(ع) است اتفاقی شایسته است، زیرا نشان می‌دهد که اهل بیت(ع) به ما لطف دارند و البته ما ایرانیان مفتخریم که لباس خدمت امام هشتم(ع) را بر تن داریم.

وی افزود: قرآن معجزه مسلمانان و هدیه‌ای از جانب پروردگار است. وقتی می‌بینیم که یک کتاب به عنوان معجزه برای دینی انتخاب می‌شود، نشان از توجه آن دین به کتابخوانی دارد. در همین راستا جشنواره کتابخوانی رضوی تلاش می‌کند تا اشاعه‌گر فرهنگ کتابخوانی باشد، البته رویکرد ویژه توجه به اندیشه‌های اسلامی در فرهنگ کتابخوانی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان قرچک تأکید کرد: برای برگزاری این جشنواره سازمان‌ها و بخش‌های مختلفی یاریمان کردند اما مردم حمایت‌گران اصلی‌مان بودند، زیرا هیچ برنامه‌ای بدون حضور مردم اثرگذار نخواهد بود. حضور پرشکوه مردم در جشنواره کتابخوانی رضوی به اندازه‌ای بود که کارمان را برای انتخاب نفرات برگزیده دشوار کرد اما با دقت نظری که در این زمینه داشتیم فکر می‌کنم عملکرد قابل قبولی ارائه کرده‌ایم. 

بیات با پرداختن به اینکه در جشنواره نهم 15 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند، گفت: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اسماعیلی، امام جمعه شهرستان قرچک نیز در این زمینه یاریمان کرد. این امر نشان از اهمیت و جایگاه کتابخوانی نزد او دارد. البته همان طور که گفتم دیگر مسئولان نیز از هر نوع حمایتی دریغ نکردند. 

در ادامه مراسم گلچهره، خواننده جوان شهرستان قرچک، به اجرای برنامه پرداخت و ترانه‌ای زیبا در مدح حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اجرا کرد. سپس علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه‌های استان تهران، اظهار کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی با دو هدف برگزار می‌شود؛ ابتدا اینکه می‌خواهیم به واسطه این رویداد مروج فرهنگ کتابخوانی باشیم. سپس تلاش داریم تا فرهنگ رضوی را به واسطه کتابخوانی در بین همه اقشار اشاعه دهیم.

وی اضافه کرد: دشمن امروزه دو جنگ را نسبت به ملت ایران در پیش گرفته است، ابتدا جنگ اقتصادی و سپس جنگ فرهنگی. در جنگ فرهنگی کار بسیار دشوارتر از جنگ اقتصادی است برای همین مهمترین راهکار برای مقابله با آن حضور قوی در حوزه فرهنگ است. این جشنواره اقدامی در این جهت ایستادگی در جبهه فرهنگی است.

مدیر کل کتابخانه‌های استان تهران تأکید کرد: در این دوره از جشنواره، 12 عنوان کتاب با محوریت امام هشتم(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ عرضه شده است. این اتفاق درخور توجه است اما تلاش می‌کنیم در دوره‌های بعد بر کیفیت و کمیت آن بیفزاییم. همچنین حضور شرکت‌کننده‌ها در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان یکی دیگر از امتیازات این جشنواره است.

نیکنام درباره حضور خانواده‌‌ها در این جشنواره بیان کرد: هر اتفاق فرهنگی با حضور خانواده‌ها شکل واقعی به خود می‌گیرد. در این رویداد خوشبختانه این مسئله لحاظ شد و شاهد حضور خانواده‌های بسیاری در این رویداد فرهنگی بودیم.

مدیر کل کتابخانه‌های استان تهران در خاتمه گفت: مردم قرچک با عشقی که به اهل بیت(ع) دارند حضور موفق پرشور خود را در جشنواره نهم نشان دادند. برای همین امیدواریم این شهرستان در دوره‌های بعدی هم این رویداد را باشکوه برگزار کند. 

حجت‌الاسلام‌ و‌السلمین حجت‌الله اسماعیلی، امام جمعه قرچک، هم به‌ عنوان آخرین سخنران این مراسم تصریح کرد: کتابخوانی هرگز از رونق نخواهد افتاد به شرطی که فرهنگ کتابخوانی زنده باشد. البته ممکن است عده‌ای فکر کنند با فراگیر شدن فضای مجازی از اهمیت کتابخوانی کاسته شده است ولی این گونه نیست زیرا کسب اطلاعات از طریق کتابخوانی ماندگار میسر است، ولی دریافت اطلاعات از طریق فضای مجازی چنین نیست، زیرا در فضای مجازی روند تحقیقی طی نمی‌شود.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند کتاب یکی از ابزارهای اعتلای بشر است و هر اندازه که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش شود بازهم کم است. در این مراسم به مادران توصیه می‌کنم که به فرزندان خود کتابخوانی را بیاموزند به ویژه در حوزه کتاب‌های مذهبی تشویق مادران می‌تواند اقدامی در جهت ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) در بین نوجوانان باشد.

اسماعیلی در خاتمه سخنانش اظهار کرد: از همه مدیرانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کرده‌اند تشکر ویژه دارم چون آن‌ها سربازان عرصه جنگ نرم‌اند. در این میان آمنه بیات، رئیس اداره کتابخانه شهرستان قرچک، جایگاهی ویژه دارد، چون این مدیر دغدغه‌مند بدون داشتن امکانات مالی بهترین عملکرد را دارد.

در پایان این مراسم برگزیدگان نهمین دوره به شرح زیر اعلام شدند.

بخش پویش کتابخوان در گروه سنی کودک

حنانه دوستی و مهزیار توکلی دو برگزیده این بخش بودند.

بخش مکتوب در گروه سنی نوجوان

محمد حسین روستایی، حامد دنیا گرد، امیرحسین بهاری و فاطمه کرمی شیخی برگزیدگان این بخش هستند.

بخش مکتوب در گروه سنی بزرگسال

سحر کرمی شیخی، عباس بیات، مهین کاشکی، اسماعیل عابدینی، احمد عبدالهیان و رضیه گودرزی برگزیدگان این بخش را تشکیل می‌دادند.

بخش نقاشی در گروه سنی کودک

سارینا عبدالوند، سوگند پورمحمد دو کودک برنده این بخش بودند. 

بخش متنی کتاب

زهرا دوگری به عنوان تنها برگزیده این بخش اعلام شد.

 

انتهای پیام

captcha