بازآفرینی ۵ قرآن منتسب به ائمه(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
کد خبر: 3840002
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

بازآفرینی ۵ قرآن منتسب به ائمه(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

گروه ادب ــ مسئول بازآفرینی قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از اتمام بازآفرینی ۵ قرآن منتسب به ائمه(ع) خبر داد.

بازآفرینی ۵ قرآن منتسب به ائمه (ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا؛ حمید رابعی، مسئول بازآفرینی قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار(ع)، از بازآفرینی ۵ قرآن منتسب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) خبر داد و گفت: کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با رسم الخط منسوب به امام علی و امام سجاد(ع) نیز در دست تولید بوده و سه قرآن منتسب به امام صادق، امام حسین و امام هادی(ع) نیز به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: در بخشی از حکم انتساب تولیت جدید آستان قدس رضوی که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است به گنجینه هنر، معماری و خوشنویسی این آستان مقدس اشاره شده و مقام معظم رهبری، تولیت آستان قدس رضوی را موظف و مأمور به حفظ و نگهبانی از این گنجینه معنوی و گرانبها دانسته‌اند که بازآفرینی قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار(ع) در راستای اجرای همین فرمان مقام معظم رهبری از سوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حال انجام است.

رابعی ادامه داد: صحن‌ها و رواق‌ها در مجموعه اماکن متبرکه در حرم مطهر رضوی، طی قرون متمادی با ذوق هنرمندان مسلمان سرشار از هنر معماری و خوشنویسی و تذهیب شده و این هنر‌ها به گونه‌ای با هم آمیخته است که حذف هرکدام از آن‌ها خلأ بزرگی را در این مجموعه ایجاد خواهد کرد. استفاده از مصالحی همچون کاشی، سنگ، آینه، فلز، چوب، گچ و آجر برای خلق آثار هنری بر در و دیوار و سقف این آستان ملک پاسبان به این عناصر خاکی، روح افلاکی داده و همنشینی با زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بخشی از هویت این آثار شده است.

وی تصریح کرد: بازآفرینی قرآن‌های یادشده که برای نخستین بار در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حال انجام هستند از چند جهت قابل تأمل و بررسی است. نخست اینکه در این طرح بزرگ، برای هر نسخه از قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار(ع) یک نرم‌افزار جداگانه طراحی شده و رسم‌الخط مخصوص برای هر قرآن به صورت اختصاصی در این نرم‌افزار استفاده شده است.

رابعی گفت: در این طرح برای هر کدام از قرآن‌های منتسب به امام علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد، امام صادق، امام موسی کاظم، امام رضا و امام هادی علیهم السلام با استفاده از رسم‌الخط موجود در قرآن منتسب به هرکدام از ائمه اطهار علیهم‌السلام یک نرم‌افزار جداگانه و مجموعاً ۸ نرم‌افزار طراحی شده و مجموع این نرم‌افزار‌ها در یک نرم‌افزار جامع با نام کامل «برنامه جامع بازآفرینی قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار» و نام اختصاری «نرم‌افزار تطهیر» گرد آوری شده است.

وی با اشاره به گنجینه پنهان موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد قرآن‌های منتسب به هر کدام از ائمه اطهارعلیهم السلام در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گاهی بیش از یک نسخه است؛ از این رو برای تهیه این نرم‌افزار فقط از یکی از نسخه‌ها استفاده شده است.

رابعی در تشریح این مطلب بیان کرد: برای بازآفرینی مجموعه قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار علیهم السلام از قرآن شماره ۶ امام علی، قرآن شماره ۱۳امام حسن، قرآن شماره ۱۴ امام حسین، قرآن شماره ۱۶ امام سجاد، قرآن شماره ۳۵ امام صادق، قرآن شماره ۱۵۸۶ امام رضا و قرآن شماره ۲ امام موسی بن جعفر استفاده شده است و قرآن منتسب به امام هادی نیز با مساعدت موزه کاخ گلستان تهران در این طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به جز یکی دو مورد از قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار که تقریباً تمام قرآن کریم هستند، اغلب نسخه‌های موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بخشی از یک سوره یا حزب یا جزء قرآن کریم است که در طرح بازآفرینی، کل قرآن با همان رسم الخط که منسوب به ائمه اطهار (ع) است، تهیه شده است. در برخی نسخه‌ها نیز به دلیل محدود بودن صفحات، برخی از حروف و یا یک شکل از حرف در اتصالات یافت نمی‌شد که با ترکیب دو یا سه حرف از حروف همان نسخه، آن حرف یا شکل اتصال مورد نظر تولید شده و در نرم‌افزار مربوط مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال در قرآن شماره ۱۳ که منتسب به حضرت امام حسن مجتبی است با توجه به عدم وجود حرف «عین» به صورت مفرد، از ترکیب شکل‌های دیگر حرف «عین» و حرف «جیم» این شکل از حرف «عین» با توجه به رسم الخط موجود در همان نسخه تولید و در نرم‌افزار مربوط استفاده شد.

وی با بیان اینکه از این نرم‌افزار فقط در نگارش آیات قرآن کریم و احادیث متقن ائمه اطهار(ع) مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: تاکنون علاوه بر ۸ جلد قرآن نفیس با دستخط ائمه اطهار(ع)، کتاب‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز با رسم‌الخط منتسب به امام علی و امام سجاد علیهم‌السلام در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تولید شده است.

انتهای پیام

captcha