خدمت‌رسانی به زائران اربعین از عواید موقوفات در 10 محور
کد خبر: 3848027
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
حجت‌الاسلام عادل تشریح کرد:

خدمت‌رسانی به زائران اربعین از عواید موقوفات در 10 محور

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح خدمات فرهنگی، اسکان و اطعام این سازمان برای زائران پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار کرد: در جلساتی که در شورای اربعین سازمان برگزار شد ۱۰ محور را برای خدمت‌رسانی و اطعام زائران اباعبدالله(ع) ساماندهی کردیم.

خدمت‌رسانی سازمان اوقاف به زائران اربعین در 10 محوربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، دوشنبه 15 مهرماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های اربعین حسینی این سازمان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی که از ابتدای محرم آغاز شده است، اظهار کرد: در دهه اول محرم برنامه‌های خوبی برگزار کردیم، برای مثال از ۱۰ تا ۲۱ شهریورماه، در سه هزار و 49 بقعه برنامه «بصیرت عاشورایی» با حضور دو هزار و 212 مبلغ و برپایی ۸۳۷ خیمه معرفت به همراه مشاوره و مسابقه برگزار شد. برنامه «لبیک یا حسین» در ۳۶۰ بقعه و برنامه «شیرخوارگان حسینی» در ۴۵۷ بقعه و برنامه احلی من‌العسل در ۳۲۹ بقعه برگزار شد. همچنین برنامه «رهروان زینبی» را نیز در روز ۱۲ محرم در بیش از ۳۰۰ بقعه شاهد بودیم.

وی افزود: ویژه‌برنامه «شمیم حسینی» برنامه جدیدی بود که امسال به همه هیئات و مساجد اطلاع دادیم که می‌توانند از محل موقوفات برای برپایی عزاداری حسینی مورد حمایت قرار گیرند. در این راستا موفق شدیم در بیش از ۲۰۰ بقعه نمایشگاه‌هایی برگزار کنیم تا خدمات قابل ارائه به هیئات و مساجد را در ایام محرم معرفی کنیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اربعین فرصتی جهانی برای زیارت امام حسین(ع) است که معادلات جهان را تحت تأثیر خود قرار می دهد، این که می‌بینید دشمنان سعی می‌کنند فضای پیاده‌روی اربعین را ناامن جلوه دهند به خاطر این است که تأثیر آن را در اتحاد امت اسلامی دیده‌اند، به بیان برخی از بزرگان، این پیاده‌روی، مانور ظهور است و باید آن را بیش از پیش گرامی بداریم.

اسکان و اطعام زائران اربعین در 10 محور

حجت‌الاسلام عادل اظهار کرد: بحث اطعام در پیاده‌روی اربعین مهم است، سیره مردم عراق در پذیرایی از زوار اربعین، همه ملت‌ها را به اطعام زائران امام حسین(ع) علاقه‌مند کرده است، در جلساتی که در شورای اربعین سازمان برگزار کردیم، ۱۰ محور را برای خدمت‌رسانی و اطعام زائران اباعبدالله(ع) ساماندهی کردیم. محور اول، استان سیستان و بلوچستان و مرز میرجاوه است؛ تعداد زیادی از زوار پاکستان و کشمیر از این مرز وارد ایران می‌شوند و راه سختی را می‌پیمایند تا به کربلا برسند. استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و همدان همه ظرفیت‌های خود را به سیستان و بلوچستان می‌برند تا از زائران امام حسین(ع) استقبال کنند، همچنین در این استان، زائرسرا با ظرفیت روزانه ۱۰ هزار اسکان و پذیرایی ایجاد شده است. سال گذشته ۷۵ هزار زائر از مرز میرجاوه وارد کشور شدند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امسال این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: محور دوم، مرز شلمچه است که استان‌های بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد در آن خدمت‌رسانی می‌کنند. محور سوم، مرز چذابه است. استان‌های خوزستان، اصفهان و یزد در آن مستقر می‌شوند. محور چهارم، مرز مهران است که عمده زائران پیاده‌روی اربعین از این مرز به سرزمین عراق حرکت می‌کنند و استان‌های ایلام، گلستان، گیلان، سمنان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی در آن خدمت‌رسانی می‌کنند. محور پنجم، مرز خسروی است که با همکاری‌های انجام شده میان ایران و عراق مجدداً گشایش یافته است و استان‌های کرمانشاه، اردبیل، کردستان و فارس در آن مستقر هستند.

حجت‌الاسلام عادل گفت: محورهای بعدی، در کشور عراق پیش‌بینی شده است. محور ششم، شهر نجف است و استان‌های البرز و قزوین در آن ارائه خدمت می‌کنند. در طریق و مسیر پیاده‌روی نیز خدماتی ارائه می‌شود که محور هفتم خدمات محسوب است؛ برای مثال در عمود ۱۲ و ۱۷، استان تهران به ارائه خدمت می‌پردازد و در عمود ۶۵۰، بیمارستان صحرایی مجهز از محل موقوفه گوهرشادِ استان خراسان رضوی به بیماران خدمت ارائه می‌کند. محور هشتم، شهر کربلاست و استان‌های خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری و یزد در آن مستقر می‌شوند.

اسکان و پذیرایی در مسجد براثا

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه ادامه داد: محور نهم، شهر کاظمین و مسجد براثا است که استان مرکزی در آن خدمت ارائه می‌دهد. این مسجد از مراکز کهن است که قبل از اسلام هم معبد و محل عبادت انبیاء و اولیای الهی بوده است. خواهش ما از رسانه‌ها این است که مردم را از خدمات پیش‌بینی‌شده اعم از اسکان و پذیرایی در مسجد براثا مطلع کنند. محور دهم، شهر سامراست که استان‌های قم، مازندران، لرستان، زنجان و آذربایجان شرقی برای همه زائرانی که آنجا حاضر شوند شرایط اسکان و اطعام را فراهم می‌کنند.

حجت‌الاسلام عادل اظهار کرد: در مجموع ۱۰۳ موکب از محل موقوفات به مردم خدمت ارائه می‌دهند که ۶۱ مورد آن داخل کشور و ۴۲ موکب دیگر در عراق مستقر می‌شوند. خدمات استان سیستان و بلوچستان از 10 مهرماه، آغاز شده است اما اصل کار از ۱۷ مهر تا سوم آبان ماه، انجام می‌شود. گفتنی است که در کنار خدمات اسکان و اطعام، خدمات رختشویی و بهداشتی نیز به زائران ارائه می‌شود. برای مثال در 10 کانکس در مسیر پیاده‌روی، ماشین‌‌های لباسشویی برای زائران پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌توانند به مدت یک ربع از آن استفاده کنند.

ارائه خدمات فرهنگی به زائران پیاده‌روی اربعین

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تمام برنامه‌های خدماتی اسکان و اطعام برای این منظور است که بتوانیم خدمات فرهنگی بهتری به مردم ارائه دهیم، بدین منظور 100 مبلغ را در کنار مواکب مستقر می‌کنیم تا ضمن انجام برنامه‌های فرهنگی، نماز جماعت را به موقع اقامه کنند. همچنین هزاران بسته اقلام فرهنگی بین مردم توزیع می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده با صدا و سیما و هیئت رزمندگان اسلام، دعای کمیل و ندبه از چند شبکه تلویزیونی پخش می‌شود. در سامرا که رویکرد تقویت وحدت شیعه و سنی را دنبال می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی متنوع از جمله محافل انس با قرآن را پیگیر هستیم.

وی تأکید کرد: همچنین در در زمینه فضای مجازی صفحه «اربعین پرس» در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده است و زائران پیاده‌روی اربعین می‌توانند عکس‌های خود از مسیر پیاده‌روی را با (#مسیر) به ادمین صفحات اربعین پرس ارسال کنند تا در قرعه‌کشی بزرگ اعزام به عتبات عالیات شرکت داده شوند.

برنامه‌های هفته وقف

حجت‌الاسلام عادل در ادامه این نشست به برنامه‌های هفته وقف نیز اشاره کرد و گفت: بیست و هفتم صفر روز وقف و آغاز هفته وقف محسوب می‌شود، سازمان اوقاف و امور خیریه، برنامه‌های خود را در قالب دهه پیش‌بینی کرده است؛ از سخنرانی پیش از نماز جمعه گرفته تا سخنرانی در بقاع متبرکه، اما اصل این برنامه با همکاری موزه ملی قرآن طی چهار روز پایانی دهه وقف برگزار می‌شود. در آن چهار روز وقف‌نامه‌ها برای عموم مردم به نمایش گذاشته می‌شود و نمایشگاهی از دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه برپا می‌شود. همچنین چهار همایش تخصصی نیز برای آن ایام تدارک دیده شده است که جزئیات آن متعاقباً اعلام می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که آیا خدمات اسکان و اطعام پیش‌بینی‌شده از سوی سازمان اوقاف با برنامه‌های کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی که ذیل ستاد بازسازی عتبات عالیات کار می‌کند، تداخل دارد؟ اظهار کرد: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس هیئت امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز هست و همواره همکاری تنگاتنگی میان ستاد بازسازی و سازمان اوقاف وجود داشته است. برای تمامی مواکبی که استقرار پیدا می‌کنند از ستاد بازسازی مجوز اخذ می‌شود و با کمیته اسکان و تغذیه اربعین حسینی نیز همفکری، هم‌افزایی و برنامه‌ریزی مشترک انجام می‌گیرد.

 

انتهای پیام
captcha