مهمترین ضعف ایران در گردشگری حلال؛ کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده
کد خبر: 3856897
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
دهبانپور تبیین کرد؛

مهمترین ضعف ایران در گردشگری حلال؛ کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده

گروه جامعه ــ مدیرکل حوزه جهان اسلام مؤسسه بین‌المللی گردشگری حلال مهمترین ضعف ایران در حوزه گردشگری حلال را نداشتن نیروی انسانی آموزش‌دیده دانست و اظهار کرد: چنانچه بخواهیم گردشگری فعالی داشته باشیم باید به آموزش نیروی انسانی و بیمه کردن آنان اقدام کنیم.

ظرفیت‌ها و ضعف‌های گردشگری حلال/ نبود ساماندهی مناسب گردشگران سلامتیوسف دهبانپور، مدیرکل حوزه جهان اسلام مؤسسه بین‌المللی گردشگری حلال جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه از جمله اصول گردشگری حلال وجود هتل‌ها، رستوران‌ها و حمل و نقل مناسبی است که خدمات آنان براساس اصول مذهبی و حلال انجام می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه در این حوزه کشور ما خدمات بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: در این راستا تمامی هتل‌های ایران دارای نمازخانه هستند، در رستوران‌ها غذای حلال سرو می‌شود و در استخر‌ها بین آقایان و خانم‌ها تفکیک وجود دارد و حتی در مناطق طبیعی مانند دریا مناطق اختصاصی برای بانوان وجود دارد، در حوزه حمل و نقل نیز وضعیت مناسب است.

دهبانپور افزود: یکی از ویژگی‌های گردشگری هر کشوری بازار آن است و عموما از صنایع دستی بهره‌ می‌برند؛ همچنین صنایع دستی که از پوست ساخته می‌شوند نیز تماما از پوست حیوانات حلال گوشت بوده و حتی ذبح شرعی شده‌ است.

معاون امور مجلس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی تأکید کرد: اگر فرد مسلمانی از هر کشوری وارد ایران شود می‌تواند در آن احساس آرامش کند چرا که اولین مورد برای یک گردشگر مسلمان موضوع خوراک و غذا است.

دهبانپور در ادامه مهمترین ضعف ایران در حوزه گردشگری حلال را نداشتن نیروی انسانی آموزش دیده دانست و اظهار کرد: به این دلیل که حقوق مکفی و بیمه، برای نیروی انسانی حاضر در اماکن گردشگری وجود ندارد، این افراد عموما زمان کمی را مشغول به کار می‌شوند، به همین دلیل خود را بی‌نیاز از آموزش می‌دانند و دغدغه‌ای هم برای آموزش آنان از سوی نهاد‌ها یا شرکت‌های متولی وجود ندارد، چنانچه بخواهیم گردشگری فعالی داشته باشیم باید نسبت به آموزش نیروی انسانی و بیمه کردن آنان اقدام کنیم.

مدیرکل حوزه جهان اسلام مؤسسه بین‌المللی گردشگری حلال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گردشگری مذهبی همان گردشگری حلال است، اظهار کرد: از نظر علمی و دینی آنچه برای بدن انسان زیان دارد، حلال و آنچه برای بدن مضر باشد، حرام است؛ لذا هر آنچه را خداوند حلال کرده برای بدن انسان لازم است؛ در برخی از مذاهب هم اینگونه است، مثلا یهودی‌ها هم قوانینی مانند ما دارند که به آن کوشر می‌گویند.

وی با بیان اینکه ۱۱ درصد گردشگری دنیا در حوزه گردشگری مذهبی و حلال است، گفت: امروزه با توجه به اینکه جمعیت مسلمانان بسیار زیاد است، باید وضعیت خوبی در اقتصاد گردشگری داشته باشیم، اما اینگونه نیست و متأسفانه از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این حوزه، گردشگری مذهبی سهم بسیار ناچیزی دارد.

دهبانپور تأکید کرد: خود را ام‌القرای جهان اسلام و مبنای کشور را احکام اسلامی می‌دانیم، اگر با مبنای این احکام در حوزه گردشگری فعالیت می‌کردیم الان وضعیت بهتری داشتیم. در سال ۱۳۶۴ برای اولین بار موضوع حلال و حرام مواد غذایی وارداتی را امام خمینی(ره) مطرح کردند و بعد‌ها عربستان و کشور‌هایی مانند مالزی به این موضوع توجه نشان دادند، چنانکه کشوری مانند مالزی جایگاه خوبی را در حلال فود به دست آورد.

معاون مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران در ادامه به موضوع گردشگری سلامت و ارتباط آن با گردشگری مذهبی اشاره و اظهار کرد: بسیاری از گردشگران سلامت که وارد کشور ما می‌شوند مسلمان هستند و از کشور‌های اطراف به ایران می‌آیند. دو نوع گردشگر مسلمان برای دریافت خدمات سلامت به ایران می‌آیند؛ نخست افرادی هستند که به منظور بهره‌گیری از اقلیم‌های طبیعی به ایران سفر می‌کنند و دیگری افرادی هستند که خدمات درمانی و بیمارستانی دریافت می‌کنند. در هر دو حوزه امکانات بسیار مناسبی داریم، اما ضعف بزرگ، عدم ساماندهی است.
 
وی در پایان گفت: گردشگر سلامت زیادی در کشور داریم، اما همزمان متولی‌های زیادی هم وجود دارد که گاه این متولی‌ها نمی‌توانند خدمات مناسب را ارائه دهند، باید تمام این متولی‌ها، تفاهمی در این موضوع داشته باشند تا گردشگران دچار مشکل نشوند و بتوانند سفر‌ دوباره به کشورمان داشته و مبلغان خوبی نیز در این حوزه باشند.
انتهای پیام
captcha