انسان مدرن؛ تنها‌ترین انسان تاریخ/ رژیم استفاده از شبکه‎‌های اجتماعی داشته باشیم
کد خبر: 3859335
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
ناصحی تصریح کرد؛

انسان مدرن؛ تنها‌ترین انسان تاریخ/ رژیم استفاده از شبکه‎‌های اجتماعی داشته باشیم

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران با تأکید بر اینکه انسان مدرن در عین حال که پیشرفته‌ترین ابزار و وسایل ارتباط جمعی را در اختیار دارد، تنها‌ترین انسان تاریخ است، گفت: تکنولوژی فضای مجازی ما را به سمت زندگی انفرادی سوق می‌دهد که می‌تواند باعث اختلال شود؛ به همین علت باید رژیم استفاده از شبکه‎های اجتماعی داشته باشیم تا کمتر در این فضا آسیب ببینیم.

عباسعلی ناصحی، روانپزشک و رئیس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان، ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی علل رفتار‌های نامتعارف و افراطی برخی افراد در فضای مجازی از جمله گرایش به سِلفی و نمایش جزئیات زندگی خود گفت: دنیای مجازی یکی از بزرگترین ارمغان‌های تکنولوژی برای انسان است که او را هرچه بیشتر از واقعیت ملموس خودش دور کرده و زندگی مجازی و انتزاعی برای او ساخته است. در این میان ضعف‌های شخصیتی از جمله ضعف در بلوغ و خلأهای شخصیتی و نیاز انسان به دیده شدن و وجود فرهنگ زیست دوگانه در جامعه ایرانی باعث شد تا افراد برای دیده و تأیید شدن، به نمایش زندگی خود در فضای مجازی روی بیاورند.

وی با بیان اینکه تظاهر به خوشبختی، محصول دنیای مدرن است، افزود: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم کرند تا افرادی که خلأهای شخصیتی دارند، برای پر کردن آن در این فضا‌ها حضور جدی‌تری داشته باشند. این افراد با نمایش تصویری از خود ایده‌آل‌شان به‌دنبال جلب توجه و تأیید شدن می‌روند. در واقع واقعیت زندگی خود را از دریچه نگاه خود به کاربران و دیگران نشان می‌دهند. به همین دلیل تعجبی ندارد که واقعیت مجازی برای برخی افراد جامعه، به‌ویژه نسل‌های جوان‌تر، جای واقعیت ملموس را بگیرد.

رئیس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران با تأکید بر اینکه انسان مدرن در عین حال که پیشرفته‌ترین ابزار و وسایل ارتباط جمعی را دارد، به نوعی تنها‌ترین انسان تاریخ است، گفت: توجه افراطی به فضای مجازی و ابزار آن، انسان را از ساحت روحانی و الهی خود دور می‌کند چرا که او را غرق در خود می‎کند و همین امر باعث می‌شود که خود واقعی‌اش را هم فراموش کند.
 
خودشیفتگی در این فضا باعث اختلال شخصیتی در افراد می‎شود
ناصحی با بیان اینکه فضای مجازی باعث می‎شود که انسان تمام توجه خود را به نگاه بیرونی معطوف کند و از خود و هستی خود غافل شود، گفت: اگر انسان از تکنولوژی به طور صحیح استفاده کند، باعث شکوفایی و رشد شخصیت او می‎شود، اما خودشیفتگی در این فضا باعث اختلال شخصیتی در افراد می‎شود. این را نمی‎توان کتمان کرد که نمایش خوشبختی از زمان‌های دور تا به امروز وجود داشته است چرا که نیاز به تحسین شدن حس غریزی است.
 
وی ادامه داد: حس تأیید و تحسین شدن در پایین‌ترین سطح غریزی انسان قرار دارد. به همین دلیل اگر فردی مهارت‌های شخصیتی را فرانگرفته و در لایه‎های پایین شخصیتی قرار داشته باشد، زمانی که به نیاز تحسین شدنش پاسخ داده نشود، سقوط می‎کند و همین اتفاق باعث می‎شود او درهم بشکند. این درهم شکستگی، فرد را به سمت فضا و مکانی سوق می‎دهد که بدون سؤال و جواب مورد تأیید و تحسین قرار گیرد و به همین خاطر به فضای مجازی پناه می‎برد و با هر رفتاری سعی می‌کند جلب توجه کند؛ لذا هرچه افراد از نظر بلوغ شخصیتی و عقلی در لایه‎های بالاتری باشند، نیاز به نمایش خوشبختی و تحسین دیگران در آن‌ها کمتر دیده می‎شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نمایش خوشبختی و برخی رفتار‌های نامتعارف در فضای مجازی منشأ اختلالات روحی و روانی در فرد است، گفت: این اختلالات می‌تواند بحران‌های جدی را برای فرد ایجاد کند. این تکنولوژی ما را به سمت زندگی انفرادی سوق می‌دهد که می‌تواند باعث اختلال شود و به همین علت ما باید رژیم استفاده از شبکه‎های اجتماعی را داشته باشیم تا کمتر در این فضا آسیب ببینیم.

بعد فردگرایی در شبکه‎های اجتماعی برجسته می‌شود
رئیس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران در ادامه بیان کرد: همه ما دوست داریم تأیید شویم و خودشیفتگی ما نوازش شود. لذا با توجه به میزان آسیب و عدم رشد فردی در طول زندگی، دنیای روحی و روانی ما نیاز به دیده و تأیید شدن دارد؛ به همین دلیل بعد فردگرایی در شبکه‎های اجتماعی برجسته می‌شود. همیشه یکی از خواسته‌های انسان، برتر و برنده بودن است اما باید از فضای مجازی به درستی استفاده و با ایجاد نظم در این فضا، عوامل پیشرفت خود را فراهم کنیم.
 
پیشرفت یک‌جانبه، ابزار فضای مجازی
ناصحی اظهار کرد: هرچه میزان اختلالات و آسیب‌های روحی و روانی در خانواده بیشتر باشد، نیاز به دیده شدن بیشتر می‌شود اما اگر خانواده با اصول تربیتی آشنا باشد و به نیاز‌های یکدیگر پاسخ دهد، قطعاً دیگر فرد نیازی به نمایش خود در فضای مجازی ندارد و در نهایت عقده‌گشایی هم در این حوزه کمتر رخ می‎دهد؛ لذا هرچه فرد خوشبختی را بیشتر حس کند و رضایت درونی داشته باشد، احتیاج کمتری به این تأیید و تحسین شدن دارد. البته پیشرفت یک‌جانبه ابزار فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و توسعه بدون بررسی عوامل فرهنگی آن در جامعه را که از عوامل به وجود آمدن این فرهنگ و ارتباط جدید بوده و سبب کمرنگ شدن ارزش‌ها و عقاید اسلامی شده است  نباید فراموش کرد.
انتهای پیام
captcha