طب سنتی ایران ریشه‌های دینی دارد
کد خبر: 3861941
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
رایزن فرهنگی کشورمان در همایش هند:

طب سنتی ایران ریشه‌های دینی دارد

گروه بین‌الملل ـــ رایزن فرهنگی ایران در هند در همایش طب سنتی دانشگاه علیگر این کشور اظهار کرد: طب سنتی که برگرفته از تجربه‌های بشری است، جزئی از فرهنگ و سنت‌های فرهنگی هر جامعه به شمار می‌رود و طب سنتی در ایران ریشه در دارالحکمه‌ها و حوزه‌های دینی دارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش بین‌المللی طب سنتی، با سخنرانی محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی کشورمان در هند، معاون وزیر طب سنی هند و مسئولان دانشگاه اسلامی علیگر 12 و 13 آذرماه در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش سری ویداراجش، معاون وزارت طب یونانی (طب سنتی هند) طی سخنانی ضمن تشریح سیاست‌های دولت این کشور در توسعه و تسهیل‌سازی فرایند دسترسی مردم به داروهای سنتی و مراجعه به پزشکان در این حوزه، تأکید کرد: یکی از سیاست‌های این وزارتخانه توسعه و گسترش مراکز دانشگاهی و علمی طب سنتی و همچنین تبادل تجربه با سایر کشورها در این حوزه است.

وی با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به ایران و امضای تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت کشورمان، تجربه‌های ایران در حوزه طب سنتی را ارزنده و فرصتی برای مبادلات علمی دانشگاهی دو کشور خواند.

ارتباط طب سنتی با فرهنگ جوامع

رایزن فرهنگی ایران در هند طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این همایش درباره نسبت طب سنتی با فرهنگ اظهار کرد: طب سنتی که برگرفته از تجربه‌های بشری است جزئی از فرهنگ و سنت‌های فرهنگی هر جامعه به شمار می‌رود. از این رو طب سنتی به ویژه در ایران  ریشه در دارالحکمه‌ها و حوزه‌های دینی داشته است. در گذشته طبیب را حکیم می‌نامیدند و بسیاری از علما و اندیشمندان در کنار آموزش فقه و فلسفه و سایر علوم عقلی و نقلی، طب را هم به دانشجویان خود تعلیم می‌دادند. حکیم وفیلسوف بودن طبیبان در گذشته امری اتفاقی نبوده است. طب سنتی به ویژه در ایران همواره  آمیخته با حکمت، تجربه و سنت‌های فرهنگی بوده و اوج طب سنتی مربوط به دوره شکوفایی فرهنگی و تمدنی بشر به ویژه در یونان، ایران، هند و چین بوده است.

محمعلی ربانی تصریح کرد: طب سنتی با ریشه چندین هزار ساله آن نه تنها به بُعد مادی انسان بلکه به بعد معنوی و روحانی آن نیز توجه دارد. اصلاح روش زندگی و ایجاد تعادل در حالات روحی و روانی شعار اصلی طب سنتی بوده است و در این طب از طریق بهره‌گیری از عناصر طبیعت به مداوای بیمار می‌پرداختند.

رایزن فرهنگی ایران در هند با بین این که مناسب‌ترین وجه تناسب طب و فرهنگ در آثار ابوعلی سینا دیده می‌شود، گفت: در طب سنتی بیماری جسمی با ناآرامی های روحی ارتباط نزدیک دارد از این رو استفاده از هنر، موسیقی، دعا و همچنین سبک زندگی در بهبود بیماری جسمی و رسیدن به آرامش اهمیت بسیار دارد.

دو قرن آموزش طب سنتی در مرکز  جندی شاپور

ربانی در ادامه سخنانش با اشاره به سابقه بیش از دو قرن آموزش طب سنتی در ایران در مرکز علمی بین‌المللی جندی شاپور تأکید کرد: امروزه  نیز در ایران طب سنتی حائز اهمیت است. رشته‌های طب سنتی در بیش از 10 دانشکده پزشکی تدریس می شود و مراکز درمانی، داروخانه‌ها و نهادهای بسیاری در حوزه طب سنتی تأسیس شده است .

وی ابراز امیدواری کرد طب سنتی بتواند به یکی از ظرفیت‌های فعال در روابط  علمی دانشگاهی و تجاری ایران و هند تبدیل شده و حضور اساتید ایرانی بتواند فرصت‌های عملی مناسبی را به منظور توسعه و گسترش همکاری‌ها در بخش طب سنتی دو کشور فراهم آورد.

در ادامه این برنامه اختر حسیب معاون دانشگاه اسلامی علیگر، پروفسور عاصم علی مدیرکل وزارت طب سنتی هند، ویدا جایانت رئیس شورای مرکزی طب هند و مسئولان نهادهای علمی و دولتی هند سخنرانی کردند و طی این همایش دو روزه چهل مقاله درباره طب سنتی ارائه شد.

انتهای پیام
captcha