دشمنان خواستار جنگ داخلی و فروپاشی نظام کنونی عراق هستند  
کد خبر: 3867243
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
رئیس جماعت علمای اهل‌سنت عراق:

دشمنان خواستار جنگ داخلی و فروپاشی نظام کنونی عراق هستند  

گروه بین‌الملل ـ شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای اهل‌سنت عراق تأکید کرد: برخی کشورهای عربی نظام کنونی عراق را به رسمیت نمی‌شناسند و دشمنان نیز خواستار ایجاد جنگ داخلی در این کشور هستند.  

به گزارش ایکنا؛  شیخ خالد الملا در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای المیادین، با اشاره به نقشه دشمنان برای ایجاد جنگ داخلی در عراق و فروپاشی نظام کنونی، گفت: شماری از شخصیت‌های عراقی نزدیک به آمریکا با برخی مسئولان تماس گرفته و درباره طرح جدید خود برای این کشور خبر دادند.
 
وی با اشاره به اینکه تحرک این شخصیت‌ها پس از پایان جنگ با داعش صورت گرفته است، گفت: این افراد مسئولین اهل‌سنت عراق که من نیز یکی از آنها هستم را هدف طرح پیشنهاد خود قرار داده‌اند، اما من طرح آنان را نپذیرفتم.
 
این عالم سنی عراقی افزود: برخی گروه‌ها که خواهان سرنگوی و نابودی عراق هستند، تحولات را به سمت جنگ شیعی ـ شیعی هدایت می‌کنند و تنها طبقه سیاسی شیعی هدف آنان در تحولات اخیر عراق است. این در حالی است که همه طرف‌های سیاسی و گروه‌های شیعه از جمله حشدالشعبی(بسیج مردمی) تلاش می‌کنند از این جنگ جلوگیری کنند. برخی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز تظاهرات‌کنندگان را به درگیری با ارتش عراق ترغیب می‌کنند.
 
شیخ خالد الملا در ادامه با اشاره به اینکه گروه تروریستی داعش هنور در عراق کاملا از بین نرفته است، اظهار کرد: ما باید بدانیم که کار داعش در عراق به پایان نرسیده است و این گروه تروریستی منتظر فرصتی برای بازگشت است.
 
وی در پایان تأکید کرد: برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق باید هرچه سریع‌تر تکلیف نامزد ائتلاف «البناء»(سازندگی) برای نخست‌وزیری این کشور را مشخص کند.
 
یادآور می‌شود، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، پنجشنبه 5 دی‌ماه، در بیانیه‌ای با اعلام آمادگی خود برای تقدیم استعفا به پارلمان، اعلام کرد که استعفا را بر انتخاب نامزدی که معترضان قبول ندارند ترجیح می‌دهد. وی همچنین یادآور شد که «اسعد العیدانی» نامزد ائتلاف «البناء»(سازندگی) را برای نخست‌وزیری، مأمور به تشکیل کابینه نمی‌کند.
 
این درحالی است که «بشیر الحداد»، نایب‌رئیس پارلمان عراق، دیروز 7 دی‌ماه، در این خصوص گفت که رئیس‌جمهور عراق برای استعفا از سِمت خود درخواست رسمی به پارلمان ارائه نکرده و نامه وی صرفاً در چارچوب بیان موضع بود نه استعفای رسمی.
 
وی افزود: آنچه صالح در نامه‌اش مطرح کرده، تفسیر فشارهایی موجود بر او و آمادگی‌اش برای استعفا به دلیل خفقان سیاسی و عدم توافق بر سر کاندیدای نخست وزیری بوده که بحران واقعی در فضای سیاسی کشور را در پی داشته است.
انتهای پیام
captcha