عراق قدرتمند، خوشایند برخی کشورهای منطقه نیست  
کد خبر: 3867339
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق:

عراق قدرتمند، خوشایند برخی کشورهای منطقه نیست  

گروه بین‌الملل ـ ماجد غماس، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران، با اشاره به اینکه ایجاد عراق قدرتمند خوشایند برخی دولت‌های منطقه نیست، تصریح کرد: اسرائیل سعی دارد در چارچوب طرح معامله قرن از عراق به‌ منزله جایگاهی برای پناهندگان فلسطینی استفاده کند.

عراق قدرتمند، خوشایند کشورهای منطقه نیست 

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی «سودبری اسرائیل از بی‌ثباتی در عراق» با حضور «ماجد غماس»، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران و «علی الازیر جاوی»، نماینده حزب «فضیلت» عراق در ایران، صبح امروز، 8 دی‌ماه، در مقر جمعیت دفاع از ملت فلسطین در تهران برگزار شد.
 
ماجد غماس در ابتدای نشست با اشاره به اینکه کشورهای منطقه از قدرتمند شدن عراق ناخشنودند، تأکید کرد: این کشورها می‌ترسند که وجود دموکراسی در عراق و حکومت اکثریت به این جوامع نیز سرایت کند و دولتی بر اساس دموکراسی حقیقی در این کشورها نیز به وجود آید.
 
وی توطئه معامله قرن اسرائیل را یکی از اساسی‌ترین دلایل وضعیت فعلی عراق دانست و گفت: اسرائیل با طرح معامله قرن در تلاش است که پناهندگان فلسطینی را در عراق ساکن و تولیدات اسرائیلی را در عراق جایگزین تولیدات ایرانی کند. در نتیجه باعث قطع رابطه میان عراق و ایران شود.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق درباره انگیزه‌های آمریکا برای ناکارآمد ساختن نظام سیاسی در عراق اظهار کرد: آمریکا به دنبال ایجاد دولتی است که از دید خود موفق باشد. اما دریافته که عراق دیگر در دستان آمریکا نیست و پس از سقوط صدام، عراق در عرصه انتخابات سیاسی موفق عمل کرده است. همچنین با داعش به خوبی مبارزه کرده و این گروه تروریستی را شکست داده است.
 
وی به دیگر دلایل دخالت آمریکا و اسرائیل در ناآرامی‌های عراق اشاره کرد و گفت: آمریکا  احساس کرد که در عراق کاملاً به اهداف خود نرسیده است و محور مقاومت همچنان خطری علیه منافع این کشور محسوب می‌شود. از سوی دیگر اسرائیل نیز از یکپارچگی عراق، ایران، سوریه، لبنان و بخش‌هایی از یمن احساس خطر کرده و آن را زنگ خطری برای خود می‌داند.

غماس تصریح کرد: همچنین، سیاست آمریکا با برخی کشورهای عربی منطقه موافق و همسو است و همه آن‌ها به دنبال این هستند که با ایجاد هرج و مرج در عراق، دولت این کشور فروپاشیده شود و زمینه را برای تجزیه عراق فراهم کنند.

مسئله فلسطین؛ اولویت ملت عراق

غماس در خصوص حمایت مردم عراق از ملت فلسطین نیز توضیح داد: از 70 سال گذشته تا زمان حال، مردم عراق همواره از ملت فلسطین حمایت کرده‌اند و حتی در ابتدای اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی، عراقی‌ها برای انجام عملیات چریکی به فلسطین رفتند و با اسرائیل جنگیدند. لذا این مسئله نشان می‌دهد که فلسطین مسئله اصلی عراق است و برای ملت این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عراق قدرتمند، خوشایند برخی کشورهای منطقه نیست 
وی اضافه کرد: این در حالی است که برخی جنبش‌های فلسطینی در گذشته همگام با صدام بودند و متأسفانه این مسئله باعث شد که مردم عراق از فلسطین دلخور شوند. از طرفی نیروهای مجاهد فلسطین سعی نکردند که این مسئله را اصلاح کنند. لذا فلسطین باید به موضع گذشته خود بازگردد تا عراق هم نقش مؤثرتری در از بین‌ بردن اهرم‌های فشار اسرائیل داشته باشد.
 
کناره‌گیری عادل عبدالمهدی از قدرت

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق درباره کناره‌گیری «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که موجب مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا شد، این بود که وی اسرائیل را به حمله به انبار مهمات و پایگاه‌های حشدالشعبی متهم کرده بود و همین مسئله مورد غضب آمریکا قرار گرفت و باعث شد که اسرائیل محور مقاومت در عراق را هدف حملات خود قرار دهد.

غماس گفت: یکی از عوامل آشوب در عراق، اسرائیل است؛ اکنون اسرائیل در عراق وارد جنگ سایبری شده و حتی ممکن است مواضع حشدالشعبی را نیز بمباران کند، زیرا آمریکا و اسرائیل تصور می‌کردند که با ایجاد هرج و مرج در عراق می‌توانند این کشور را به نابودی بکشانند، اما به هدف خود نرسیدند.

عراق قدرتمند، خوشایند برخی کشورهای منطقه نیست 
غماس در مورد وضعیت کنونی عراق نیز گفت: وضعیت عراق در حالتی بسیار شکننده و ناپایدار قرار دارد و مورد تهاجم شدید دشمنان است. نیروهای امنیتی این کشور بدون سلاح هستند و نمی‌توانند وارد صحنه شوند، حشدالشعبی نیز در این اعتراضات شرکتی نمی‌کند؛ از طرفی مرجعیت دینی عراق تأکید کرده است که هیچ خونی ریخته نشود اما در مقابل شاهد ارتکاب جنایاتی در جریان اعتراضات هستیم که برخلاف تأکیدات مرجعیت است.

وی تأکید کرد: آمریکا و اسرائیل منتظرند که شیطنت کنند و این درگیری‌ها را در سازمان‌های بین‌المللی مطرح کنند و نشان دهند که حشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق در حال جنایت در این کشور و ریختن خون مردم بی‌گناه هستند. لذا این مسئله یکی از چالش‌های بزرگ عراق است.

در ادامه نشست علی الازیر جاوی، نماینده حزب فضیلت عراق در ایران، نیز با اشاره به محور اصلی این نشست، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس در پی اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی بوده و این موضوع مورد حمایت ابرقدرت‌هاست. لذا آن‌ها از دلارهای نفتی برخی کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند.
 
داعش؛ محصول طرح خاورمیانه بزرگ

وی به طرح «خاورمیانه بزرگ»، که در زمان جرج بوش مطرح شد، اشاره کرد و گفت: این طرح به تشکیل گروه تروریستی داعش منتهی شد تا در منطقه رعب و وحشت ایجاد کنند، اما پس از واکنش مناسب در برابر داعش، طرح دیگری به نام «معامله قرن» برای فشار حداکثری به محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

جاوی درباره دلیل تظاهرات در عراق اظهار کرد: تظاهرات داخلی عراق نتیجه تراکم اشتباهات دولت و در اعتراض به نبود زیرساخت‌های مناسب در این کشور  است، اما دخالت‌های خارجی نیز برای منحرف کردن این اعتراضات وجود دارد.

عراق قدرتمند، خوشایند برخی کشورهای منطقه نیست 
وی با بیان اینکه آمریکا تلاش کرد با تقویت قومیت‌گرایی در عراق، این کشور را به سمت تجزیه بکشاند، اظهار کرد: در عراق اختلاف میان شیعه و سنی وجود ندارد، بلکه فرایند سیاسی این کشور بر اساس طایفه‌گرایی به پیش می‌رود و اختلافات در ابعاد سیاسی وجود دارد. لذا مشکل اصلی عراق، ایجاد ساختار سیاسی بر اساس قومیت‌ و مذهب است و این اشتباه منجر به درگیری در این کشور شده است.

نماینده حزب فضیلت عراق در ایران درباره نقش آمریکا و اسرائیل در درگیری‌های عراق گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی در رأس همه مشکلات این کشور قرار دارند؛ آن‌ها داعش را ایجاد کردند، اما حشد‌الشعبی برای مقابله با این گروه تروریستی شکل گرفت. از این رو آمریکا و اسرائیل درصدد تخریب بسیج مردمی عراق هستند.

وی در پایان سخنان خود به نقش مرجعیت دینی عراق اشاره و تأکید کرد: آیت‌الله سیستانی، مرجعیت دینی عراق، به آینده این کشور اشراف دارد و از مشکلات مردم کاملاً آگاه است. همچنین بارها در نماز جمعه توصیه‌هایی به مردم عراق داشته است و مردم نیز اکنون در نتیجه توصیه‌های مرجعیت به مرحله آگاهی و تشخیص رسیده‌اند.

عراق قدرتمند، خوشایند برخی کشورهای منطقه نیست 
در بخش دیگری از این نشست «حسین رویوران»، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، با تأکید بر اینکه هدف دشمنان در عراق، ضربه‌ زدن به شیعیان است، گفت: شیعیان 63 درصد جمعیت از این کشور را تشکیل می‌دهند. لذا هدف قرار دادن این بخش بزرگ از جمعیت ممکن نیست. بنابراین دشمنان برای رسیدن به اهداف خود تصمیم گرفتند میان شیعیان دودستگی ایجاد کنند، زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که در عراق حذف شیعیان از قدرت امکان ندارد.
انتهای پیام
captcha