پویایی اقوام ایرانی در پرتو آمیختگی مردم‌سالاری با مبانی عدالت‌محور امامان شیعه(ع)
کد خبر: 3871612
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

پویایی اقوام ایرانی در پرتو آمیختگی مردم‌سالاری با مبانی عدالت‌محور امامان شیعه(ع)

گروه اندیشه ـ نماینده ارامنه و شمال تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران، مبانی فکری و منش اخلاقی امام علی(ع) و دیگر امامان شیعی که به عدالت و انصاف شهره‌اند، به خوبی فراگرفته شده است و در نظام مملکت‌داری، به این آموزه‌ها وفادار بوده است. در ایران، اصول مردم‌سالاری با اعتقادات مردم درآمیخته و بستری بی‌بدیل برای رشد و پویایی اقوام مهیا شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست علمی «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی»، امروز، 24 دی‌ماه، با حضور جمعی از رهبران اقلیت‌های دینی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

کارن خانلری، نماینده ارامنه و شمال تهران در مجلس شورای اسلامی، در این نشست با اشاره به رشادت‌های شهید سلیمانی بیان کرد: سردار شهید سلیمانی امنیت را برای تمام ملل منطقه اعم از ارمنی، آشوری، شیعه و سنی تأمین و آنان را حول مقاومت، هم‌داستان کردند. این ژنرال بزرگ ایرانی، بارها و بارها ارامنه سوریه را از دست داعش در امان نگه داشته است.

وی تصریح کرد:

شهید سلیمانی با شهادت خود نیز، تحکیم و تعمیق انسجام ملی را برای ایران به ارمغان آوردند و خداوند انسان‌های بزرگ را این طور می‌آفریند که بعد از مرگ نیز برای زندگان منشأ خیر باشند و‌ای کاش خداوند، ذره‌ای هوشمندی برای تحلیل وقایع به دشمنان ما نیز اعطا می‌کرد تا شاید دریابند که از هر قطره خون آن سردار شهید، هزاران رهروِ جان بر کف تربیت می‌شوند.

خانلری در ادامه افزود: ایران در حدود دو هزار و پانصد سال قبل، منشور کوروش را داشته است و بر اساس آن، به پیروان ادیان، آزادی نیایش داده شده و در عین حال، هم‌بستگی آنان تضمین شده است. همچنین در ایران، به آموزه‌های قرآن در مورد خاستگاه مشترک ادیان توحیدی و اصل عدم تفاوت ماهوی میان پیامبران توحیدی، توجه فراوانی شده است.

وی تصریح کرد: در ایران، مبانی فکری و منش اخلاقی امام علی (ع) و دیگر امامان شیعی که به عدالت و انصاف شهره‌اند، به خوبی فراگرفته شده است و در نظام مملکت‌داری، به این آموزه‌ها وفادار بوده است. در ایران، اصول مردم‌سالاری با اعتقادات مردم درآمیخته و بستری بی بدیل، برای رشد و پویایی اقوام مهیا شده است.

خانلری در ادامه افزود: لذا اقلیت‌های دینی ایران، اعم از ارمنیان و ... بر اساس قانون اساسی ایران، نه‌تن‌ها در احوال شخصی خود آزاد بوده‌اند و طبق موازین دینی خود رفتار می‌کنند، بلکه نمایندگی‌های مستقل خود را نیز در مجلس دارند که طبق قانون دارای اختیاراتی است و برابر با سایر نمایندگان اختیار دارند و در کنار آنان در کمیسیون‌های مختلف، مانند بودجه، انرژی و ... حضور داند.

نماینده ارامنه و شمال تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس مفاهیم قانون ایران، مسیحیان ایرانی مشتمل بر آشوریان و ارمنیان هستند که از کهن‌ترین ملل جهان و اولین ملل مسیحی محسوب می‌شوند. آشوریان با چهار هزار و پانصد سال تاریخ مدنی از سه هزار سال قبل در ایران بوده‌اند و ارامنه نیز، تاریخ چهار هزار ساله دارند. ارمنیان طی مهاجرت‌های ادواری، از حدود هزار سال قبل به ایران آمده‌اند و سپس مهاجرت‌های دیگری نیز داشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون نیز صد هزار ارمنی در کشور هستند و مجموعاً ۲۵۰ کلیسا، ۳۵ کودکستان، یک مؤسسه آموزش عالی، ۴۰ مجموعه فرهنگی، صنفی و خیریه، یک روزنامه ارمنی‌زبان و ۳۰ سالن اجتماعی عمومی دارند و با این بیان باید گفت که ارمنیان، به عنوان عضوی از مجموعه ایران، در تمام عرصه‌های فرهنگی و ... حضور داشته و دارند.

خانلری بیان کرد: باید توجه داشت که پدر علم رباتیک ایران، دانشمند ارمنی است و مادر اخترشناسی نیز یک ارمنی بوده است. همچنین از جمله جلوه‌های همزیستی و تعامل میان‌فرهنگی، حفظ نیایشگاه‌ها در ایران است. ثبت کلیسا‌ها در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی در یونسکو نیز، بهترین گواه برای این مسئله است. بسیاری از خیابان‌ها نیز به نام شهدای اقلیت‌های دینی نام‌گذاری شده‌اند و یکی از میادین تهران به نام شهید طومانیان مزین شده است.

وی در ادامه افزود: مسیحیان در ایران، از آزادی سیاسی نیز برخوردار هستند و در ماه آوریل هر سال، به مناسبت نسل‌کشی ارمنیان به دست دولت عثمانی، راه‌پیمایی می‌کنند. همچنین، این جامعه گردهمایی زیادی در اعتراض به جنایت تروریست‌های منطقه انجام داده است و با این همه، ارمنیان، مشکلاتی نیز در زمینه اقتصادی و حقوقی دارند.

خانلری تصریح کرد: ارمنیان به نمایندگان مجلس رجوع می‌کنند تا بتوانند از طریق آن‌ها مشکلات خود را حل کنند. شرایط ایده‌آل هم‌زیستی و مهیا شدن آن، به معنای عدم بروز و وجود مشکلات نیست، بلکه وجود مشکلات اجتناب‌ناپذیر است و شرایط ایده‌آل برای اقلیت‌ها و اقوام زمانی پدید می‌آید که یک نظم واحد در مورد قانون وجود داشته باشد و شهروندان به کارایی قانون امید داشته باشند تا مشکلاتشان حل شود.

وی در ادامه افزود: میزان بالای مشارکت‌های اقلیت‌های دینی در انتخابات، نشان‌گر همین اعتقاد و امید است و با بررسی وضعیت جامعه ارمنی ایران، باید گفت که اگر حقایق زندگی آن‌ها انعکاس پیدا کند، بهترین تبلیغ برای ناکارآمد کردن تبلیغ‌هایی است که دشمنان می‌کنند و از این طریق می‌توان الگوی همزیستی درست در کشور‌های مختلف را محقق کرد.
انتهای پیام
captcha