آیت‌الله جوادی آملی: بخش وسیعی از آیات مکی قرآن درباره حقوق بشر است/ پاک‌آئین: تأمین امنیت منطقه‌ای؛ نظریه سپهبد سلیمانی
کد خبر: 3873095
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
گزارش ایکنا از همایش «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری»؛

آیت‌الله جوادی آملی: بخش وسیعی از آیات مکی قرآن درباره حقوق بشر است/ پاک‌آئین: تأمین امنیت منطقه‌ای؛ نظریه سپهبد سلیمانی

گروه سیاسی ــ‌ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی به دومین کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» بیان کرد: بخش وسیعی از آیات مکی که در اوایل بعثت نازل شد درباره حقوق بشر است؛ در سوره مبارکه «مدثر» سه بار کلمه بشر آمده است.

بخش وسیعی از آیات مکی قرآن درباره حقوق بشر است/ ترور سردار سلیمانی با هیچ منطقی سازگار نیست

به گزارش ایکنا؛ دومین کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با محوریت تروریسم دولتی و انتقام سخت، به همت سازمان جوانان حقوق بشر صبح امروز، سه‌شنبه اول بهمن، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش‌‌های لانه جاسوسی آغاز شد.

در ادامه مراسم پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی به همایش پخش شد متن کامل معظم له به شرح ذیل است:

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين سيما خاتم الأنبياء و خاتم الأوصياء عليهما آلاف التّحية و الثّناء بهم تولّي و من أعدائهم نتبرّء إلي الله».

مقدم شما فرهيختگان صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه و علاقمندان به حقوق بشر را گرامي مي‌داريم. روح مطهر سپهبد عزيز و گران‌قدرمان مرحوم حاج قاسم سليماني(رضوان الله تعالي عليه) و همه شهداي اسلام را ارج مي‌نهيم. از ذات أقدس الهي مسئلت مي‌کنيم آنچه خير و صلاح و فلاح بشريت است به دست رهبران الهي و امت اسلامي عملي بفرمايد.

موضوع بحث که جريان حقوق بشر است اصل اين مطلب را، هم قرآن کريم مبتکراً ارائه کرده است و هم به ديگران آموخت که انسان جهاني فکر کند گرچه در منطقه خاص به سر مي‌برد اگر بخواهد در همان منطقه خاص راحت باشد در امنيت و امانت باشد بايد جهاني فکر کند فضل و فلاح جهان را طلب کند زيرا قرآن حيات طيب را به جامعه آموخت، اولاً؛ و حيات طيب را در گرو امنيت و امانت جهاني دانست، ثانياً؛ و انسان را تافته جدابافته از سايرين نمي‌داند، ثالثاً؛ و کلّ جهان را يک خانه و يک محوطه مخصوص مي‌داند، رابعاً.

مستحضريد که بخش وسيعي از آيات مکه در همان اوايل بعثت نازل شد بخش مهم آياتي که در اوايل بعثت نازل شد درباره حقوق بشر است. سوره مبارکه «مدّثّر» که در اوايل بعثت در مکه نازل شد سه بار کلمه بشر در آن سوره آمده است يکبار حرف اتاق فکر کفر و ضلالت است دو بار کلام الهي است آنها فکر کردند که درباره قرآن کريم چه بگويند و چه ببافند؟ اتاق فکري تشکيل دادند که وليد و امثال وليد مسئول اتاق فکر بودند ﴿إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ ٭ فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ﴾ فکر کردند که درباره قرآن چه بگويند؟ گرچه برخي‌ها او را کهانت، شعر، سحر و مانند آن پنداشتند و دروغ بافتند اما به هر حال اينها تصميم گرفتند که درباره قرآن چه بگويند قرآن مدّعي دو رسالت بود فرمود يک سفيري از طرف آسمان الهي به زمين آمد به نام جبرئيل(سلام الله عليه) که ﴿نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِينُ ٭ عَلَي قَلْبِكَ﴾ يک سفير و رسولي هم در زمين آن وحي را دريافت کرد که از او به عنوان مهبط وحي ياد مي‌شود يعني رسول الهي پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) اين دو سفارت و رسالت را در آغاز بعثت ذات أقدس الهي در سور مکي تبيين کرد.

محصول اتاق فکر مشرکان اين بود ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَر﴾ در سوره «مدّثّر» است يعني نه رسالت آسماني است نه سفارت زميني، نه در زمين کسي به نام رسول است نه از آسمان کسي سفير الهي است تا پيامي بياورد اين قول بشر و حرف يک انسان عادي است. در همان سوره مبارکه «مدّثّر» دو بار ذات أقدس الهي بعد از چند آيه اين مضمون‌ها را ذکر کرد: ﴿مَا هِيَ إِلاّ ذِكْرَي لِلْبَشَر﴾ ﴿نَذيراً لِلْبَشَر﴾ اين حقوق بشر است براي تبشير بشريت است براي انذار بشريت است بشريت به حق و عدل تبشير کرده است به ظلم و فساد انذار کرده است و اين نذير بشر است ﴿ذِكْري‏ لِلْبَشَر﴾ است چه اينکه در سوره مبارکه «فرقان» هم فرمود: براي همه جهان است.

اين متن است اين متن را در بخشي از آيات مکي و در بخشي از آيات مدني تفسير کرد تبيين کرد فرمود در سه بخش جهان دارد به سر مي‌برد که اين بخش‌هاي سه‌گانه به منزله اعضاي يک پيکر هستند يک بخشي به عنوان قلمرو اسلام است ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا﴾ خطاب به مسلمين و مانند آن که برنامه‌هاي خاص دارند مطافي دارند معبدي دارند قبله‌اي دارند و مانند آن بخش ديگر مربوط به منطقه‌اي است بخش اول مربوط به ملي و محلي بود بخش دوم مربوط به منطقه‌اي است که براي موحدان عالَم است آنها که قائل به توحيد هستند قائل به وحي‌اند قائل به نبوت‌اند قائل به معاد هستند کتابي دارند شريعتي دارند و مانند آن مانند کليمي‌ها مسيحي‌ها و مانند آن، اين بخش دوم منطقه‌اي است با بخش اول که ملي و محلي است هماهنگ شده است آيات مربوط به منطقه‌اي با آيات مربوط به ملي و محلي کاملاً هماهنگ است رهبري‌هايي که نسبت به اعم از مسلمين و موحدان ديگر مي‌کند هماهنگ است.

بخش سوم بخش بين‌المللي است که کاري به توحيد و الحاد، شرک و کفر و امثال آن ندارد موحد و مشرک، ملحد و موحد همه در اين برنامه شريک هستند اينکه مي‌فرمايد: ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ﴾،اينکه مي‌فرمايد: ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ﴾،اينکه مي‌فرمايد: ﴿نَذيراً لِلْبَشَر﴾، اينکه مي‌فرمايد: ﴿ذِكْري‏ لِلْبَشَر﴾، اينکه مي‌فرمايد: ﴿وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاس﴾، اينکه مي‌فرمايد جوامع بشري، آنکه بشر است اين حرف‌ها به سود اوست و رهبري دنيا و آخرت او را به عهده دارد اينها حقوق بشر و وجود مبارک پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) با اينکه ستم‌هاي فراواني از مشرکين حجاز و غير حجاز ديده است از يهود مدينه و امثال آنها ديده است در سيرت و صرورت و سنّت آن حضرت اين چنين آمده است که «مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّي الله عليه و آله و سلّم) عَدُوّاً قَطُّ»؛ جزء کارهاي قطعي پيغمبر است که اصلاً نکرده است و آن اين است که نسبت به هيچ کافري شبانه حمله نکرده است. آنچه ترامپ مغامر کافر نسبت به اين عزيز ما انجام داد شبانه او را ترور کرد اين با هيچ مکتبي با هيچ منطقي هماهنگ نيست. اسلام نسبت به هيچ کافري هيچ مشرکي و هيچ ملحدي چنين دستوري در صدر اسلام نداد حضرت رسول(عليه و علي آله آلاف التّحية و الثناء) در سيرت آن حضرت تثبيت شده است که فرمود: «مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّي الله عليه و آله و سلّم) عَدُوّاً قَطُّ» با اينکه بي‌مهري‌هاي فراواني از مشرکان حجاز ديد از کفار مکه رنج‌ها ديد کشته‌ها از آنها به ياد دارد شهدا از آنها به ياد دارد مجروحين و جانبازها از آنها به ياد دارد به هيچ کافري شبانه حمله نکرده است «مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّي الله عليه و آله و سلّم) عَدُوّاً قَطُّ».

مستحضريد اين آيه از يک کلمه‌اي که جامع‌ترين مفهوم‌هاي الفاظ را به همراه دارد نازل شده است فرمود: ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ﴾ فرمود با کسي تعهّد بستيد ميثاق بستيد با هيچ کسي بدرفتاري نکنيد که ميثاق بستيد حق کسي را ضايع نکنيد هيچ مفهومي از مفهوم شيء جامع‌تر نيست، اولاً؛ وقتي هم جمع بسته شد مي‌شود اشياء، ثانياً؛ فرمود هيچ حقي از هيچ کسي ضايع نکنيد مگر اينکه خود او حق خودش را از بين ببرد. درباره کفار فرمود اگر با آنها ما مي‌جنگيم محوري اصلي‌اش آن است که آنها به هيچ تعهّدي به هيچ حقي از حقوق بشر معتقد نيستند فرمود: ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾ با رهبران کفر مبارزه کنيد براي اينکه اينها هيچ امضايي هيچ عهدنامه‌اي هيچ ميثاقي هيچ روابطي در بين ملل امضا نمي‌کنند و به رسميت نمي‌شناسند ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إيمان لهم» نفرمود چون کفر دارند مبارزه کنيد فرمود چون امضايشان محترم نمي‌شمارند به عهدشان وفادار نيستند به ميثاقشان متعهد نيستند با آنها مبارزه کنيد.

اميدواريم اين بحث‌هاي دقيق و عميق حقوق بشر اسلامي که عده‌اي متولّي آن شدند و تلاش و کوشش آنها مقدس و محترم است روزي در جوامع بشري اثر بگذارد که بشر ولو مسلمان هم نباشد آن رادمردي و تعهد و وفاداري به ميثاق بين‌الملل را محترم بشمارد.

من مجدّداً مقدم همه شما فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي را گرامي مي‌دارم از ذات اقدس الهي مسئلت مي‌کنيم که نظام ما رهبر ما مراجع ما حوزه و دانشگاه ما دولت و ملت و مملکت ما را در سايه وليّ‌ خود حفظ بفرمايد! روح مطهر امام راحل و شهدا مخصوصاً اين شهيد گران‌قدر و عزيز سپهبد حاج قاسم سليماني(رضوان الله تعالي عليه و عليهم) را با انبيا و اوليا محشور بفرمايد! و هر خطري که هست به استکبار و صهيونيسم برگرداند! و اين نظام را تا ظهور صاحب اصلي خود از هر گزندي محافظت بفرمايد!

«غفر الله لنا و لکم و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»

براساس این گزارش، در ادامه «محسن پاک‌آئین»؛ معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در سخنانی ضمن درود به روح پرفتوح امام(ره) و شهدا به ویژه شهید سرافراز و چهره بین‌المللی مقاومت؛ سپهبد سلیمانی و همرزمانش، اظهار کرد: ترور در زبان فارسی به معنای قتل سیاسی با اسلحه است که دو شکل دولتی و غیردولتی دارد. 

وی افزود: تفاوت عمده تروریسم دولتی و غیر دولتی در مجری آن است؛ در مقاطعی برخی احزاب و گروه‌ها و قبایل به دلیل خصومت با هم مقامات یکدیگر را ترور می‌کردند که تروریسم غیر دولتی است، اما وقتی دولت مجری ترور می‌شود، تروریسم دولتی شکل می‌گیرد که مجری آن یا مستقیماً دولت است یا گروه‌های نیابتی از سوی یک دولت که عامل جنایت و ترور می‌شوند.

پاک‌آئین اظهار کرد: امروز مصادیق عمده تروریسم دولتی، امریکا و رژیم صهیونیستی هستند. اسرائیل با جنایاتی که در سرزمین فلسطین انجام داده و ترورهای متعددی که خود به انجام آن اعتراف کرده، مصداق بارز تروریسم دولتی است که حامی اصلی آن هم امریکاست.

وی افزود: اما خود امریکا هم در موارد متعددی اقدام به ترور دولتی کرده که از زمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی آغاز شده است. مصادیق عمده آن هم در سال‌های اخیر حمله به افغانستان به بهانه ۱۱ سپتامبر بود که همچنان مردم افغانستان گرفتار این جنایت هستند. پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان مانند بگرام و قندهار در واقع پایگاه‌های تروریستهای دولتی در منطقه هستند.

پاک‌آئین بیان کرد: همچنین حمله امریکا به عراق به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی انجام گرفت که هیچ‌گاه اثبات نشد و عده زیادی از مردم عراق شهید و کشته شدند. زندان ابوغریب در این میان محل شکنجه و جنایت امریکایی‌ها علیه مردم عراق بود.

وی با اشاره به حمایت مالی و سیاسی و تبلیغاتی امریکا از سازمان‌های تروریستی گفت: خود امریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که به بهانه مقابله با شوروی طالبان را ایجاد کردند و القاعده را برای کشتار و ترور مخالفان خود تأسیس کردند.

پاک‌آئین یادآور شد: همین امریکایی‌ها داعش را تأسیس کردند که تا پشت دروازه‌های بغداد رسید و سوریه را ویران کرد و اگر جانفشانی و فداکاری سردار سلیمانی و یارانش نبود الان سوریه و عراق در اختیار دولت‌های فعلی نبود. همین امریکا حامی اصلی منافقین است که بهشتی‌ها، باهنرها و رجایی‌ها را ترور و شهید کردند.

وی ابراز کرد: آخرین مورد هم ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی بود که کاملاً یک اقدام تروریستی، غیر قانونی، غیر مشروع و خلاف موازین حقوقی و بین‌المللی بود و از مصادیق حقوق بشر امریکایی است.

معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تصریح کرد: پنتاگون رسماً اعلام کرد دستور این ترور مستقیماً اژ سوی ترامپ داده شد و خود ترامپ هم آن را دستاورد دولت خود اعلام کرد. در حالی که سردار سلیمانی میهمان مستقل یک کشور مستقل، یعنی عراق بود ولی او را مستقیماً ترور می‌کنند.

وی در تشریح شخصیت سردار سلیمانی گفت: او نماد جدی مبارزه با تروریسم بود و رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان چهره بین‌المللی مقاومت یاد کرده‌‌اند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: اگر در جنگ‌های ۳۳،۲۲،۸ و ۵۱ روزه علیه اسرائیل شاهد شکست صهیونیست‌ها و عقب‌نشینی آن‌ها بودیم، سردار سلیمانی و یارانش در این پیروزی‌ها شریک بودند.

پاک‌آئین با بیان اینکه سردار سلیمانی فرمانده رزمندگان بی مرز سپاه قدس بود، گفت: او به واقع پیام امام(ره) مبنی بر اینکه «ما شریک غم مظلومان جهان هستیم» را معنا کرد و به معنای واقعی در خدمت مستضعفان و مظلومان منطقه و جهان بود.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه سردار سلیمانی فقط نظامی نبود و مبارزه فکری هم بود، گفت: نظریه او تأمین امنیت منطقه‌ای بود که هم آن را عملیاتی کرد و هم به عنوان نظریه به منزله میراث خود باقی گذاشت.

پاک‌آئین اظهار کرد: معنای این نظریه آن است که اگر منطقه امن نباشد، هیچ یک از کشورهای منطقه امن نیست. اگر داعش در سوریه باشد عراق امن نیست و اگر داعش در عراق باشد ایران امن نیست. این ناامنی البته فقط برای منطقه و همسایگان نخواهد بود و همسایگان دور و حتی اروپا را هم در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: نظریه فکری سردار سلیمانی امروز مورد توجه مجامع علمی و دانشگاهی است و ایشان با شجاعت و فداکاری این نظریه را در میدان هم عملی کرد و با اجرای آن در سوریه و عراق امنیت ایران هم حاصل شد.

پاک‌آئین ادامه داد: حقوقدانان غیر از اینکه دخالت امریکا در امور داخلی عراق را مطرح می‌کنند، بیان می‌کنند که اقدام کور و تروریستی امریکا مغایر قوانین بین‌المللی بوده و نه مجوز سازمان ملل و نه مجوز دولت عراق و نه مجوز خود کنگره امریکا را نداشته است.

وی اضافه کرد: اگر به این اقدام تروریستی پاسخ داده نمی‌شد، قطعاً باعث تنش در منطقه می‌شد نه فقط در ایران. لذا ایران به درستی ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به آن پاسخ قاطع داد و به عنوان سیلی اولیه و محکم پایگاه عین‌الاسد را مورد حمله قرار داد که به تدریج آثار آن علی‌رغم کتمان امریکا مشخص خواهد شد.

پاک‌آئین با بیان اینکه ستیز امریکا با حقوق بشر و قوانین بین‌المللی قطعاً از عوامل افول امریکاست، گفت: افول امریکا یک موضوع جدی است و امر تبلیغاتی در ایران نیست. افول به معنی سقوط نیست، بلکه فاصله گرفتن از قدرت سابق است.

وی افزود: امروز بسیاری از اندیشمندان دنیا درباره زوال امریکا مقاله نوشته‌اند. اخیراً گاردین در مقاله‌ای حتی از واژه فروپاشی به جای زوال امریکا استفاده کرده است.

پاک‌آئین تأکید کرد: قطعاً شهادت سردار سلیمانی افول و زوال امریکا را تسریع می‌کند.

معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای یادآور شد: وقتی کشوری منطق نداشته باشد، متوسل به ترور می‌شود و این یکی از عوامل زوال امریکاست.

وی با اشاره به طرح انتقام سخت اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند انتقام سخت به معنای خروج امریکا از منطقه و غرب آسیاست و این به معنای آزادی قدس است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان، افزود: دلیل اصلی حضور امریکا در منطقه، تأمین امنیت اسرائیل بوده و اگر امریکا از منطقه خارج شود، زمینه آزادی قدس و فلسطین فراهم می‌شود و آزادی قدس از ملزومات تحقق تمدن نوین اسلامی است که به معنای طلیعه ظهور است. 

همچنین در این مراسم متنی را که دختر 13 ساله شهید سرهنگ پاسدار شهروز مظفرنیا از همراهان سپهبد سلیمانی نوشته بود، قرائت شد و سپس با اهدای هدایایی از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و آستان شاهچراغ به نمایندگی از سایر شهدا، از خانواده شهید مظفرنیا تجلیل شد.

آیت‌الله محمد محمدی عراقی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، با تشکر از برگزاری این کنفرانس گفت: حقوق بشر آمریکایی تعبیری بود که رهبر معظم انقلاب وارد ادبیات انقلاب کردند. بدون شک یکی از برکات شهدای بزرگ از جمله این شهدای عزیز، افشای چهره واقعی دشمنان و برگرفتن نقاب دروغین دفاع از بشریت و حقوق بشر از آمریکاست.

وی ادامه داد: خون پاک و مطهر سردار سلیمانی همانند خون امام حسین(ع) ماهیت پلید و چهره شیطانی یزیدها، شمرها و ابن زیادهای زمان ما را آشکار کرد. این یکی از برکات مهم بود که تروریسم وحشی و خونخوار آمریکا را به همگان نشان داد.

محمدی عراقی با استناد به آیه 7 سوره ابراهیم، آیه شکر، گفت: این آیه می‌تواند مسئولیت آینده ما را روشن می‌کند. این آیه شریفه یک اعلان الهی است. در این آیه اعلام‌کننده خداست. خدا این اعلان و اطلاعیه عمومی را در متن آفرینش منتشر کرده است که محتوایش این است؛ «حتما اگر شما نعمت‌‌های بزرگ را قدر بدانید خداوند بر آنها می‌افزاید». در نقطه مقابل این سنت الهی هم آمده است که اگر کفران نعمت کنید به عذاب شدید دچار خواهید شد. این آیاتی است که بعد از آیه مورد استناد رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز جمعه (آیه 5 سوره ابراهیم) آمده است.

محمدی عراقی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به حق روز تشییع این سردار پرافتخار و بزرگ و همرزمانش را به حق یوم‌الله اعلام کردند. زیرا نشانه‌ها و آیات بزرگ قدرت الهی آشکار شد. دومین یوم‌الله نیز وز انتقام بود که همرزمان و همراهان سردار سلیمانی پایگاه بزرگ آمریکا را در منطقه موشک‌باران کردند. البته خطبه همان روز سومین یوم‌الله بود که بزرگترین و باشکوه‌ترین نماز جمعه تاریخ انقلاب را رقم زد و نشان داد مردم ما قدردان این نعمت‌های الهی هستند.

وی در تشریح این نعمت‌ها گفت: آیا مقصود خداوند نعمت‌های فردی و دنیایی است مانند نعمت حیات، سلامتی، غذا و پوشاک. مراد از این نعمت‌ها، نعمت‌های عادی و مادی نیست چون آیه قبل آن(6) خداوند بیان می‌کند که به موسی می‌فرماید به قوم خودت بگو نعمات را فراموش نکنید. اما این کدام نعمت بود؟ نجات پیدا کردن از زیر بار فشار و ستم فرعون و فرعونیان که بدترین فشارهای روحی و جسمی را به آنها وارد می‌کردند. لذا این نعمت بزرگی بود؛ نعمت بزرگ آزادی، استقلال، خودباوری و هویت‌یابی که شایسته شکرگزاری است.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه فرعون‌‌های زمان ما هم دقیقا اینگونه عمل می‌کنند، گفت: امت ما حاج قاسم و یارانش را از دست داد اما باید دید چه به دست آوردیم؟ عظمت، شکوه، انسجام، همدلی و تقویت روحیه نیروهای مقاومت و آمادگی بیشتر آنها و سیلی سخت به دشمن که نعمت‌های کمی نیست.

محمدی عراقی با تأکید بر اینکه یکی از بزرگترین نعمات الهی، رهبری الهی است، گفت: این مشروط به آن است که مردم آن نعمت را بشناسند و لذا اولین وظیفه ما شناخت این شهداست. شناخت این شهدا و آشنایی به چگونگی رشد و تربیت آنها دستاورد این خون‌هاست.

وی ادامه داد: قطعا رسوا کردن آمریکا و خروج آنها از منطقه دستاورد بزرگی است اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند فتح‌الفتوح امام (ره) به زانو درآوردن آمریکا و پیروزی انقلاب نبود بلکه فتح‌الفتوح امام(ره)، تربیت سلیمانی‌ها بود که در دانشگاه جنگ تربیت شدند و به مرور رشد کردند. سلیمانی از یک بسیجی ساده به فرماندهی لشکر و نیروی قدس رسید و این همه خدمت کرد و عظمت آفرید.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم با بیان اینکه شکر این نعمت‌ها در درجه اول شناخت آن است، گفت: مردم مسلمان صدر اسلام با اینکه پیامبر(ص) را دیده بودند اما رهبران الهی خود را نشناختند و کسانی که قدر حسین زمان را نشناسند بنی امیه و یزید بر آنها مسلط می‌شود. برای همین امام(ره) فرمودند که مردم زمان ما از مردم زمان صدر اسلام افضل هستند.

محمدی عراقی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب دو دهه است که در افشای چهره پلید و زشت حقوق بشر آمریکایی صحبت می‌کنند و بیش از 150 بار در این باره سخنرانی کرده‌اند و شواهد و نمونه‌های جهانی آن از جنگ ویتنام تا داعش و کودک‌کشی در یمن و فلسطین و نمونه‌های داخلی آن از کودتای 28 مرداد، حمایت از منافقین، حمایت از صدام و سقوط هواپیمای مسافربری، را بیان کرده‌اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در خطبه روز جمعه فرمودند باید قوی شوید. به برکت مجاهدت‌های این شهدای خلاق و نخبگان مبتکر در عرصه دفاعی و امنیتی قوی هستیم. ایران با چهل سال تحریم همچنان در این عرصه شکوفایی دارد و دنیا معترف است که قدرت دفاعی بازدارنده ایران به اندازه‌ای رسیده که دشمنان جرئت و خیال حمله را ندارد و این از دستاوردهای راهبردی شهادت حاج قاسم و انتقام سخت است که موازنه قدرت را در منطقه بین ایران و امریکا تغییر داد و قدرت بازدارندگی ما را به آنها نشان داد.

محمدی عراقی با اشاره به مسئله مدیریت و اقتصاد به منزله نقطه ضعفی که دشمن از آن ناحیه در حال فشار است، گفت: پیام اصلی رهبر معظم انقلاب در این نماز جمعه این بود که در این زمینه هم باید قوی شویم. همانطور که دانشگاه جنگ سلیمانی‌ها، خرازی‌ها، همت‌ها، طهرانی‌مقدم‌ها و حاجی‌زاده‌ها را تربیت کرد و آمریکا را به ذلت کشاندد باید به تحریم هم به چشم دانشگاه تحریم نگاه کنیم و لازم است نگاه مسئولان عوض شود.

وی تأکید کرد: دانشگاه تحریم است که می‌تواند سردار سلیمانی‌ها را در جبهه مدیریت و اقتصاد کشور تربیت کند و به کشور تحویل دهد. لازم نیست مسئولان کار خاصی کنند فقط این راه را باز کنند. پیام خون شهید سلیمانی برای امروز ما این است؛ دانشگاه تحریم.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم افزود: چند دهه است مقام معظم رهبری مسئله قطع وابستگی مالی و بودجه کشور به نفت را مطرح کرده‌اند. اما هنوز وابسته‌ایم. قطع وابستگی به نفت کلیدی‌ترین مسئله است که در سایه نعمت این قطع وابستگی محقق می‌شود.

محمدی عراقی بیان کرد: باید راه را باز کرد. همان جوانانی که جنگ را اداره کردند و این موشک‌ها را تولید کردند می‌توانند اقتصاد مقاومتی را محقق کنند و شرط آن هم فقط این است که به تحرم به چشمی نگاه کنیم که به جنگ نگاه کردیم و میدان را برای رشد جوانان مبتکر و خلاق و ریسک‌پذیر آماده کنیم. این نتیجه‌ای است که می‌توانیم از رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره این شهدا دریافت کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، معاون اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه، سخنران دیگر این مراسم بود که در ابتدا با گرامیداشت این شهدای سرافراز و بزرگ گفت: اسلام دینی جهانی است و خداوند آن را برای همه فرستاده و روزی خواهد رسید که تمام بشریت اسلام را خواهند پذیرفت و آیات و احادیث فراوانی دراین باره وجود دارد. تجربه عملی هم نشان داده که پس از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی پرچم اسلام را به دست گرفت و در میان همه ملت‌ها فریاد و ندای اسلام را گسترش داد.

وی افزود: در دنیای قبل از انقلاب دو قدرت شرق و غرب، شوروی و آمریکا، جهان را مدیریت کردند و امت اسلامی هیچ جایگاهی در مدیریت مسائل بین‌المللی نداشتند. امام خمینی(ره) با نامه تاریخی که به گورباچف دادند بیان کردند که به زودی کمونیسم به موزه تاریخ خواهد رفت و این وعده هم تحقق یافت.

زمانی بیان کرد: امروز دو قدرت دیگر خودنمایی کرده‌ا‌ند؛ آمریکا به عنوان مظهر شرارت و قدرت اسلام و مقاومت که در ایران، لبنان، فلسطین، عراق، یمن، سوریه و نیجریه است. اما دور نیست که شیطان بزرگ را در زباله‌دان تاریخ ببینیم.

معاون اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با اشاره به افزایش عظمت جریان مقاومت گفت: ارتش اسرائیل ده‌ها سال فریاد می‌زد که شکست‌ناپذیر است و دولت‌های مسلمان نگران بودند که اگر درگیر شوند شکست می‌خورند. اما تجربه جنگ‌های 33 و 22 روزه نشان داد نیروی به ظاهر اندک و مؤمن پشت اسرائیل را به زمین زدند و ارتش اسرائیل شکست خورد و امروز ارتش اسرائیل احساس قدرت را ندارد و جهان اسلام از آن نمی‌هراسد. امروز استعمار چاره‌ای جز مردم ندارد و ایران هم امروز هم متعلق به ایران نیست و متعلق به جهان اسلام است.

وی در ادامه به نقش و جایگاه امام(ره) در این پیشرو‌ی‌ها اشاره کرد و گفت: من سال‌‌هایی که در مصر بودم دیدارهایی با شیخ پیشین الازهر، مرحوم طنطاوی، داشتم که در یکی از این دیدارها از خواستم نگاهش را نسبت به امام (ره) متوجه شوم که ایشان سخنی گفت که می‌تواند یک سند بزرگ باشد که فرمود خمینی در قلب من و همه ملت مصر است.

زمانی افزود: امروز اندیشه‌های امام(ره) و انقلاب چنین جایگاهی در دنیا دارد و نه تنها در جهان اسلام بلکه در دنیای غیر اسلام اندیشه مقاومت محبوبیت یافته است.

وی در ادامه برای تبیین بیشتر جایگاه امام (ره) به خاطره‌ای از پاپ فعلی، پاپ فرانسیس، به نقل از سفیر پیشین ایران در واتیکان اشاره کرد و گفت: ما می‌خواستیم وقتی ایشان به عنوان پاپ جدید منصوب شد اطلاعاتی از ایشان داشته باشیم و از آقای ربانی، سفیر پیشین ایران در واتیکان، خواستیم این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد. آقای ربانی گفت من در دیداری با پاپ فرانسیس گفتم شما در گفتار و رفتار تفاوت‌هایی با پاپ‌های پیشین دارید ودر سخنان‌تان از مظلومان، مستضعفان و پابرهنه‌ها می‌گویید و رفتارتان همراه زهد است و خانه و پوشش ساده‌ای دارید. دلیل ان چیست؟ پاپ در جواب گفت من این رفتار و اندیشه را از امام خمینی(ره) آموختم.

زمانی ادامه داد: زمانی که امام (ره) در فرانسه بودند من سخنان ایشان را گوش می‌کردم و احساس می‌کردم سخن او سخن خداست و رفتارش الهی است و سعی کردم ایشان را الگو قرار دهم. به عقیده من خمینی، مسیح زمان بود.

معاون اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه در ادامه به تبیین قرآنی شیطان بزرگ بودن آمریکا پرداخت و گفت: با رجوع به آیات قرآن می‌بینیم که دو واژه ابلیس و شیطان وجود دارد که اولی نام یک شخص است و دومی حقیقت دیگری است ‌که شامل انس و جن است.

وی ابراز کرد: شیاطین انس کسانی هستند که در انحراف جوامع نقش دارند و بقیه را مدیریت کنند و امروز امریکا شیطان بزرگ است چون بیشترین نقش را در انحراف و فساد جامعه بشری ایفا می‌کند. قرآن برهمین اساس فرمان مقتله با شیطان را داده و امت اسلامی وظیفه دارد با ائمه کفر مبارزه کند تا فتنه‌ای در عالم باقی نماند.

زمانی اظهار کرد: آمریکا در حالی که به ظاهر پرچم مبارزه با تروریسم را به دست گرفته اما خودش صریحا اعلم می‌کند که داعش را ایجاد کرده و کسی را ترور می‌کند که موفق‌ترین سردار در شکست تروریسم در دنیاست. گرچه ما با از دست دادن سردار سلیمانی خسارت دیدیم اما یک سند بر جنایات و فریبکاری‌‌های آمریکا افزوده شد و شهادت سردار سلیمانی جنایتکاری آمریکا را افشا کرد. در واقع این یکی از برکات شهادت این سردار بود که کوس رسوایی آمریکا را زد.

معاون سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه در پایان یادآور شد: امام(ره) به ما این درس را در مقابل دشمن داد که «بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شوند»؛ امروز هم شهادت سردار سلیمانی برکاتی داشت که شاید ایشان در حیاتش نمی‌توانست به آنها برسد که امروز یکی از مهمترین آنها خروج امریکا از منطقه و جرئت یافتن مقامات عراقی برای عملی کردن این کار است. در حالی که تا پیش از این اتفاق مقامات عراقی نگران بودند که آمریکا را از کشورشان خارج کنند.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha