بهره‌مندی از معنویت درمانی در پژوهشکده سرطان معتمد/ کسب نتایج اثربخش
کد خبر: 3873136
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
محقق پژوهشکده سرطان معتمد اظهار کرد؛

بهره‌مندی از معنویت درمانی در پژوهشکده سرطان معتمد/ کسب نتایج اثربخش

گروه سلامت ــ جراح و محقق پژوهشکده سرطان معتمد از انجام معنویت درمانی بر روی بیماران مبتلا به سرطان در این پژوهشکده خبر داد و گفت: البته با توجه به اینکه مسائل انحرافی در مباحث معنوی شایع شده است، مراقب هستیم مباحث غیر اصیل و غیر واقعی وارد این حوزه نشود.

فرشته عباسوندی، جراح و محقق پژوهشکده سرطان معتمد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح وضعیت ابتلای مردم ایران به سرطان پستان و موفقیت‌هایی که در زمینه درمان این نوع از سرطان در کشور به دست آمده است، پرداخت و گفت: متأسفانه وضعیت غربالگری سرطان پستان در ایران خوب نیست ولی خوشبختانه باید گفت شیوع این نوع از سرطان نیز در ایران خیلی بالا نیست اما در حال افزایش است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر از هر 100 هزار نفر ایرانی، 33 تا 34 نفر مبتلا به سرطان پستان هستند که این رقم نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر اما نسبت به نرم جهانی کم‌تر است.

این جراح با اشاره به اینکه سن شیوع به این نوع از سرطان در ایران پایین‌تر است و طبعاً افراد فعال‌تر جامعه را مبتلا می‌کند، گفت: البته پاسخ‌های اخذ شده به درمان‌ بسیار مطلوب است و با اینکه شیوع سرطان به دلیل نبود غربالگری در میان مردم در رده‌های پیشرفته سرطان شناسایی می‌شود، ولی درمان‌های ما هم در مراحل اولیه(یک و دو) و هم در مراحل پیشرفته(سه و چهار) نسبت به دنیا پایا پای است؛ یعنی درمان‌های ما عالی و نتیجه‌‌بخش است.

پژوهش‌های پیشتازانه در خصوص تشخیص و درمان

وی از انجام پژوهش‌‌های قوی در حوزه سرطان پستان در ایران سخن گفت و افزود: اقدامات خوبی در خصوص این نوع سرطان در حال انجام است و پژوهش‌های ما در پژوهشکده معتمد هم حتی نسبت به دنیا پیشتازانه‌تر است. هم در بخش تشخیص، هم در بخش درمان و به خصوص در بحث پیشگیری، وضعیت مناسبی داریم.

عباسوندی در پاسخ به این سؤال که آیا پژوهشگران ما در حوزه سرطان پستان توانسته‌اند به جایگاه جهانی دست پیدا کنند؟ گفت: به جرئت می‌توانم بگویم، کارهایی را انجام می‌دهیم که فقط در ایران در حال انجام است و حتی در حال تولید محصولاتی هستیم که در شناسایی سلول‌های سرطانی و سلول‌های پیش سرطانی و درمانی شاخص هستند و بسیاری از مراکز علمی می‌خواهند که این محصولات را تولید کنند اما چون علاقه ما به این است که اختراعات در ایران تولید شود و محصول به اسم کشور دیگری وارد بازار نشود، در تلاش برای تولید محصولات در ایران هستیم.

وی به موضوع معنویت‌درمانی و تأثیر مثبت آن در درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان نیز اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا مسئله معنویت درمانی در دنیا مطرح است؟ گفت: بله؛  در تمام دنیا به شدت در حال فعالیت بر روی معنویت درمانی هستند و یکی از کشورهایی که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای داشته، کشور آمریکا است که مقاله‌های زیادی در این خصوص منتشر کرده است.

تقویت ابعاد روحی و معنوی برای کمک به درمان بیماری‌ها

عباسوندی با تأکید بر اینکه موضوع معنویت درمانی، مختص دین اسلام نیست، گفت: معنویت درمانی یعنی تقویت ابعاد روحی و معنوی افراد و استفاده از این ابعاد در راستای پیشگیری از عود، کمک به بهبود و جلوگیری از اینکه مریض درمان خود را رها کند.

این پژوهشگر کشورمان با ابراز تأسف از اینکه اسم بیماری سرطان به خودی خود تأثیر سنگین و تخریب کننده‌ای بر روی بیمار و خانواده وی دارد، گفت: بسیاری از افراد به محض اینکه می‌شنوند بخشی از بدن آنها سرطان دارد خود را می‌بازند و گمان می‌کنند دیگر همه چیز تمام شده است. در صورتی که بسیاری از سرطان‌ها بهتر از بیماری‌های مزمن بوده و راحت‌تر درمان می‌شوند. در ابتلای افراد به سرطان پستان هم، بدین علت که هم بیماری سرطان مطرح می‌شود و هم بانوان احساس می‌کنند جنبه زنانگی و زیبایی آنها در خطر قرار گرفته است، تأثیرات منفی روانی این بیماری بیشتر است و معنویت درمانی می‌تواند نقش مهمی در بهبود این بیماران داشته باشد.

وی افزود: اکنون به خوبی در حال پژوهش و کار بر روی معنویت درمانی هستیم که بهبود کیفیت زندگی را به دنبال دارد. در مرحله تشخیص بیماری و درمان فرد بیمار با پزشک همراهی و همکاری می‌کند ولی در مرحله‌ای از بیماری و پس از مواجهه با سختی‌های درمان به مرحله‌ای می‌رسد که گویی بیماری او را از پا د‌رآورده است؛ در این مرحله است که معنویت درمانی به بیمار کمک زیادی می‌کند.

این پژوهشگر اعلام کرد: معنویت درمانی بر روی بیماران سرطانی در پژوهشکده معتمد آغاز شده و نتایج خوبی نیز کسب شده است.

پزشکان فرصت و علم کافی برای پرداختن به معنویت درمانی بیماران را ندارند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا همان پزشک درمانگر، بخش معنویت درمانی بیمار را نیز انجام می‌دهد؟ گفت: وظیفه پزشک پرداختن به این مسئله است و واقعیت این است که بیمار به پزشکی که از ابتدا بیماری وی را تشخیص و اقدامات درمانی را انجام داده است، اعتماد بیشتری دارد اما پزشکان جراح فرصت و علم کافی برای پرداختن به معنویت درمانی برای بیماران را ندارند.

عباسوندی ادامه داد: به همین دلیل از گروه‌های متخصص در این زمینه کمک می‌گیریم که شامل روانشناس، مشاور دینی، دکترای تحصیل کرده در مقاطع حوزوی و ... است. البته با توجه به اینکه مسائل انحرافی در مباحث معنوی شایع شده است، مراقب هستیم مباحث غیر اصیل و غیر واقعی وارد این حوزه نشود و بیشتر توجه به طبیعت، نعمت‌ها، شکر نعمت، زیبایی‌هایی که وجود دارد و ... باشد که نتایج خوبی داشته و بیماران ما نیز راضی هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که معنویت درمانی تا چه میزان بین پزشکان ایرانی رایج است؟ گفت: پزشکان ما بیشتر وقت خود را صرف درمان جسمانی بیماران می‌کنند و معنویت درمانی هنوز به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما اگر مقالات این طرح منتشر شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. امیدواریم در مناطق مختلف تیم‌های فعال در این زمینه را داشته باشیم؛ جهاددانشگاهی که در بسیاری از شهرها نیرو و مکانات دارد نیز می‌تواند این موضوع را فراگیر کند.

انتهای پیام
captcha