کتابخانه استاندارد اخلاق تولید می‌شود/ اخلاق در حجاب فقه و اصول
کد خبر: 3873949
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
مدیر پروژه نرم‌افزار اخلاق:

کتابخانه استاندارد اخلاق تولید می‌شود/ اخلاق در حجاب فقه و اصول

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر پروژه نرم‌افزار اخلاق مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن تبیین ویژگی‌های این پروژه که در سال جاری به صوت الکترونیک تولید شده است، تصریح کرد: در قرآن و روایات مطالب زیادی در مورد اخلاق داریم؛ حوزه اهتمام زیادی به فقه و اصول دارد، ولی کم‌توجهی به اخلاق به شکل جدی مطرح است.

 عزت‌الله مرتضايی

حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌الله مرتضایی، مدیر پروژه نرم‌افزار اخلاق و مدیر گروه اخلاق مرکز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: دانشنامه اخلاق اسلامی دومین کار تخصصی در حوزه اخلاق اسلامی است که امسال تولید و چند روز قبل هم نشست نقد و بررسی آن برگزار شد.

وی افزود: قبلاً یکی دو اثر دیگر هم مانند دانشنامه نورالجنان در سال 1380 و کتابخانه اخلاق اسلامی در سال 1395 را تولید کرده بودیم؛ با فاصله زمانی دو سال، کتابخانه را ارتقا داده و 50 درصد منابع برنامه را افزایش دادیم. هم‌اکنون در این کتابخانه، 946 جلد، در قالب 445 عنوان کتاب داریم.

مرتضایی با بیان اینکه سعی شده در منابع کتابخانه، حوزه‌های مختلف اخلاقی مانند فضائل و رذائل، آداب و ... را پوشش دهیم، اظهار کرد: در این کتابخانه، از منابع اخلاقی نقلی، فلسفی، عرفانی و پند و اندرز و موعظه هم بهره برده‌ایم.

وی بیان کرد: متأسفانه در حوزه اخلاق خیلی نرم‌افزارهای متنوع و زیادی نداریم، لذا این کار تولید شده از سوی مرکز نور کار بسیار قابل توجهی است، گرچه جا دارد منابع بیشتری تولید شود. در کنار کتابخانه، دانشنامه‌ای شبیه درختواره هم ارائه و در آن همه سرفصل‌های مباحث اخلاقی از منابع برنامه به صورت هماهنگ‌سازی شده جمع‌آوری و تجمیع شده است.

مدیر پروژه نرم‌افزاری اخلاق اضافه کرد: در این مجموعه سعی شده تا کاربران بتوانند در موضوعات اخلاقی با یک عملیات همه سرفصل‌های یک موضوع را در دسترسی خود داشته باشند؛ مثلاً اگر صبر را در نظر بگیریم، کاربر می‌تواند واژگان مشابه آن مانند شکیبایی و ... را هم جست‌وجو و به مطلب مورد نظر برسد.

وی اظهار کرد: در واقع روش جدیدی است که به صورت آزمایشی انجام شده و با بازخوردگیری که داریم در سایر علوم دیگر هم می‌توانیم از این روش اسفاده کنیم؛ بنای ما این بوده که دانشنامه اخلاق از نظر کاربری، در قالب کتابخانه استاندارد تولید شود، البته بر روی کتابخانه استاندارد در حال فعالیت هستیم و در سال آینده و یا اوخر امسال این مجموعه هم راه‌اندازی می‌شود.

مرتضایی با بیان اینکه در این پروژه اخلاق نظری، عملی و عرفانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: مباحث اخلاق کاربردی مباحث جدیدی است، لذا اولویت ما منابع اصیل اخلاقی بوده است، ولی اگر منبع جدیدی در دسترس بوده استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اخلاق در حوزه مغفول بوده است، تصریح کرد: دین ما کامل و جامع است؛ به این معنا که هم اعمال عبادی و هم اعمال اجتماعی و هم مباحث عقیدتی و عرفان و کلام و فلسفه در آن وجود دارد؛ در قرآن و روایات هم مطالب زیادی در مورد اخلاق داریم؛ حوزه اهتمام زیادی به فقه و اصول دارد، ولی کم‌توجهی به اخلاق صورت گرفته است.

مرتضایی با بیان اینکه البته این منحصر به حوزه نیست و محیط‌های علمی دیگر هم این مسئله را دارند بیان کرد: فعالیت‌های خاص اخلاقی کم بوده است مثلاً در مرکز نور 15 سال یعنی از سال 1380 تا 1390 تولید اثر اخلاقی نداشتیم.

وی افزود: هم دانشنامه و هم منابع و استادان و دانش‌پژوهان این رشته کم هستند؛ البته رشد داشتیم، ولی توقع و انتظار ما بیشتر بوده است؛ زیرا ظرفیت اخلاقی قرآن و روایات بیش از این حد است، ضمن اینکه تأثیرات اخلاق هم در جامعه بسیار زیاد است.

مرتضایی تأکید کرد: بی‌توجهی و کم‌توجهی به مباحث اخلاقی سبب می‌شود تا جامعه هم از اخلاق فاصله بگیرد و اگر اخلاق کمرنگ شود و شاهد آسیب‌هایی بودیم که جامعه را تهدید می‌کند.

انتهای پیام
captcha