کرونا؛ 11 سپتامبرِ اقلیت‌های نژادی در کشور مهاجران / آسیایی‌ستیزی بعد از اسلام‌ستیزی
کد خبر: 3891389
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

کرونا؛ 11 سپتامبرِ اقلیت‌های نژادی در کشور مهاجران / آسیایی‌ستیزی بعد از اسلام‌ستیزی

نژادپرستی و بیگانه‌هراسی همواره در آمریکا معضلی جدی برای نظام سیاسی این کشور بوده و به نظر می‌رسد که شیوع کرونا تبدیل به 11 سپتامبر دیگری برای جامعه آمریکا و باعث ایجاد موج جدیدی از رفتارهای غیرانسانی شده که به بهانه مبارزه با یک بیماری این‌بار اقلیت‌های نژادی را مقصر می‌دانند و مجازات می‌کنند.

به گزارش ایکنا، شیوع کرونا در جهان علاوه بر به وجود آوردن صحنه‌هایی مانند کمک به همنوعان، اقدامات خیریه‌ها در کشورهای مختلف برای کاهش مشکلات کادر درمانی، اهدای کمک‌های مالی از سوی افراد مشهور و همکاری کشورهایی که از نظر سیاسی با یکدیگر مشکل دارند، تصاویری از رفتارهای زشت در مناطق مختلف جهان هم با خود در پی داشته که یکی از آنها رفتارهای نژادپرستانه است.

شاید یکی از کشورهای غربی که بیش از همه با معضل نژادپرستی روبه‌رو باشد، آمریکاست و بیش از هر کشور دیگری از قومیت‌ها و نژادهای مختلف تشکیل شده و در واقع این معضل در کشوری که بر پایه مهاجرت و مهاجرین بنا شده باعث بروز مشکلات بسیاری در جامعه چندفرهنگی و چندنژادی آمریکا شده است.

155 سال نژادپرستی بعد از ممنوعیت آن

براساس اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۶۵ «بردگی و کار اجباری جز به عنوان مجازات جرمی که شخص، طبق مقررات به آن محکوم شده باشد، در ایالات متحده یا هر مکان دیگری در حوزه قضایی آنها» ممنوع است. این قانون سه سال بعد با اعطای حق شهروندی به تمام اتباع ایالات متحده آمریکا فارغ از نژاد و رنگ پوست بر اساس اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی تکمیل شد.

با وجود این و علی‌رغم گذشت سال‌ها از این قانون و جنبش‌های مدنی و حقوق شهروندی برای برابری نژادی در آمریکا، اعلام مشروعیت تبعیض مثبت در قانون اساسی از سوی دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۳  و حتی به ریاست جمهوری رسیدن یک رنگین‌پوست(باراک اوباما) در سال 2008، اقلیت‌ها در جامعه آمریکا به دلیل سال‌ها تبعیض نژادی علیه خود از شانس برابر در دستیابی به تحصیل و شغل محروم هستند.

به نظر می‌رسد که کرونا و شیوع آن در آمریکا مشکلات بسیاری از جمله عمیق‌تر کردن شکاف نژادی در آمریکا با خود داشته است. موارد نژادپرستانه بیش از همه علیه چینی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی شرق آسیا و سیاه‌پوستان رخ داده و همچنان ادامه دارد. برخی گزارش‌ها حاکی از این است كه آمریكایی‌های آسیایی در پاسخ به بیگانه‌هراسی ناشی از کرونا اقدام به خرید سلاح گرم كردند. FBI هشدار داده که گروه‌های نژادگرای سفیدپوست به اعضای خود گفته‌اند که در صورت ابتلا به کرونا تلاش کنند آن را به افسران پلیس و یهودیان انتقال دهند.

فقر، دلیل مرگ و میر سیاهان مبتلا به کرونا

سیاهپوستان آمریکایی سومین گروه قومی و نژادی بزرگ در آمریکا(پس از آمریکایی‌های سفیدپوست و آمریکایی‌های لاتین‌تبار) هستند. سیاهان آمریکایی یا به‌طور کلی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار همواره با مسائلی مانند نژادپرستی و تبعیض در دریافت خدمات از جمله خدمات بهداشتی روبه‌‌رو بوده‌اند. این وضعیت با توجه به شیوع کرونا در آمریکا و کمبودهای عیان در بخش مراقبت‌های بهداشتی بیش از هر زمان دیگری تأثیرات منفی بر جامعه سیاه‌پوست آمریکا گذاشته است.

مؤسسه تحقیقاتی پِروپابلیکا(ProPublica) تحلیلی در مورد ترکیب نژادی موارد ابتلا به کرونا در شهر میلواکی واقع در ایالت ویسکانسین در تاریخ 3 آوریل(15 فروردین) انجام داد. محققان این مؤسسه براساس داده‌های به دست آمده اعلام کردند که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تقریباً نیمی از موارد ابتلا به کرونا و 22 مورد از 27 مورد مرگ را در این ایالت را تشکیل می‌دهند.

کرونا؛ 11 سپتامبر اقلیت‌های نژادی در کشور مهاجران

موارد مشابه در مناطقی با جمعیت قابل توجه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، به‌ویژه در ایالت‌های جنوبی مانند آلاباما، جورجیا و لوئیزیانا مشاهده شده است. این مرکز تحقیقاتی در 6 آوریل(18 فروردین) گزارش داد که 70 درصد از مرگ‌های گزارش شده مرتبط با آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بوده و مناطقی مانند میشیگان 33 درصد موارد و 41 درصد از مرگ و میرها تا همین تاریخ و شهر شیکاگو (1824 مورد از 4680 مورد تأیید شده و 72 درصد از مرگ و میرها تا 5 آوریل(17 فروردین) مربوط به اقلیت سیاه‌پوست آمریکا بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش به این نکته اذعان شده است که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به احتمال زیاد به دلیل شرایط نامساعد زندگی(از جمله محیط‌های شهری متراکم و فقر)، بی‌ثباتی در اشتغال، بیماری‌های مزمن تحت تأثیر این شرایط و عدم پوشش بیمه درمانی بیشتر از همه در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و این عوامل همگی می‌توانند تأثیرات منفی آن را تشدید کنند.

این مسائل در حالی منتشر می‌شود که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری موسوم به CDC هنوز داده‌های ملی راجع به موارد ابتلا به کرونا را براساس نژاد منتشر نکرده است. CDC به نشریه هیل گفت که به دنبال تماس‌های قانونگذاران دموکرات و کارگروه مرتبط با سیاه‌پوستان کنگره قصد دارد اطلاعاتی را درباره ترکیب نژادی پرونده‌ها منتشر کند.

همه چیز تقصیر چینی‌هاست!

اولین گروه نژادی که بعد از شیوع کرونا در جهان، مورد هجمه رفتارهای نژادپرستانه قرار گرفت، چینی‌ها و به‌طور کلی آسیایی‌تبارهایی بودند که در کشورهای مختلف حضور داشتند. در این میان وضعیت این اقلیت نژادی در آمریکا بسیار بد بوده است.

مقصر جلوه دادن آسیایی‌تبارها در مورد بروز بحران‌های مرتبط با بهداشت عمومی سابقه‌ای طولانی در ایالات متحده دارد. زیربنای نژادپرستی ضدآسیایی همیشه در پس زمینه اقدامات ملی امنیت ایالات متحده کمرنگ بوده است. قانون منع ورود چینی‌تبارها به آمریکا در سال 1872 وضع شد و این افراد از ورود قانونی به آمریکا منع شدند. آسیایی‌هایی که در ایالات متحده زندگی می‌کردند تا سال 1943 نمی‌توانستند به عنوان شهروندان ایالات متحده شناخته شوند.

براساس مطالب جمع‌آوری شده از سوی راسل جونگ(Russell Jeung)، استاد مطالعات آمریکایی‌های آسیایی‌ در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، بیش از هزار مورد خشونت و نژادپرستی علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار بین 28 ژانویه(8 بهمن 1398) و 24 فوریه 2020(5 اسفند 1398) وجود داشته است.

کرونا؛ 11 سپتامبر اقلیت‌های نژادی در کشور مهاجران

اما شاید بزرگترین و بدترین رفتار علیه آسیایی‌تبارها در آمریکا نه از سوی گروه‌های حاشیه‌ای بلکه از سوی رئیس جمهور این کشور صورت گرفت. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مرتباً از ویروس کرونا به عنوان «ویروس چینی» یاد می‌كرد؛ اصطلاحی كه ضدچینی و نژادپرستانه تلقی می‌شد. بعدها ترامپ از اصطلاح آنفولانزای کونگ(Kung fLu) استفاده کرد که اشاره به ورزش کونگ فو و خاستگاه آن ـ چین ـ دارد، این امر نیز باعث شد که انتقادات از او بالا بگیرد.

تاکنون موارد بسیاری از قلدری علیه آسیایی‌تبارها در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید و اماکن عمومی در آمریکا ثبت شده است. در لس‌آنجلس انتشار و توزیع هشدارهای جعلی سازمان بهداشت جهانی(WHO) که به مردم توصیه می‌کردند از ورود و غذا خوردن در رستوران‌های آسیایی ـ آمریکایی خودداری کنند، خبرساز شد.

آسیایی‌ستیزی بعد از اسلام‌ستیزی

بیگانه‌هراسی در تاریخ آمریکا سابقه طولانی داشته و نمونه‌های آن را می‌توان در قبال بسیاری از گروه‌ها و اقلیت‌های نژادی(ژاپنی‌تبارها، آلمانی‌تبارها و روس‌تبارها) دید. نزدیکترین نمونه از نظر تاریخی را می‌توان مسلمان‌ستیزی گسترده بعد از وقایع 11 سپتامبر 2001 دانست. به همین ترتیب از دو دهه پیش، مسلمانان و اعراب مقصر بدترین حملات تروریستی به خاک ایالات متحده بودند.

در جریان موسوم به «جنگ علیه ترور»، پزشکان مسلمان و صاحبان مشاغل کوچک که سالها در اجتماعات خود خدمت کرده بودند، به اهداف کمپین‌های تحریم و خرابکاری تبدیل شدند. دانش‌آموزانی که نام آنها محمد، اسامه، حسین و دیگر نام‌های اسلامی بود؛ ماه‌ها مورد آزار جسمی و روحی قرار گرفتند. زنان که روسری بر سر داشتند از حضور در فضاهای عمومی ترسیدند، زیرا جنایات نفرت‌انگیز علیه مسلمانان به شدت افزایش یافت. رانندگان تاکسی و صاحبان پمپ بنزین به قتل رسیدند که برخی از آنها سیک‌هایی بودند که دلیل شباهت به مسلمانان جان خود را از دست دادند.

نظام سیاسی آمریکا، خواسته یا ناخواسته نتوانست نژادپرستی علیه مسلمانان را خنثی کند و این روند ادامه پیدا کرد تا تبدیل به یکی از مشکلات جامعه آمریکا شد و به نظر می‌رسد که کرونا تبدیل به 11 سپتامبر دیگری برای جامعه آمریکا شده که به بهانه مبارزه با یک بیماری این‌بار اقلیت‌های نژادی را مقصر می‌دانند و مجازات می‌کنند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha