نگرانی مسلمانان انگلیس از افزایش اسلام‌هراسی به بهانه کرونا
کد خبر: 3891728
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱

نگرانی مسلمانان انگلیس از افزایش اسلام‌هراسی به بهانه کرونا

پس از اینکه یک روزنامه‌نگار انگلیسی احتمال افزایش موارد کرونا در ماه رمضان را مطرح کرد، نگرانی‌هایی از تحریک اسلام‌هراسی از سوی راست‌گرایان افراطی در بین مسلمانان این کشور به وجود آمده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، اندرو پیرس، ستون‌نویس روزنامه دیلی میل، روز یکشنبه در توییتی نوشت: اگر خانواده‌های مسلمان برای ماه رمضان دور هم جمع شوند، موارد کرونا افزایش شدیدی خواهد داشت؛ پزشکان بسیار نگران هستند.
 
توئیت وی با خشم دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و فعالان مواجه شد که وی را به ادعاهای بی‌اساس متهم کردند.
 
در همان روز مقاله‌ای با تیتر «کارشناسان از افزایش موارد کرونا در ماه رمضان بیمناک هستند» در روزنامه تایمز منتشر شد که احساسات مشابهی را برانگیخت. این مقاله نیز افزایش تجمعات مسلمانان در ماه رمضان را عامل افزایش موارد کرونا -علی‌رغم مقررات فاصله‌گیری اجتماعی- عنوان کرد.

«مقداد ورسی»، سخنگوی شورای اسلامی بریتانیا از جمله منتقدان این نظرات بود. وی در گفت‌وگو با الجزیره انگلیسی گفت: مقابله با لفاظی‌های راست‌گرایان افراطی که مسلمانان را به عنوان تهدیدی برای بقیه جامعه وانمود می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ورسی اعلام کرد: ما اینگونه نظرات را در قالب داستان‌پردازی‌های دروغین شاهد بوده‌ایم که از ابتدای این همه‌گیری مطرح شده است. مانند اینکه گفته شد همه مساجد باز است؛ مسلمانان به طور پنهانی گرد هم می‌آیند و حتی اینکه مسلمانان علی‌رغم دستور دولت، قصد دارند در ماه رمضان دور هم جمع شوند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه پنج پزشک اول که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، مسلمان بودند، سخنانی از این دست باعث نادیده‌گرفتن فداکاری افرادی خواهد شد که در خطوط مقدم مقابله با این بیماری هستند.
 
سازمان تل ماما (Tell Mama) که در زمینه نظارت بر فعالیت‌های ضدمسلمانان فعال است، گزارش داد که در ماه مارس ده‌ها مورد دیده شده که گروه‌های راست افراطی به تبلیغ تئوری‌های توطئه علیه مسلمانان به اتهام  شیوع کووید 19 در بریتانیا پرداخته‌اند.
 
این گروه همچنین تعداد زیادی از پست‌های رسانه‌های اجتماعی را منتشر كرده كه اخبار جعلی را پخش می‌كنند. در میان آنها توئیتی وجود داشت که ادعا می‌کرد برخی از مسلمانان در ومبلی در شمال غربی لندن، با نماز خواندن در کنار جاده، مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را نادیده گرفته‌اند.
 
«سوریاه بی»، استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی لندن که درباره نحوه آمادگی و مقابله مسلمانان انگلیس با کرونا تحقیق کرده است، به الجزیره گفت: مقصر دانستن مسلمانان برای انتشار کرونا کاملاً بی‌اساس است، زیرا تحقیقات مداوم ما نشان می‌دهد که 100 درصد از مسلمانان انگلیس که تاکنون در این مطالعه شرکت کرده‌اند، به شدت به فاصله‌گیری اجتماعی پایبند هستند و در گرد‌هم‌آیی‌های مذهبی و اجتماعی شرکت نمی‌کنند.
انتهای پیام
captcha