سخنرانی ترامپ نشانگر ناتوانی در مدیریت کشور است
کد خبر: 3908781
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
نیویورک تایمز نوشت:

سخنرانی ترامپ نشانگر ناتوانی در مدیریت کشور است

سخنرانی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سالگرد استقلال این کشور به نوعی نشانگر ناتوانی وی در مدیریت کشور و بازتابی از موضع سیاسی او است که از شکست در نظرسنجی‌ها، نداشتن اقتصاد پررونق، تکیه بر جنگ‌های فرهنگی برای جلب حمایت و نداشتن پیام مثبت برای تبلیغات در انتخابات حکایت دارد.

به گزارش ایکنا؛ سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روز چهارم جولای (روز استقلال)، شنبه، 14 تیر با واکنش‌های مختلفی در رسانه‌های این کشور رو به رو شد که اکثر این واکنش‌ها انتقاد از این سخنرانی و نادیده گرفتن مشکلات آمریکا به خصوص در مقابله با شیوع کرونا بود.

روزنامه نیویورک تایمز هم در یادداشتی به قلم دو نویسنده این روزنامه به این سخنرانی اشاره کرد. انی کارنی (Annie Karni) و مگی هابرمن (Maggie Haberman) در این یادداشت به زوایای مختلف سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در روز استقلال این کشور پرداختند.

در ابتدای این یادداشت، نویسندگان با اشاره به سخنرانی اخیر ترامپ و نقش آن در بیشتر کردن شکاف ملی به وجود آمده در آمریکا نوشتند: ترامپ از توجهات ویژه آخر هفته که مصادف با چهارم جولای (روز استقلال آمریکا) بود، برای بیشتر کردن شکاف ملی در جریان یک بحران ملی استفاده کرد تا بتواند ناکامی‌های خود را در مهار همه‌گیر شدن ویروس کرونا انکار کند. این درحالی بود که  در این سخنرانی، ترامپ با آنچه که او «فاشیسم جدید چپگرایی» خواند، مخالفت شدیدی کرد. ترامپ در سخنرانی جمعه شب در مقابل کوه راشمور و در سخنرانی روز شنبه عصر (مصادف با روز استقلال آمریکا) در کاخ سفید، نسخه‌ای به‌روز شده از چشم‌انداز «کشتار آمریكایی» (کتابی در مورد چگونگی به قدرت رسیدن ترامپ که سال گذشته منتشر شد) را در طول سخنرانی افتتاحیه خود ترویج می‌كند تا تصویری ناگوار از اعتراضات اخیر درباره بی‌عدالتی نژادی را نشان دهد.

نویسندگان این یادداشت با انتقاد از ترس‌افکنی ترامپ در جامعه آمریکا با هدف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نوشتند: او با این کار به طور واضح‌تری نشان داد که از نژادها و نقاط فرهنگی استفاده می‌کند تا باعث ترس در میان طرفداران سفیدپوست خود برای پیروزی مجدد در انتخابات شود. همانطور که در گذشته انجام داده است، او روز جمعه به زبانی مبالغه‌آمیز و آخرالزمانی متوسل شد و در مورد اعتراضات سراسری علیه نژاد‌پرستی و ظلم پلیس گفت که «اوباش خشمگین» به دنبال راه‌اندازی موجی از جنایات خشونت‌آمیز در شهرهای ما هستند. کسانی که به دنبال نابود کردن بناهای یادبود هستند، می‌خواهند به آمریکا پایان دهند. ترامپ روز شنبه سخنان خود را در چمنزار جنوبی کاخ سفید ادامه داد، که بیشتر به نظر می‌رسید مانند یک تجمع انتخاباتی باشد و همان موضوع روز گذشته را ادامه داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت «هرگز اجازه نخواهیم داد که جمعیتی خشمگین مجسمه‌های ما را خراب کنند، تاریخ ما را پاک کنند، یا آزادی‌های ما پایمال کنند». ترامپ ادعا کرد که معترضین ـ که حمایت عمومی گسترده‌ای از جمله از طرف شرکت‌های آمریکایی دارند ـ علاقه‌ای به عدالت و بهبود ندارند. وی خود را وارث «قهرمانان آمریکایی» دانست که نازی‌ها، فاشیست‌ها، کمونیست‌ها و تروریست‌ها را شکست دادند، اما این گروه‌ها را به منتقدان داخلی خود ارتباط داد و گفت: اکنون در حال شکست دادن چپ افراطی، مارکسیست‌ها، آنارشیست‌ها، آشوبگران، غارتگران و افرادی هستیم که در بسیاری از موارد کاملاً هیچ عذری برای انجام کار خود ندارند.

عدم رعایت مسائل بهداشتی نکته دیگری بود که نویسندگان این یادداشت به آن پرداختند: ترامپ در سخنرانی خود که حضار آن شامل كارگران خط مقدم مانند پزشكان و پرستارانی بودند كه با بیماری کووید ـ 19 مبارزه می‌كنند، به اقدامات دولت خود افتخار كرد. این درحالی است كه بیش از 129،000 آمریکایی جان خود را تاکنون به دلیل این بیماری از دست داده‌اند. مقامات محلی با استناد به نگرانی‌های بهداشت عمومی از کاخ سفید خواستند که این جشن را لغو کند با این همه کمتر کسی در محوطه چمن کاخ سفید ماسک داشت.

نویسندگان این یادداشت افزودند: رئیس جمهور ادعای دروغین خود را مبنی بر اینکه آزمایش‌های فراوان باعث شده است تا موارد ابتلا به کرونا در کشور بدتر از آنچه هست به نظر برسد؛ تکرار کرد، زیرا به اعتقاد او موارد تست شده نشان می‌دهند 99 درصد از آنها کاملاً سالم هستند. او انتظارات مربوط به واکسن کرونا را با اعلام اینکه «قبل از پایان سال» کشف می‌شود، افزایش داد. این آخرین تلاش ترامپ برای رد انتقادات گسترده از پاسخ کند و ناکارآمد دولت وی به ویروس کرونا بود.

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا نشانگر ناتوانی در مدیریت کشور است

در ادامه این یادداشت با اشاره به عقب‌افتادن ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر آمده است: سخنان وی دچار روزمرگی شده، تکراری و بازتابی از موضع سیاسی وخیم او است و این در حالی است که ترامپ به پایان دوره نخستین دوره ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود. ترامپ در نظرسنجی‌های ملی و میدانی از  جوزف آر. بایدن جونیور، معاون رئیس جمهور سابق و نامزد احتمالی دموکرات‌ها عقب افتاده است. این در حالی است که کارنامه ترامپ فاقد اقتصادی پررونق و یا پیام مثبتی برای فعالیت در انتخابات است، زیرا می‌کوشد در مورد شیوع کرونا مقصر را شخص دیگری بداند و در عوض تکیه بر جنگ‌های فرهنگی کند تا بتواند پایگاه هواداران سفیدپوست خود را داشته باشد.

نویسندگان این یادداشت افزودند: مقامات کمپین انتخاباتی ترامپ بارها گفته‌اند که انتظار دارند که  آنها علیه جنبش مترقی «فرهنگ لغو»(Cancel Culture) ـ به معنای کمپین متوقف کردن حمایت از یک شخص به دلیل اظهارات و رفتار توهین‌آمیز ـ مقابله کنند تا رئیس‌جمهور به رأی‌دهندگان زن سفید پوست، که به اعتقاد آنها از تصاویر هرج و مرج در خیابان‌های شهر ترسیده‌اند، کمک کند. اما اثرات این واکنش هنوز در نظرسنجی‌ها آشکار نشده است: بررسی اخیر نیویورک تایمز / کالج سیینا(New York Times/Siena College) نشان داد که 75 درصد افراد میانه‌رو و حتی 53 درصد از رأی‌دهندگان تا حدودی محافظه کار، نظر مطلوبی درباره «جنبش جان سیاهان مهم است»، دارند.

در یادداشت نیویورک تایمز با اشاره به عدم تلاش ترامپ برای رفع نژادپرستی در آمریکا آمده است: برخی عقیده دارند، در پی کشته‌شدن جورج فلوید به دست افسران پلیس مینیاپولیس، از آنجایی که ترامپ به دنبال معرفی خود به عنوان کاندیدای قانون و نظم بوده، پیشنهادات برخی از دستیاران خود را که از او خواسته‌اند برای رفع نژادپرستی در آمریکا تلاش بیشتری انجام دهد، رد کرده است. در عوض، ترامپ انتقاد خود را نسبت به جنبش «جان سیاهان مهم است» تشدید کرده است. وی در پستی که هفته گذشته در توئیتر منتشر کرد، کلمات «جان سیاهان مهم است»  را «نمادی از نفرت» خواند.

این یادداشت می‌افزاید: در هر دو سخنرانی، ترامپ دستوری را با هدف هدایت كارگروهی برای طراحی و ساخت یك پارک مجسمه‌ای به احترام «قهرمانان آمریكا» صادر کرد که هدف آن پاسخی آشكار به اقدامات اخیر معترضان ضد نژادپرستی است كه آثار ملی را تخریب كرده و یا از شکل می‌اندازند. لحنی که ترامپ دارد تا حدود زیادی با هدف تثبیت حمایت در درون حزب خود انجام می‌شود. نظرسنجی جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد كه اقبال به رئیس جمهور در ایالت‌های سرخ (ایایلت‌هایی که به طور سنتی به جمهوری‌خواهان رای می‌دهند) كاهش یافته است، زیرا رأی دهندگان متمایل به محافظه‌كار ناراضی شده‌اند.

در ادامه این یادداشت، از قول یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه آمده است: کریستین متیوز(Christine Matthews)، یکی از افرادی که در حزب جمهوری‌خواه نظرسنجی می‌کند، گفت: ترامپ برای ترغیب به حمایت از  پایگاه خود و ایجاد اشتیاق به «ترس از دیگری» نیاز دارد. در حال حاضر مردم از کووید-19 می‌ترسند، اما این برای ترامپ ناراحت کننده نیست، بنابراین او سعی دارد ترس را به سمت چیزی بکشاند که فکر می‌کند به نفع انتخاب مجدد وی خواهد بود.

پاتریک مورای(Patrick Murray) مدیر موسسه نظرسنجی دانشگاه مونموث (Monmouth University) دیگر کارشناسی است که در این یادداشت در مورد رفتارهای ترامپ صحبت کرده است: او معتقد است كه رؤسای جمهور گذشته به طور معمول به دنبال گسترش نبردهای فرهنگی بوده‌اند تا مردم، خود انتخاب کنند، اما ترامپ مانند هیچ یک از رؤسای پیشین نیست.

در ادامه این یادداشت آمده است: در مورد بایدن، ترامپ همچنین با حریف میانه‌رو روبرو است که به عنوان لیبرال رادیکال شناخته نمی‌شود، بلکه بیشتر کسی است که از سوی برخی رأی‌دهندگان مسن‌تر و جمهوری‌خواهان به عنوان یک جایگزین مناسب برخلاف هیلاری کلینتون دیده می‌شود. به عنوان مثال بایدن گفته است که از قطع بودجه پلیس دفاع نمی‌کند و بین خراب کردن بناهای تاریخی پدران بنیانگذار کشور و کسانی که رهبران کنفدراسیون هستند، تمایز قائل است.

این یادداشت می‌افزاید: این امر باعث جلوگیری از ادعای کمپین ترامپ مبنی بر حمایت بایدن از غارتگران خشن خواهد شد. تیم مورتاگ(Tim Murtaugh)، سخنگوی مبارزات انتخاباتی ترامپ گفت: اولین غریزه جو بایدن و حزب او حمایت از آشوبگران بوده که اساساً در آمریکا اشتباه است.

نویسندگان، این یادداشت را با نقل قولی از یکی از منتقدان جمهوری‌خواه ترامپ به پایان می‌برند: ویلیام کریستول (William Kristol)، نویسنده جمهوری‌خواه کتاب «ترامپ هرگز» (Never Trump) گفت که مکان تفرقه افکنانه‌ای که ترامپ در روز استقلال بر آن پای گذاشت، جایی است که همیشه در مبارزات انتخاباتی احساس راحتی در آن می‌کند. او (ترامپ) کاملاً فرصت‌طلب است. ترامپ پیش از آنكه طرح ساخت دیوار در امتداد مرز مکزیك را امضا كند، در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2016 خود را هرگز درگیر بحث مهاجرت نكرده است، زیرا دید كه این كار مؤثر نیست. او به آسیب رساندن کشور اهمیت نمی‌دهد، گفتمان معمول ریاست جمهوری را کنار گذاشته و فقط خود را درگیر کارهایی کرده که امیدوار است، مؤثر واقع شوند.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha