مصوبه تبدیل «ایاصوفیه» به موزه لغو شد/ واکنش کلیسای ارتدوکس روسیه
کد خبر: 3909715
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷

مصوبه تبدیل «ایاصوفیه» به موزه لغو شد/ واکنش کلیسای ارتدوکس روسیه

دادگاه عالی اداری ترکیه، مصوبه دولت این کشور در نیمه نخست قرن گذشته میلادی مبنی بر تبدیل بنای تاریخی «ایاصوفیه» شهر استانبول به موزه را لغو کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اسپوتنیک، دادگاه عالی اداری ترکیه، امروز، 20 تیرماه، مصوبه دولت این کشور در 24 نوامبر 1934 میلادی مبنی بر تبدیل بنای تاریخی ایاصوفیه به موزه را لغو کرده و آن را غیر قانونی دانست.

شورای دولتی ترکیه اعلام کرد: ایاصوفیه در مالکیت بنیاد سلطان فاتح محمدخان بوده و به‌عنوان مسجد در اختیار جامعه گذاشته شده است.

این شورا تأکید کرد: ایاصوفیه به‌عنوان مسجد در سند ثبت شده و این قابل تغییر نیست. مانع‌تراشی برای استفاده از اموال غیرمنقول و حقوق متعلق به بنیاد که در اختیار عموم گذاشته شده است، میسر نیست.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه با امضای فرمان تبديل اياصوفيه به مسجد، اجازه اقامه نماز در این مکان را صادر کرد.
 
وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این گفته بود كه كشور وی حق دارد وضعیت کلیسای جامع را تغییر دهد و آن را به مسجد تبدیل كند، بدون آنكه نظر سایر كشورها را در نظر بگیرد.

اياصوفیه در 27 دسامبر 537 میلادی به‌عنوان کلیسا افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بود. پس از سقوط امپراتوری بیزانس در سال 1453میلادی و سیطره عثمانی‌ها بر قسطنطنیه، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک، به موزه تبدیل شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

واکنش کلیسای ارتدوکس روسیه

ولادیمیر لگوی، رئیس اداره روابط عمومی كلیسای ارتدوکس روسيه گفت: كلیسای ارتدوكس روسیه از اینكه سخنان «پاتریارک کریل»، اسقف اعظم این کشور در نظر نگرفته شد و اياصوفیه دوباره به مسجد تبديل می‌شود، اظهار تاسف می‌کند.

وی گفت: «اسقف اعظم روسیه در اظهارات خود در تاریخ 6 ژوئیه تأکید کرد كه وظیفه هر كشور متمدن حفظ تعادل و آشتی دادن تضادها در جامعه است، نه تشدید كردن آنها، و کشورها باید برای تقویت اتحاد مردم تلاش کنند نه جدایی ميان آنها».

ولادیمیر لگوی در ادامه افزود: مایه تأسف است كه این سخنان شنیده نشده است.
 
این در حالی است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) نیز از ترکیه خواسته بود که بنای ایاصوفیه در استانبول که در لیست آثار باستانی این سازمان قرار دارد به مسجد تبدیل نکند.
انتهای پیام
captcha