تلاوت قرآن و دعا در مسجد «ایاصوفیه» استانبول + فیلم
کد خبر: 3901848
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

تلاوت قرآن و دعا در مسجد «ایاصوفیه» استانبول + فیلم

آیاتی از قرآن دیروز جمعه، نهم خرداد، به مناسبت پانصد و شصت و هفتمین سالگرد فتح قسطنطنیه در مسجد و موزه «ایاصوفیه» استانبول تلاوت شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ترکیه دیروز پانصد و شصت و هفتمین سالگرد فتح قسطنطنیه به دست  محمد الفاتح، سلطان عثمانی، در سال 1453 میلادی را جشن گرفت و این مراسم در مسجد و موزه «ایاصوفیه» با تلاوت قرآن و دعا برای پیروزی ترکیه همراه بود.

در این مراسم مجازی، که در شبکه‌های اجتماعی با استقبال گسترده مواجه شد، سوره فتح تلاوت شد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز از طریق اینترنت و از راه دور شاهد آن بود.

ایاصوفیه تا سال 1453 میلادی مرکز مسیحیان ارتدوکس بود و پس از فتح شهر قسطنطنیه به دست ترک‌های عثمانی در زمان حکومت سلطان محمد دوم معروف به فاتح، به مسجدجامع تبدیل شد.

پس از فتح قسطنطنیه نخستین نماز جمعه در ایاصوفیه اقامه شد و این مکان به مدت 482 سال مسجد بود و پس از شکست امپراطوری عثمانی در سال 1935 به موزه تبدیل و در سال 1849 برای آخرین بار مسجد شد.

در سال 1935 نیز پس از 12 سال از تأسیس جمهوری ترکیه، این مکان یک بار دیگر تغییر کاربری داد و مصطفی کمال آتاتورک، رهبر و بنیانگذار جمهوری ترکیه، در حکمی آن را به موزه‌ای سکولار تبدیل کرد.

انتهای پیام
captcha