مرتضی غرسبان، دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتوگو با ایکنا، گفت: بحث مرجعیت علمی قرآن از مسائل مهمی است که در قالب پروژه علمی در دفتر تبلیغات اسلامی در حال پیگیری است. کارگروهی در این زمینه تشکیل شده و در قدم اول به بحث مفهومشناسی مرجعیت میپردازد.
وی افزود: در بحث مفهومشناسی، مسائلی از تعریف گرفته تا بحث گونهها، عرصه و قلمروهای مرجعیت علمی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در این زمینه تحقیقاتی به مدت یک سال انجام شده است.
غرسبان با بیان اینکه مفهوم مرجعیت علمی، اثرگذاری معنادار قرآن کریم بر دانشهای بشری است، اظهار کرد: علوم انسانی، اسلامی و علوم تجربی، عرصههای مرجعیت علمی قرآن کریم است. البته نگفتهایم که مثلاً در عرصه علوم تجربی، قطعیت دارد، ولی قطعاً قرآن میتواند اثر داشته باشد.
دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: قلمرو اثرگذاری و مرجعیت علمی قرآن، درونعلمی و برونعلمی است. همچنین گونههای مرجعیت شامل تأثیرگذاری استنباطی، استلهامی، اجمالی و ... است.
غرسبان با اشاره به جلسات مختلف علمی در زمینه مرجعیت علمی قرآن کریم، اظهار کرد: در جلسات هماندیشی، سه علم مورد بررسی قرار گرفته است؛ اول علوم سیاسی؛ دوم اخلاق و دیگری فقه؛ همچنین علوم اجتماعی، کلام و روانشناسی هم در دستور کار قرار دارد که به خاطر کرونا متوقف شده است.
دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به پیشینه مرجعیت علمی قرآن اضافه کرد: این موضوع هم ماههای پایانی را سپری میکند و در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.
غرسبان با اشاره به مفهومشناسی مرجعیت علمی از نگاه مفسران، تصریح کرد: این پروژه علمی هم در قالب مقاله از سوی 15 تن از محققان در دستور کار گرفت و آراء مفسرانی مانند علامه طباطبایی، آیتالله جوادی آملی، آیتالله مصباح یزدی و ... مورد بحث قرار گرفت که تبدیل به مجموعه مقالات مفهومشناسی مرجعیت علمی شده است.
وی با بیان اینکه مفهومشناسی مرجعیت علمی قرآن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است، اضافه کرد: این مفهومشناسی در قالب مقاله ارائه شد، ولی چون متن بسیار خوب و دقیقی داشت، پیشنهاد شد تا به صورت کتاب و در 300 صفحه منتشر شود که در دست اقدام است.
غرسبان بیان کرد: تشکیل هسته مرجعیت علمی قرآن با حضور طلاب و دانشآموختگان سطح چهار حوزه از دیگر فعالیتهایی است که در کارگروه مرجعیت علمی قرآن در حال انجام است و تلاش میکنیم تا با فعالیتهای این هسته، یک پژوهشکده تأسیس شود.
غرسبان اضافه کرد: در سه سال نخست، تلاش بر فرهنگسازی در این زمینه و مفهومشناسی در محیطهای علمیِ حوزوی و دانشگاهی بوده است. البته این کار عمدتاً در سطح حوزه دنبال شده و فرهنگسازی در عرصه دانشگاهی در سالهای آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه هرچند کسانی مانند دکتر گلشنی معتقد به مرجعیت علمی قرآن حتی در علوم تجربی و طبیعی هستند، افزود: با این وجود، بنابر تأکید رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، فعلاً در حیطه علوم اسلامی و انسانی فعالیت خواهیم کرد.
غرسبان با اشاره به مهمترین استدلالهای مخالفان مرجعیت علمی قرآن، اظهار کرد: این افراد معتقدند که علوم عمدتاً برساخته ذهن و تفکر بشر و در حال تکامل است و در برخی موارد مرتکب اشتباهات بزرگ شده است.
دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اضافه کرد: همچنین دلیل دیگر آنان این است که هدف قرآن، تولید علوم مختلف نبوده است، بلکه قرآن خواسته تا بشر را به سعادتمندی رهنمون و هدایت کند، لذا اساساً وارد مباحث علوم نشده و صرفاً اصول کلیات را گفته است.
وی تأکید کرد: از این رو، بسیاری از افراد، تأثیر قرآن در مبانی و غایت علوم را قبول دارند، ولی معتقدند اینکه قرآن بخواهد روش علوم، مسائل، ساختار و نظام موضوعات علوم را بگوید، چنین چیزی وجود ندارد.
انتهای پیام