انتقال کرونا از شیر مادر اثبات نشده است / چگونگی شیردهی در مادران مبتلا به کرونا
کد خبر: 3914315
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
غزاله اسلامیان تبیین کرد؛

انتقال کرونا از شیر مادر اثبات نشده است / چگونگی شیردهی در مادران مبتلا به کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه هنوز انتقال کرونا از طریق شیر مادر اثبات نشده است، به ارائه توصیه‌هایی برای شیردهی مادران در دوران کرونا پرداخت.

انتقال کرونا از طریق شیر مادر اثبات نشده است/ چگونگی شیردهی مادران مبتلا به کروناغزاله اسلامیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به هفته جهانی شیر مادر به ارائه توصیه‌هایی در رابطه با شیردهی به نوزادان در دوران کرونا پرداخت.
 
اسلامیان با بیان اینکه شیر مادر، حاوی آنتی‌بادی‌های مورد نیاز برای مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا و عفونت‌ها از جمله ویروس کروناست، گفت: این شیر، حاوی ایمنوگلوبین‌های منحصر به فردی است که منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

وی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر منجر به افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود، تصریح کرد: این باکتری‌ها، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند و مانع از رشد عوامل بیماری‌زا در دستگاه گوارش می‌شود. این باکتری‌های مفید به هضم و جذب غذا کمک می‌کند و منجر به تقویت سیستم ایمنی روده‌ای می‌شود.

عضو هیئت علمی انستیتو تغذیه ایران ادامه داد: مادران شیرده باید با کودک خود تماس بدنی برقرار کنند. تماس نزدیک با نوزاد به شروع زود هنگام شیردهی کمک می‌کند که به نوبه خود میزان مرگ و میر نوزادان را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود شیردهی در ساعات ابتدایی پس از زایمان فراموش نشود چراکه شیر آغوز(کلستروم) سرشار از ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی است. تاکنون، انتقال ویروس فعال کرونا از طریق تغذیه با شیر مادر گزارش نشده است. البته تحقیقات در این زمینه همچنان در حال انجام است.

وی با اشاره به مادران شیردهی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: اگر حال عمومی بیمار خوب است، می‌تواند به نوزاد خود شیر دهد. براساس یافته‌های مطالعات فعلی، ویروس کرونا حتی اگر در شیر مادر نیز وجود داشته باشد، نمی‌تواند از طریق دستگاه گوارش، عامل انتقال بیماری باشد. مادر مبتلا به کرونا باید پیش از شیردهی 20 ثانیه دست‌هایش را با آب و صابون بشوید، همچنین باید ماسک بزند و سپس به نوزاد خود شیر دهد. سینه مادر فقط در صورتی باید شست وشو شود که بر روی آن سرفه کرده باشد. در غیر این صورت، نیازی نیست که سینه‌ها در هر بار شیردهی، شسته شوند.

اسلامیان ادامه داد: اگر حال عمومی مادر خوب نباشد یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری باشد، باید از شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده شود. از طرفی حتی اگر مادر علی رغم حال عمومی خوب، توان شیردهی به دفعات را نداشته باشد، می‌تواند شیر خود را در شرایط مناسب بدوشد و و شیر دوشیده شده از طریق یک قاشق یا فنجان تمیز به کودک داده شود.

وی تأکید کرد: دوشیدن شیر برای تداوم تولید شیر بسیار مهم است تا مادر بتواند زمانی که حال مساعدتری پیدا کرد، شیردهی به کودک را ادامه دهد. وسایل دوشیدن شیر، ظرف نگهداری شیر و نیز ظروف تغذیه باید هر بار پس از مصرف، به خوبی شسته شوند. اگر امکان دوشیدن شیر وجود ندارد، می‌توان از دایه در صورتی که از جنبه فرهنگی پذیرفته شده است و یا شیر خشک مناسب که با روش صحیح تهیه شده است، استفاده شود.

این متخصص تغذیه بیان کرد: اگر نوزاد، مریض شود باید به تغذیه با شیر مادر ادامه داد. چه کودک به کرونا و چه به بیماری دیگری مبتلا باشد، تداوم تغذیه با شیر مادر بسیار مهم است. زیرا شیر مادر، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و پادتن‌های مادر از طریق شیر به کودک منتقل می‌شود و به او کمک می‌کند تا با عوامل بیماری‌زا مبارزه کند.

وی بیان کرد: همیشه دست‌ها و سطوحی که با آن در تماس هستید را براساس دستورالعمل‌های صحیح شسته و ضدعفونی کنید. دست‌ها باید با صابون و آب، قبل و بعد از تماس با کودک، شسته شوند. می‌توان از ژل‌های الکل‌دار نیز در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، استفاده کرد.
انتهای پیام
captcha