کرونا برای نهاد المصطفی در تبلیغ مجازی معارف اسلامی فرصت‌سازی کرد
کد خبر: 3914321
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مدیر نمایندگی المصطفی در کشور‌های آسیای میانه:

کرونا برای نهاد المصطفی در تبلیغ مجازی معارف اسلامی فرصت‌سازی کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی گفت: مسلمانان آسیای میانه تشنه فراگیری معارف قرآن کریم و نهج‌البلاغه هستند. لذا کرونا فرصتی را مهیا کرد تا فعالیت‌های المصطفی به ویژه در نمایندگی‌ها با مخاطبان به صورت مجازی قوت بیشتری گیرد و بسیاری از آنان علاقه نشان داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسب حاتمی، مدیر نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در کشورهای منطقه آسیای میانه و قفقاز، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۷۰ با مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حوزه کشور‌های شوروی سابق همکاری خود را آغاز کردم و در سال ۷۴ به سازمان مدارس خارج از کشور، که جدا از مرکز جهانی علوم اسلامی بود، دعوت به همکاری شدم.
 
وی بیان کرد: از یک سال پیش المصطفی فعالیت‌های خود را به صورت منطقه‌ای تعریف کرد و یکی از آن مناطق کشور‌های آسیای میانه و منطقه قفقاز است که به من واگذار شد. طی یک سال گذشته، نیرو‌های خوبی در این منطقه تربیت شده‌اند که در عرصه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی و اجتماعی حضور مؤثری دارند. از جمله محور‌های فعالیت ما با دانش‌آموختگان در منطقه مباحث مربوط به قرآن کریم و نهج‌البلاغه است، همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند کسی که نهج‌البلاغه را نمی‌خواند، از قرآن خبری ندارد؛ از این رو تأکید داریم که در کنار قرآن به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز توجه شود.

 

ارائه تفسیر موضوعی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه به زبان‌های تاجیکی و روسی

 
مدیر نمایندگی المصطفی در کشور‌های آسیای میانه و قفقاز تصریح کرد: با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در این منطقه برخی از آثار از جمله تفسیر موضوعی قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به زبان‌های منطقه ترجمه و برگردان کرده‌ایم که با استقبال بسیاری مواجه شد. اگر بتوانیم منابع ارزشمند دینی را به خوبی ترجمه کرده و در اختیار مخاطبان بومی قرار دهیم، به رسالت خود عمل کرده‌ایم. ائمه معصومین(ع) از ما خواسته‌اند که زیبایی‌های کلام آن‌ها را به گوش مردم برسانیم. اگر نهج‌البلاغه و فرمایشات آن حضرات مانند دعای کمیل را به مردم معرفی کنیم، می‌بینند که این‌ها نیز از کلام وحی منشأ می‌گیرند.
 
حاتمی افزود: در حال حاضر علاقه‌مندان زیادی از دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی در منطقه هستند و هر یک مسئولیت دینی را برعهده گرفته‌اند و امام جمعه و جماعت شده‌اند، اما با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، حضور در صحنه برای فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی امکان‌پذیر نیست. لذا از طریق فضای مجازی با مخاطبان و مشتاقان معارف اهل بیت(ع) ارتباط برقرار می‌شود. مسلمانان کشورهای منطقه آسیای میانه و قفقاز به کسب معارف علمی از قرآن کریم و نهج‌البلاغه بسیار علاقه نشان می‌دهند و تشنه فراگیری آن هستند. لذا کرونا فرصتی را مهیا کرد تا فعالیت‌های المصطفی به ویژه نمایندگی‌ها با مخاطبان به صورت مجازی قوت بیشتری گیرد و در مسیر تربیت و علم‌آموزی طلاب المصطفی بسیاری از غیر طلاب و مخاطبان المصطفی به این موضوعات علاقه نشان داده‌‌اند.
 
مدیر نمایندگی المصطفی در کشور‌های آسیای میانه بیان کرد: با توجه به سیاست‌های هر منطقه‌ای گاه شاهد محدودیت‌های مقطعی و دستوری در برخی مناطق هستیم، اما آنچه موجب دلگرمی بیشتر خادمان المصطفی در کشور‌های دیگر می‌شود، استقبال و تعامل مردم است. نگاه تقریبی المصطفی، آثار و برکات زیادی در جهان داشته و موجب نزدیک شدن پیروان مذاهب شده است. اگر شیطنت‌های وهابیت مانع فعالیتها نباشد، با اهل سنت هیچ مشکلی نداریم و در آسیای میانه تعامل خوبی شکل گرفته و مطالب علمی زیادی بین علمای مذاهب مختلف اسلامی رد و بدل می‌شود.

 

قرآن؛ محور فعالیت‌های تقریبی با پیروان دیگر ادیان و مذاهب

 
حاتمی ادامه داد: مشکلی با پیروان ادیان و دیگر مذاهب در منطقه نداریم و نگاه ما تقریبی است. در واقع محور ارتباطات علمی و دینی المصطفی با دیگر مذاهب، قرآن کریم و سایر اشتراک دینی است و در این صورت نگاهی دیگر بر روابط حاکم نمی‌شود. در سال‌های اخیر نمایندگی‌هایی در منطقه تشکیل داده‌ایم و درصدد تقویت فعالیت‌ها هستیم، به ویژه در حوزه‌های قرآنی تلاش‌های زیادی شده و حتی اهل تسنن نیز به نهج‌البلاغه علاقه‌مندند. ترجمه‌ و تألیفات زیادی انجام شده است، از جمله ترجمه صحیفه سجادیه به زبان ترکمنی، تاجیکی و روسی و همچنین نهج‌البلاغه نیز به زبان روسی، قرقیزی و تاجیکی ترجمه شده و قرآن و تفسیر آن نیز به زبان‌های منطقه ترجمه و منتشر شده است.
 
وی با اشاره به تعطیلی حوزه‌های علمیه در برخی کشور‌های منطقه آسیای مرکزی و قفقاز، گفت: در منطقه حوزه‌های علمیه بعضی کشور‌ها تعطیل است، در حالی است پیش از این شاهد فعالیت حوزه‌های خوبی در این مناطق بوده‌ایم که طی سال‌های اخیر طلاب حوزه‌های علمیه در قالب دانشگاه‌های اسلامی مشغول به ادامه تحصیل هستند. البته در برخی کشور‌ها بستر‌های بهتری در جهت کسب علوم دینی فراهم شده است. بسیاری از علمای منطقه در گذشته در مدارس علمیه و حوزه‌ها تحصیل کرده‌اند، امروز اکثر طلاب و علما در منطقه در تلاش هستند که روی پای خودشان باشند و بافت مذهبی‌شان حفظ شود. ما نیز ضمن احترام به مذاهب اسلامی و عدم دخالت در این امور درصدد حمایت از اقداماتشان هستیم.
 
وی بیان کرد: مردم منطقه اکثراً حنفی مذهب و تا حدی به ما از نظر اعتقادی نزدیک هستند و المصطفی تا حد زیادی مطالبات آنها را برآورده کرده است. نگاه آن‌ها از دو جهت به ما نزدیک است به ویژه مردم تاجیکستان که خود را ایرانی و از جنس آریایی می‌دانند و عده‌ای مذهبیون نیز به لحاظ دینی، گرایش‌های مشترکی داشته و به امام(ره)، انقلاب و جمهوری اسلامی ارادت دارند، هر چند عده‌ای وهابی علیه انقلاب حرکت‌هایی انجام می‌دهند، اما مردم آنجا به انقلاب و ایران علاقه‌مندند. افراد زیادی در آسیای میانه پیگیر منویات و توصیه‌های رهبری هستند. مردم این خطه ۷۴ سال از اسلام دور بوده‌اند و گاهی بسیار محدود در مناسبت‌های شیعی برنامه‌هایی داشته‌اند، اما بعد از انقلاب و فروپاشی شوروی، طلاب و زائرانی که به ایران آمدند و با آموزه‌های دینی و مکتب انقلابی آشنا شدند.
 
مدیر نمایندگی المصطفی در کشور‌های آسیای میانه گفت: امروز اکثر مساجد دارای امام جماعتی از میان خودشان هستند و چندین سال است نماز جماعت برگزار و در ماه‌های رمضان، محرم و صفر، برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند و بسیار پیشرفت داشته‌اند. آن‌ها نسبت به مسایل دینی آگاه شده‌اند، هر چند در گذشته حتی نماز میت را بلد نبودند و مباحثی، چون حجاب را نمی‌دانستند، اما امروز از نظر معرفتی آگاه هستند، نقش المصطفی در تربیت روحانی و آگاهی‌سازی در سطح جهان پیرامون آموزه‌های دینی زیاد بوده است و امروز شیعیان در کنار اهل تسنن از این معارف دینی و اسلامی بهره‌مند می‌شوند. خوشبختانه در شرایط فعلی شیعیان مسجد و روحانی دارند و دیگر به ما وابسته نیستند. بحث قرآن در این منطقه مهم است و در مورد فعالیتهای قرآنی ظرفیت‌های باارزشی ایجاد شده است و نمایندگانی داریم که گزارش‌های متعددی از فعالیت‌های قرآنی ارائه می‌دهند.
گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان
انتهای پیام
captcha