نهضت عاشورا مکتبی جهانی است / اتحاد مذاهب و اقوام زیر لوای حسین(ع)
کد خبر: 3919452
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
مدیر دارالقرآن آستان حسینی در گفت‌وگو با ایکنا:

نهضت عاشورا مکتبی جهانی است / اتحاد مذاهب و اقوام زیر لوای حسین(ع)

شیخ حسن المنصوری تصریح کرد: نهضت حسینی یک مکتب جهانی است و دو خصیصه اصلی دارد؛ همگانی بودن به لحاظ افراد و هميشگی بودن به لحاظ زمان و تمام جهان اعم از اهل کتاب و موحدان عالم و غیر آن مخاطبان پيام عاشورا هستند.

نهضت عاشورا مکتبی جهانی است / اتحاد مذاهب و اقوام زیر لوای حسین(ع)

شیخ حسن المنصوری، مدیردارالقرآن آستان مقدس حسینی، در گفت‌‌وگو با ایکنا، فرارسیدن ایام عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در صحرای کربلا و پیروزی خون بر شمشیر را تبریک و تسلیت گفت و اظهار کرد: از طرف دارالقرآن آستان مقدس حسینی و از جوار مرقد سیدالشهداء(ع) این مصیبت را خدمت امام عصر (عج) و امت اسلامی و همه آزادگان دنیا تسلیت گفت.

وی درس‌ها و پیام‌های نهضت عاشورا را برشمرد و گفت: قلمرو نفوذ پيام حسينی محدود به مناطق مسلمان‌نشين نیست و همه جهان اعم از اهل کتاب و موحدان عالم و غیر آن جزء مخاطبان پيام عاشورا هستند.  همچنین، حماسه جاودانه کربلا پیام‌های مختلفی برای مسلمانان دارد. اراده اصلاح، تلاش برای ارجحیت دادن منافع دین و جامعه اسلامی بر منافع شخصی، پاسخ مخلصانه به دعوت الهی و کسب خشنودی پروردگار نخستین پیام این واقعه است. حماسه کربلا ویژگی‌ها و فداکاری‌های رهبر واقعی یک انقلاب را نشان داد، به گونه‌ای که امام حسین(ع)، خانواده، فرزندان و نزدیک‌ترین یارانش هرچه داشتند آن را برای رسیدن به هدف نهایی حفظ دین جد خود، حضرت محمد مصطفی (ص)، در طبق اخلاص تقدیم کردند. پیام مهم دیگر حماسه کربلا ارزش والای حضور زنان است، زیرا این حماسه نشان داد که زن برخلاف تفکر عده‌ای ضعیف نیست. انقلاب امام حسین(ع) قدرت و قابلیت‌های عالی و نقش زن در پیروزی آن را به تصویر کشید.

قلمرو نفوذ پيام نهضت حسینی

المنصوری ویژگی مهم انقلاب امام حسین(ع) را جهانی بودن نهضت عاشورا دانست و ادامه داد: نفوذ پيام نهضت حسینی نامحدود است و تا آنجا که شعاع انسانيت در زمان و مکان ادامه دارد، پيام امام حسين(ع) نيز جلوه‌گر است؛ انقلاب حسین(ع) برای همه انقلابیون و آزادگان جهان پیامی دارد، چرا که از آن می‌توان ایثار و ایستادگی در برابر ظلم و عصیان در هر زمان و مکانی را فراگرفت.

نهضت عاشورا مکتبی جهانی است / اتحاد مذاهب و اقوام زیر لوای حسین(ع)

وی تأکید کرد: پیام نهضت امام حسین(ع) به بشریت این بود که انسان‌ها نباید اجازه دهند که مال، جاه، قوم و فرزند موجب شود که بین آنها و خدا فاصله افتد، بلکه شایسته است که همه چیز را برای رسیدن به اهداف متعالی، که به انجام آن مکلفیم، کنار بگذاریم. حماسه کربلا نشان داد که خون شهدا غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند و جاودانگی و پیروزی می‌آفریند.

المنصوری درباره تأثیر بزرگداشت ایام محرم در تقریب میان مذاهب اسلامی و رفع اختلاف آنها گفت: جهانی بودن نهضت حسینی روشن است. امام حسین(ع) نخبگان پیرامون خود را از اقوام، رنگ، نژادهای مختلف و حتی ادیان مختلف برگزید. امروز همگان وابستگی خود را به این انقلاب احساس می‌کنند و این را در به راه افتادن موکب‌های مختلف از سوی همه طوایف اسلامی، ادیان مسیحی و اقلیت‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.

اتحاد ادیان، مذاهب و اقوام زیر لوای حسین(ع)

وی تصریح کرد: اختلافات میان اقوام و مذاهب در زیر پرچم حسین(ع) کنار گذاشته می‌شود؛ بنابراین بسیاری از برادران در این جلسات توفیق دیدار و مشاوره با یکدیگر را پیدا و می‌کنند و پی می‌برند که مشترکات زیادی با یکدیگر دارند و همین که دوستدار امام حسین(ع) هستند، ضامن صمیمیت، یکپارچگی و وحدت صفوفشان است.

مدیر بخش دار القران آستان مقدس حسینی: نهضت حسینی یک مکتب جهانی است

این فعال دینی و قرآنی کربلا با اشاره به حدیث نبوی «حسينٌ منّي وأنا من حسين؛ حسين پاره تن من و من از حسين هستم»، افزود: اين حدیث پيامبر(ص) به اين معناست که موجودیت دين، نبوت و رسالت پیامبر(ص) با قيام امام حسين(ع) زنده است و حماسه جاودانه حسينی با بعثت نبی اکرم(ص)، پيوندی محکم و ناگسستنی دارد. از همین رو پيام نهضت حسينی تا شعاع رسالت و نبوت رسول اکرم نفوذ دارد. پروردگار متعال به جبرئیل(سلام الله علیها) افتخار خدمت به امام حسین(ع) را داد. بنابراین خدمت به ایشان افتخار و تعالی برای همه است. در عین حال شیعیان بیش از دیگران به حقیقت حسین(ع) و اهمیت انقلاب ایشان ​​پی برده‌اند. از همین رو خداوند به آنها توفیق خدمت در راه خود را عطا کرده است.

آیا آزادگی مستوجب رستگاری است؟

المنصوری درباره این حدیث امام حسین(ع) که در روز عاشورا خطاب به دشمنان فرمودند: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.» گفت: شمر و لشکریانش وقتی در روز عاشورا به سوی خیمه‌ها حمله‌ور شدند امام بر شمشیر خود تکیه دادند و حدیث مذکور را فرمودند. منظور امام حسین(ع) اسارت و بردگی دشمنانش است. در روز عاشورا امام حسین(ع) پس از آن‌که همه یارانش به شهادت رسیدند، به تنهایی نبرد کردند. در این هنگام لشکر انبوهی به فرماندهی شمر بن ذی‌الجوشن قصد حمله به خیمه‌های امام را داشتند که در آنجا جز زنان شیرده و یتیمان مجروح نبودند. امام(ع) فرمود: «ای پیروان شیطان (آل ابی‌سفیان) اگر دین ندارید و از قیامت نمی‌هراسید، در دنیایتان آزاده باشید و به اصل و نسب خودتان برگردید و از قید بردگی و جهالت آزاد باشید»؛ اما آن قوم برده خود و شهوات دنیایی بودند لایق لعنت و عذاب دردناک الهی شدند.

این کارشناس دینی درباره اینکه آیا آزادگی مستوجب رستگاری یک فرد است ولو اینکه دین نداشته باشد، گفت: آزادگی راه رسیدن به خدا، حیات و خوشبختی است. از همین رو آزادی هدف آزادگان هر عصر و زمانی است. ارزش آزادی و ابعاد آن نزد خواص شناخته شده است و پروردگار متعال انسان را آزاد آفرید تا تصمیم بگیرد و مسئولیت کار خود را بپذیرد. آزادی به افراد و گروه‌ها قدرت تصمیم‌گیری‌ می‌دهد که می‌تواند عامل نجات آنها باشد، اما آزادی مطلق وجود ندارد. آزادی به عدم تجاوز به حقوق دیگران محدود می‌شود. از همین رو اسلام قوانین خاصی را برای آزادی تعیین می‌کند و آزادی بدون اسلام خط مشی نادرست یا فریبی است که برخی کوته‌فکران و جاهلان به آن روی می‌آورند. ما در همه متعلقات در جست‌وجوی آزادی هستیم، به گونه‌ای که با تمام قوانین الهی و حقوق دیگران مغایرتی نداشته باشد و این آزادی موجب نجات و رستگاری می‌شود.

جاودانگی حماسه کربلا در طول قرن‌ها

المنصوری در پاسخ به اینکه «دلیل جاودانگی حماسه کربلا در طول قرن‌ها» چیست؟ اظهار کرد: انقلاب حسین(ع) نماد وجدان بشریت و نه صرفاً وجدان مسلمانان است و پیام انقلاب حسین(ع) با مفاهیم عقل و فطرت سلیم انسانی مطابقت دارد و هیچ کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، زیرا حسین(ع) منبع انگیزه و انرژی مثبت انسان‌ها برای پیشه کردن صبر و تقوا در برابر مصائب است.

مدیر دارالقرآن آستان حسینی در پایان امام حسین(ع) را الگو و اسوه حماسه و ایثار برای جهانیان برشمرد و گفت: این امام همام  خود را وقف مبارزه کرد و پروردگار متعال در برابر قدرت بخشندگی او بزرگ‌ترین بخشش را در حق او روا داشت و او را الگوی همه بندگان خود در همه عصرها در اقتدا به مکتب رسول اکرم(ص) قرار داد و در نهایت حسین(ع) جاودانه شد و هر کسی که به زیارتش رفته یا در مجلس ذکر او حضور یافته، عامل حفظ پیام اسلام و هویت واقعی اسلام است.

نهضت عاشورا مکتبی جهانی است / اتحاد مذاهب و اقوام زیر لوای حسین(ع)

انتهای پیام
captcha