اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا، آیینه سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولتی
کد خبر: 3922811
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷

اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا، آیینه سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولتی

تحقیقی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد، اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا در سال‌های اخیر به طرز شگفت‌آوری افزایش یافته است. بیشتر کارکنان مسلمان مراکز درمانی این کشور رفتارها و سخنان اسلام‌هراسانه را تجربه کرده‌اند. کارشناسان معتقدند رواج این پدیده در این بخش، بازتابی از سیاست‌های اسلام‌هراسانه در سطح کلان دولتی است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از هافینگتون پست انگلیس، بر اساس تحقیقی که به تازگی انجام شده اسلام‌هراسی در نظام سلامت انگلیس (NHS) علیه کادر درمانی مسلمان بسیار رواج دارد. آنها از سوی همکاران خود با سخنان کنایه‌آمیز روبرو می‌شوند و گاه فرصت پیشرفت یا حتی معاشرت با جمع از آنها دریغ می‌شود.
 

نظام سلامت انگلیس، مشوق اسلام‌هراسی

 
پایگاه اطلاع‌رسانی «هافینگتون پست انگلیس» با همکاری انجمن اسلامی پزشکی انگلیس (BIMA) با تحقیق از 133 نفر از کارکنان مسلمان نظام سلامت بریتانیا که در مشاغل مختلف NHS از جمله به عنوان مشاور، جراح، پزشک عمومی، داروساز و دانشجوی پزشکی کار می‌کنند، دست به تحقیقی در این مورد زده است.
 
بر این اساس، 81 درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق اعلام کردند که اسلام‌هراسی یا نژادپرستی را در حین انجام کار تجربه کرده‌اند؛ 69 درصد آنها اعلام کردند که احساس می‌کنند در زمان حضورشان در این سیستم، وضعیت بدتر شده است و بیش از نیمی از آنها (57 درصد) احساس کردند که اسلام‌هراسی، آنها را از پیشرفت شغلی در نظام سلامت این کشور باز داشته است.

بسیاری از مسلمانان از وجود فرهنگ تهدید نسبت به گزارش اسلام‌هراسی به مقامات بالاتر و عواقب ناشی از دست دادن شغل یا ایجاد مانع در پیشرفت شغلی خود خبر می‌دهند.
 
یک مشاور زن مسلمان گفت که احساس می‌کند اگر رفتار اسلام‌هراسانه همکار یا مسئول خود را گزارش کنید، مدرک پزشکی خود را نابود کرده‌اید. او نظام سلامت بریتانیا را به خانواده‌ای تشبیه کرده که از خودی‌ها در برابر کسانی که بیگانه می‌داند، محافظت می‌کند.
 
داشتن نشانه‌های ظاهری مسلمانی مانند داشتن حجاب یا ریش بلند، احتمال مواجهه با اسلام‌هراسی را برای کارکنان مسلمان نظام سلامت بیشتر می‌کند.
 
در همین حال، نوشیدن الکل که در اسلام حرام است در این سیستم به عنوان «چسب اجتماعی» توصیف شده است؛ بسیاری از مسلمانان معتقدند که فرصت‌های شغلی و ارتباطات اجتماعی را از دست داده‌اند زیرا معاشرت در خارج از محیط کار، حول محور نوشیدن مشروبات الکلی شکل می‌گیرد.
 
کارکنان مسلمان بهداشت و درمان انگلیس می‌گویند اگرچه بسیاری از موارد آشکار زورگویی و آزار و اذیت وجود دارد، اثبات اسلام‌هراسی در این نظام بسیار دشوار است که این امر از نظر آنها «خطرناکترین تبعیض» است.
 
43 درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق اعتراف کردند که به دلیل اسلام‌هراسی، قصد داشتند کار در نظام سلامت را ترک کنند.
 
یکی از کارکنان مسلمان NHS می‌گوید: فکر می‌کنم اسلام‌هراسی در کل جامعه افزایش یافته و این در NHS بازتاب یافته است.
 
دکتر «سلمان وقار» دبیرکل BIMA، به هافینگتون پست گفت: این تحقیق بازتاب دیدگاه منفی جامعه در مورد دین و تلقی جامعه از معنویت و اعتقادات دینی به عنوان یک مشکل است.
 
وی افزود: برخی از مسلمانان به دلیل ترس از مجازات، در این مورد چیزی نخواهند گفت. اما نادیده گرفتن این مسئله باعث آشفتگی و ناآرامی درونی آنها می‌شود.
 
دکتر «حنا شاهد»، رئیس انجمن پزشکان مسلمان انگلیس می‌گوید: ما افرادی را می‌بینیم که از وجود تنوع نژادی، فکری و دینی در NHS خوشحال هستند اما مردم به طور کلی نمی‌خواهند در مورد دین صحبت کنند. دین مثل یک موضوع تابو است. 
 
 

تأثیر حجاب بر اسلام‌هراسی


«کران رحیم»، متخصص اطفال در لندن می‌گوید: در NHS، متوجه می‌شوید که چیزی در مورد حجاب وجود دارد که مردم را آزرده می‌کند. مردم درباره شما قضاوت‌ می‌کنند. وقتی آنها برای اولین بار من(محجبه) را می‌بینند، تصور می‌کنند که من نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم یا لهجه دارم.
 
 
اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا
 
او می‌گوید در مورد زنان با حجاب قضاوت می‌شود و همکاران سؤالاتی از او می‌پرسند مثل اینکه: آیا شوهرت تو را وادار کرده این لباس را بپوشی؟ و آیا هنگام حمام کردن هم حجاب داری؟
 
زنان مسلمان شاغل در نظام درمانی انگلیس به هافینگتون پست گفتند كه معمولاً تصور می‌شود به دلیل داشتن روسری، از تحصیلات كمتری برخوردارند و گاه همکاران آنها از اینکه چقدر خوب انگلیسی صحبت می‌کنند، تعجب می‌کنند.

«زینب مهبالی» 32 ساله که در بخش زنان و زایمان کار می‌کند، معتقد است که فرهنگی در NHS وجود دارد که در آن افراد به دلیل متفاوت بودن مورد تبعیض قرار می‌گیرند. او که محجبه است،  وقتی که کمد لباسش در بیمارستان تخریب و کلمه «حجاب» روی آن نوشته شده بود؛ اسلام‌هراسی را تجربه کرد.
 
وی می‌گوید: من شخص کاملاً انعطاف‌پذیری هستم، اما شرایطی پیش آمد که در محل کار گریه کردم. وقتی کمد من به دلیل مسلمان بودن مورد تخریب قرار گرفت، باعث شد که احساس آسیب‌پذیری کنم اما وقتی فهمیدم یکی از همکارانم چنین کاری کرده است، بیشتر آزرده خاطر شدم.
  

لایه‌های پنهان اسلام‌هراسی

 
بسیاری از پرسش‌شوندگان به هافینگتون پست گفتند گاهی اسلام‌هراسی در NHS نامحسوس و پنهان است و تحت عنوان «بی‌احترامی» مخفی نگه داشته می‌شود.
 
هنگامی که «مهدیه بندالی» فارغ‌التحصیل پیراپزشکی در بیرمنگام برای اولین بار کار در سرویس آمبولانس را آغاز کرد، متوجه شد که او تنها زن با حجاب است. او می‌گوید: اولین باری که وارد یک ایستگاه آمبولانس شدم، چنین حالتی وجود داشت. انگار به من می‌گفتند اینجا چه می‌کنی؟ مثل یک وصله ناجور به نظر می‌رسیدم.
 
همکارانم از من می‌پرسیدند: چرا روسری می‌پوشی؟ آیا مردان بر زندگی تو سلطه دارند؟ اگر ازدواج کنی دیگر سر کار نمی‌آیی؟

او می‌گوید وقتی به سر کار می‌رود، همکاران به شوخی از او می‌پرسند: امروز چه بمبی با خودت آورده‌ای؟ به نظر او این رفتارها نوعی زورگویی و آزار‌دهنده است.


مانع‌تراشی برای نماز کادر درمانی مسلمان


«اما ویلی» متخصص میکروبیولوژی در لندن می‌گوید: نماز برای یک مسلمان معتقد مانند غذا و آب است. نماز امری واجب و فریضه‌ای که باید انجام شود.
 
اما بسیاری از مسلمانان برای نماز خواندن در محل کار در NHS با موانعی روبرو هستند. به اما که یک مسلمان 38 ساله است، گفتند که نمی‌تواند در یک دفتر خالی نماز بخواند و مجبور شد از نمازخانه اصلی استفاده کند.
 
اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا
 
وی می‌گوید: وقتی شما یک پزشک با مراجعان بسیار هستید، زمان بسیار کمی دارید. رفتن به یک مکان دورتر زمان می‌برد. او افزود: اجازه ندادن به من برای استفاده از این اتاق خالی به مدت پنج دقیقه برای نماز خواندن نوعی مانع‌تراشی بود.
 
اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا
یکی دیگر از کارکنان مسلمان NHS هم اعلام کرد که اجازه رفتن به نمازخانه در بیمارستان خود را ندارد زیرا به گفته مسئولان، پیاده‌روی تا آنجا خیلی وقت می‌برد. در ماه رمضان هم به او مرخصی داده نشد.

یک پزشک دیگر شرح داد که چگونه مداوم در هنگام نماز خواندن از او می‌پرسیدند: آیا خدای تو نمی‌داند که سر کار هستی؟
 

اسلام‌هراسی از سوی بیماران

 
اسلام‌هراسی درنظام سلامت انگلیس تنها از سوی همکاران دیده نمی‌شود، بلکه بیماران نیز گاه رفتارهای تحقیرآمیزی نسبت به کادر درمانی مسلمان از خود نشان می‌دهند.

برخی از بیماران از اینکه پزشکان مسلمان آنها را معاینه و درمان کنند، خودداری می‌کنند و گاه آنها را تروریست می‌خوانند و به کشتن مردم متهم می‌کنند.
 
در این تحقیق، هشتاد درصد از کادر درمانی مسلمان اعلام کردند از سوی بیماران شاهد رفتار اسلام‌هراسانه بوده‌اند.
 
«شهلا امتیاز عمر» یکی از کارکنان بخش بهداشت در دربی (Derby) می‌گوید تنها رفتارها و سخنان اسلام‌هراسانه از سوی بیماران ناراحت‌کننده نیست؛ بدتر از آن این است که همکاران شما شاهد این رفتارها هستند و از شما حمایت نمی‌کنند.
 
اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا

«مادیا بندالی» 21 ساله که در بیرمنگام زندگی می‌کند و پیراپزشک است، می‌گوید که با موارد زیادی از اسلام‌هراسی از سوی بیمارانی که پس از دیدن حجابش طور دیگری به او نگاه می‌کنند، روبرو است.
 
وی می‌گوید: من بیمارانی داشته‌ام كه گفته‌اند نمی‌خواهند من آنها را معاینه کنم زیرا مسلمان هستم. یک بیمار پس از دیدن حجاب من پرسید: «دختر اسامه بن لادن در اینجا چه می‌کند؟» من حداقل هفته‌ای یک بار با سخنان اسلام‌هراسانه روبرو می‌شوم. وقتی اتفاقی افتاده باشد و مسلمانان در صدر اخبار باشند، اوضاع بدتر است.
 
وی افزود: مردم به من می‌گویند: به کشور خودت برگرد. در مقابل، همکاران به من می‌گویند لبخند بزن و تحمل کن.

ریشه‌های اسلام‌هراسی در نظام سلامت انگلیس

 
کمبود شدید مسلمانان در پست‌های کلیدی در نظام سلامت بریتانیا یکی از دلایل رواج اسلام‌هراسی در این سازمان ذکر شده است.
 
خدیجه، دانشجوی پزشکی که معتقد است تصاویر منفی از مسلمانان در جامعه و رسانه‌ها اسلام‌هراسی را تشدید می‌کند، می‌گوید: برخی از همکاران مسلمان مجبور بوده‌اند جنبه‌های فرهنگی و مذهبی هویت خود را نادیده بگیرند تا موقعیت شغلی خود را از دست ندهند.
 
یکی از کارکنان مسلمان بیمارستان گفت: تا زمانی که مدیریت در NHS از  نیروی کار خود حمایت نکند، ریشه‌یابی و حل اسلام‌هراسی بسیار دشوار خواهد بود
 
وی افزود: دلیل این همه اسلام‌هراسی در NHS این است که مسلمانان از نقش‌های مدیریتی محروم می‌شوند و ارتقای شغلی برای آنها دشوارتر است.
 
بنابراین، یک چرخه معیوب ایجاد می‌شود؛ آنها نمی‌توانند از کسانی که با این مشکلات روبرو هستند، حمایت کنند. با این حال وی افزود: اما مدیران حمایتگر و آزاد‌اندیش هم وجود دارند.

«یینگ فئی هلیوت» استاد رفتار سازمانی در دانشکده بازرگانی ساری (Surrey Business School)، گزارشی درباره هویت مذهبی و کار در NHS منتشر کرد. وی دریافت که مسلمانان با بدترین تبعیض‌ها روبرو هستند.
 
 
اسلام‌هراسی در نظام سلامت بریتانیا
 
ساری می‌گوید: همه اذعان می‌کنند که اسلام‌هراسی وجود دارد اما نمی‌خواهند درباره آن صحبت کنند زیرا بسیار حساسیت‌برانگیز می‌شود.
 
دکتر «طارق یونس» محقق و روان‌شناس در دانشگاه میدل‌سکس می‌گوید: وقتی درباره اسلام‌هراسی صحبت می‌شود، همه جرایم ناشی از نفرت‌پراکنی را به یاد می‌آورند اما این تحقیق نشان داد که بخش عمده‌ای از  پدیده اسلام‌هراسی در بریتانیا نادیده گرفته شده است. وی افزود: «ما نادیده می‌گیریم که چگونه برخی سیاست‌ها و رفتارهای سیاسی، بستر را برای تبعیض دینی و نژادی مهیا می‌کند».
 
ترجمه گزارش: محسن حدادی
انتهای پیام
captcha