نهضت حسینی(ع)، الگوی جاودانه حق‌طلبان تاریخ
کد خبر: 3922985
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
در نشستی با حضور اندیشمندان مسلمان مطرح شد:

نهضت حسینی(ع)، الگوی جاودانه حق‌طلبان تاریخ

سخنرانان وبینار «راهکارهای تجلی فرهنگ حسینی در مسیر باورهای آخرالزمانی ادیان و ملل» بر لزوم پیروی از الگوی نهضت حسینی(ع) برای تحقق عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی و تحقق ارزش‌های انسانی در طول تاریخ تأکید کردند.

 به گزارش ایکنا از  استرالیا؛ وبینار راهکارهای تجلی فرهنگ حسینی در مسیر باورهای آخرالزمانی ادیان و ملل روز گذشته با حضور تعدادی از اندیشمندان و صاحب‌نظران برگزار شد.
 

عشق به امام حسین (ع) عامل نزدیکی دلها


«ام فروه نقوی» محقق و استاد دانشگاه و بنیانگذار خیریه لبیک یا زهرا (س) در لندن در سخنانی گفت: خداوند عشق امام حسین (ع) را در قلب هر مومنی پنهان فرموده است. این ثابت می‌کند که هر اندازه مومنان امام (ع) را دوست بدارند به همان اندازه حتی به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند.

من شخصاً فکر می‌کنم این عشق مانند نیروگاهی است که انرژی خود را در سراسر جهان پخش می‌کند؛ این نور از عناصر توحید، نبوت و امامت شکل گرفته و با قلب ما ارتباط برقرار می‌کند. در اینجا ما معنی شعر «حقا که بنای لا اله است حسین» را درک می‌کنیم.
 

جهالت و غرور غربی‌ها عامل هتک حرمت پیامبر (ص)

 

وی درباره هتک حرمت اخیر به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) ریشه این اقدام را نادانی دانست و گفت: چنین اقداماتی جدید نیستند و در طول تاریخ نیز اتفاق افتاده‌اند. اما مهم‌ترین عامل این اتفاق ناپسند نادانی و تعصبات جاهلانه است.

وی در پاسخ به این پرسش که در واکنش به چنین اقداماتی چگونه باید پاسخ دهیم، گفت: قرآن کریم در آیه‌ شریفه‌ای می‌فرماید: «قطعا در مالها و جانهایتان آزموده خواهید شد و از کسانى که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و نیز از کسانى که به شرک گراییده‌اند سخنان دل‌آزار بسیارى خواهید شنید ولى اگر صبر کنید و پرهیزگارى نمایید این ایستادگى مبین عزم استوار شما در کارهاست.
 
این استاد دانشگاه، هتک حرمت به مقدسات دینی به بهانه آزادی بیان را مبین نگاه استکباری و استعماری غرب دانست که نسبت به موضوعات مختلف ادعای برتری دارد. در این نگاه، تعالیم الهی و وحیانی تا جایی که با منافع و نگاه‌های مادی و دنیایی آنان منافات نداشته باشد، خوب است اما هر کجا ایده و تحول را با خود همراه داشته باشد مورد هجمه‌های سنگین قرار می‌گیرد.
 

اسلام، مشوق حضور اجتماعی زنان

 

«سندس الاسعد»، روزنامه‌نگار مستقل بحرینی _ لبنانی و نویسنده در زمینه موضوعات اسلامی دیگر سخنران این وبینار بود که درباره «نقش چشمگیر زنان در قیام حسینی(ع) و قیام مهدوی(عج)» سخنرانی کرد.

به گفته وی اسلام در دوره‌ای ظهور کرد که زنان تحت ستم و در حاشیه قرار داشتند. این دین بر مرکزیت حضور زنان در همه سطوح تأکید کرده است. در ارتباط با حضور و فعالیت سیاسی و اجتماعی زنان، هم قرآن و هم روایات ائمه اطهار (ع) تأکید می‌کنند که زنان باید توانمند شوند و در روند سیاسی شرکت کنند. 

 وی با اشاره به نقش اجتماعی زنان برجسته اسلام از حضرت خدیجه سلام الله علیها تا حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: حضرت خدیجه(س) ثروت خود را فدای اسلام کرد زیرا از اهمیت نقش خود آگاهی داشت. سپس حضرت فاطمه(س) مأموریت خود را در تقویت اسلام ادامه دادند و زمینه‌ای غنی برای ظهور چهره و استمرار تلاش ایشان در چهره و شخصیت سیده زینب که نه تنها در کربلا بلکه برای ابدیت متجلی شده است. بنابراین، این زنان بزرگ نمونه‌های شاخص از نقش زنان در روند مقاومت و اصلاحات هستند و می‌توانند در همه زمان‌ها، الهام‌بخش باشند.
 

نقش زنان مسلمان در دوران معاصر


این اندیشمند مسلمان، حضور زنان در دوره معاصر در جبهه‌های نبرد با اسلام محمدی (ص) را همان استمرار راه حضرت زینب (س) دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان ایران، لبنان، یمن، بحرین، نیجریه و... آموخته‌اند که چگونه با چنین جنگ شرارت بار به رهبری قدرت‌های سلطه‌گر مقابله کنند. 
 
وبینار
 
وی تأکید کرد: برای پیروزی بر برنامه‌های دشمنان، بدیهی است که پیروی از رهنمودهای رهبری برای دستیابی به اهداف هر قیامی مهم و اساسی است. از این رو پیروی از آنها برای پیروزی بر همه طرحهای صهیونیستی-امپریالیستی باید همه‌جانبه و نهادینه شده باشد. 
 
وی در پایان گفت: بسیار مهم است که در مسیر حضرت زینب(س) گام برداریم و برای فداکاری و مبارزه با توطئه‌های خصمانه علیه دین، آمادگی کامل نشان دهیم. 
 

چالش‌های تازه مسلمانان در غرب

 

سخنران بعدی این وبینار «زینب تیلور» تازه مسلمان و فعال اسلامی از سیدنی استرالیا بود. وی گفت: من مدیر و بنیانگذار مؤسسه جوانان امام مهدی عج (که قبلا با نام مدرسه اسلامی امام مهدی شناخته میشد) هستم. ما یک مدرسه شیعه در سیدنی هستیم که دروس انگلیسی ارائه می‌دهیم تا جوانان جوامع ما را پوشش دهد.

این فعال تازه مسلمان استرالیایی افزود: با عنایات خداوند متعال ما از سال 2006 در حال اداره این مرکز هستیم و ان‌شاءالله با لطف و کمک خدا، در سال‌های آینده هم به فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی خود ادامه خواهیم داد. من همچنین به تازه مسلمانان کمک و آنها را هدایت و راهنمایی می‌کنم.

 

وبینار

 

وی تأکید کرد: این موضوع همیشه روند ساده‌ای نیست، اما الحمدلله با اینترنت و کتاب‌های آنلاین و غیره، شرایط آسان‌تر از زمانی شده که من به اسلام گرویدم. اما چالش‌های انزوا و مسائل خانوادگی و ادغام در جوامع و فرهنگ‌های دیگر همچنان  مهم‌ترین مسئله پیش روی بسیاری از تازه مسلمان‌ها است.

 

لزوم به روز‌رسانی پیام نهضت حسینی

 

وی افزود: جهان در حال تغییر است اما ما باید تلاش کنیم تا اطمینان یابیم فرهنگ حسینی در جوامع و شیوه زندگی ما با قدرت باقی بماند. در روز عاشورا وقتی که امام فریاد زدند آیا کسی هست که ما را یاری کند؟ آیا کسی هست که به درخواست ما برای کمک پاسخ دهد؟ این فراخوانی بود برای همه بشریت، نه تنها برای روز عاشورا بلکه برای همیشه تا از آن پیروی کنیم.

زینب تیلور تأکید کرد: عاشورا و درس‌های کربلا، درس‌هایی عظیم و در بالاترین سطح برای اطمینان بقا و استقامت اسلام در مسیر درست است. الحمدلله با وجود دشمنی‌ها، با کمک شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که پیام کربلا در حال رسیدن به میلیونها نفر است.

وی درباره نقش باورهای انقلابی و عزاداری گفت: پیام امام حسین(ع) یادآوری برای مسلمانان بود که از رهبران زمان خود آگاه شوند و اینکه ببینند آیا آنها اسلام را به شیوه‌ای دنبال می‌کنند که حضرت محمد (ص) به مردم آموزش دادند؟

وی افزود: عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) می‌تواند به عنوان نهضتی خاموش برای جوانان تعبیر شود تا فرهنگ حسینی را تا آخرالزمان زنده نگه دارند. موکب‌های حسینی، انسانیت، وحدت و نجابت را در جوامع ما به تصویر می کشند. آنجا هیچ کسی احساس نمی‌کند بهتر از دیگران است به همین دلیل ثروتمند یا فقیر، تحصیل کرده یا تحصیل نکرده در کنار هم قرار می گیرند این یعنی تجلی انسانیت ناب و نمایش اسلام حقیقی.

 این تازه‌مسلمان استرالیایی افزود: ما در جهت حفظ فرهنگ حسینی و برای حفظ انقلاب، رهبری و عشق زنده و نیرومند به اهل بیت علیهم السلام تا آخرالزمان به پیروان مصمم اهل بیت(ع) و همچنین شناخت صحیح نیاز داریم.

وی یکی از مهمترین درس‌ها و اهداف قیام حسینی را انتخاب مداوم بین حق و باطل، عزت و تحقیر و آزادی و سلطه‌پذیری دانست.

 

نهضت حسینی (ع)، الگوی جاودانه حق‌طلبان تاریخ

انتهای پیام
captcha