کمترین توجه به سالمندان در برنامه‌ریزی‌های کشوری می‌شود
کد خبر: 3926080
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت:

کمترین توجه به سالمندان در برنامه‌ریزی‌های کشوری می‌شود

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، با بیان اینکه 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، از عدم توجه به این جمعیت در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌ریزی‌های کشوری انتقاد کرد.

کمترین توجه به سالمندان در برنامه‌ریزی‌های کشوریمحسن شتی، رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مناسبت هفته سلامت سالمندان، اظهار کرد: شعار جهانی امسال بر پاندمی کرونا متمرکز است. این پاندمی وارد ایران شده است و باید از این فرصت برای تغییر نگاه به سالمندان استفاده کنیم.

وی افزود: اوایل شیوع پاندمی کرونا بسیاری  از افراد بر این باور بودند که این بیماری فقط سالمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما وزارت بهداشت اعلام کرد که این‌گونه نیست و همه گروه‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، اگرچه سالمندان به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است بیشتر در معرض خطر این بیماری باشند. بر همین اساس از سالمندان خواستیم تا ارتباطات خود را محدود کنند و بیشتر در خانه بمانند تا از این بیماری مصون بمانند.

شتی ادامه داد: آموزش‌های پیشگیرانه به سالمندان و کارشناسان مرتبط با آن‌ها قبل از ورود بیماری کرونا به ایران آغاز شد. پس از شیوع کرونا نیز یک‌سری خدمات مراقبتی برای تمامی گروه‌ها به ویژه سالمندان اجرا شد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، با بیان اینکه گروهی از سالمندان در مراکز مراقبتی وابسته به بهزیستی ساکن هستند، گفت: گروهی از این افراد به دلیل بیماری یا وضعیتی که دارند وابسته به تخت هستند و مشکلات بیشتری دارند بر همین اساس تمرکز بیشتری بر سالمندان ساکن آسایشگاه‌ها کردیم و با همکاری بهزیستی کمیته فنی تشکیل داده و در همان هفته نخست، دستورالعمل مراقبتی مشترک برای سالمندان و آسایشگاه‌های سالمندی تدوین شد و با جدیت به مراقبت از سالمندان پرداختیم.

وی با اشاره به پایش روزانه وضعیت آسایشگاه‌ها، گفت: در این راستا افراد مشکوک، مبتلا و .. مورد رصد قرار گرفته و چنانچه موردی مشاهده می‌شد، اقدامات جداسازی و کنترل عفونت صورت می‌گرفت و این موضوع موجب شد تا میزان ابتلای سالمندان کاهش یابد و وضعیت نگهداری از آنان نسبت به سایر کشور‌ها بهتر باشد.

شتی بیان کرد: ۹۹ درصد سالمندان ایرانی در منزل زندگی می‌کنند یا تحت مراقبت هستند، برای این افراد نحوه مراقبت از سالمندان را به خانواده‌ها آموزش داده و محتوا‌های آموزشی خود مراقبتی از سوی خود سالمندان را از قبل به روز کردیم و به آنان ارائه دادیم.

وی تأکید کرد: در شیوع کرونا بسیاری از سالمندان نمی‌توانند بیماری‌های مزمن خود را کنترل کنند؛ بر همین اساس بسته‌های آموزشی را آماده کردیم تا این گروه از سالمندان که در منزل هستند بتوانند تغذیه سالم داشته باشند و فعالیت بدنی انجام دهند تا بیماری‌های مزمن آن‌ها شدت نگیرد.
 
شتی با بیان اینکه در ارکان برنامه‌ریزی و مدیریتی کشور توجه کمتری به سالمندان می‌شود، گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمند کشور لازم است که توجه به این گروه بیشتر شود. در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ بر همین اساس باید حداقل به اندازه همین جمعیت به آنان خدمت ارائه شود، اما این گونه نیست و این توجه صورت نمی‌گیرد.

شتی بیان کرد: در برنامه‌ریزی‌ها، بودجه‌ریزی‌ها و تخصص‌های مرتبط، توجهی به سالمندان نمی‌شود. در حال حاضر نیروی تخصصی کمتری به سالمندان اختصاص پیدا کرده است و حتی شهر‌ها برای این گروه از جمعیت کشور مناسب‌سازی نشده‌اند.

وی با بیان اینکه نسبت به آنچه که باید برای سالمندان انجام دهیم تا آنچه رخ می‌دهد، فاصله بسیار زیادی وجود دارد، تأکید کرد: امیدواریم شیوع کرونا و تأثیر بیشتری که بر سالمندان دارد، موجب شود تا توجه مسئولان به این گروه جلب شود. این افراد کسانی هستند که عمری برای ما زحمت کشیدند و لازم است کرامت آن‌ها را حفظ کرده و ضمن توجه بیشتر، از آنان مراقبت به عمل آوریم.
انتهای پیام
captcha