اسلام‌هراسی دولتمردان فرانسه به سبک شکار جادوگران قرون وسطا
کد خبر: 3930125
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
یادداشت/

اسلام‌هراسی دولتمردان فرانسه به سبک شکار جادوگران قرون وسطا

مسلمانان علی‌رغم حضور پررنگ در تاریخ و جامعه فرانسه همواره یکی از اقلیت‌هایی هستند که مورد تبعیض و برخوردهای بیگانه‌ستیزانه از سوی مقامات دولتی و قانون‌گذاران این کشور قرار می‌گیرند تا جایی که می‌توان اظهارات و اقدامات اخیر دولت فرانسه علیه مسلمانان را به دوران شکار جادوگران در اروپای قرون وسطا تشبیه کرد.

به گزارش ایکنا، پس از اینکه روز جمعه و در اقدامی تروریستی یک معلم تاریخ به قتل رسید، امانوئل مکرون و دولت وی رویکرد دیگری را در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در پیش گرفت که به نظر می‌رسد بیش از مبارزه با افراط‌گرایی هدف آن مبارزه با اسلام‌گرایی رو به رشد در فرانسه است.

نمونه این اقدامات را می‌توان در بازداشت فعال مسلمان ادریس سیهامدی (Idriss Sihamedi)، رئیس مؤسسه خیریه اسلامی Baraka City، دید. سیهامدی که در تلاش بود تا مخالفت با قانون جدایی‌طلبی جدید مکرون را، که به گفته منتقدان، اسلام و مسلمانان فرانسه را هدف قرار می‌دهد، سازمان دهد به بهانه آزار و اذیت توئیتری و پس از افشای اطلاعاتی درباره یک فرد اسلام‌هراس (زینب الغزوی)، که برای نشریه شارلی ابدو کار می‌کرد، به طرز خشونت‌باری در منزل خود بازداشت شد.

از سوی دیگر در راستای اقدامات برنامه‌ریزی شده از سوی جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، مقامات فرانسوی قصد دارند ۲۳۱ خارجی را، که پرونده تهدید امنیتی دارند، اخراج کند. به گفته مقامات، اسامی موجود در این لیست شامل ۱۸۰ نفر است که در حال حاضر در حبس بوده و همچنین ۵۱ نفر دیگر ممکن است به‌زودی دستگیر شوند. گفته می‌شود که دولت فرانسه با مقامات الجزایر، تونس و مراکش برای بازگرداندن این اتباع خارجی به کشورهای‌شان وارد مذاکره شده است.

اسلام‌هراسی دولتمردان فرانسه یادآور قرون وسطا و شکار جادوگران

اقدامات و سخنرانی‌های اخیر مکرون در انتقاد از اسلام و مسلمانان که مورد اعتراض بسیاری از مقامات و سازمان‌های کشورهای اسلامی قرار گرفت، بیش از اینکه باعث توقف گرایش به افراط‌گرایی شود، آن را تقویت کرده و در واقع مسلمانان میانه‌رو را نیز هدف قرار می‌دهد که مشکلی با ارزش‌های جامعه فرانسه و به طور کلی غرب ندارند.

در تعدادی از سخنرانی‌ها و اظهارات چند ماه گذشته، رئیس‌جمهور فرانسه ادعا کرده که اسلام در سراسر جهان با بحران روبه‌روست و به ادعای خود متعهد شده که اقدامات لازم برای سرکوب آنچه که وی «جدایی‌طلبی اسلامی» توصیف می‌کند، انجام دهد. فرانسه به طور کل در تاریخ خود شاهد برخوردهای یک‌جانبه با اقلیت‌های دینی و نژادی به بهانه‌های مختلف بوده است. اما در این میان مسلمانان علی‌رغم حضور پررنگ در تاریخ و جامعه این کشور همواره یکی از اقلیت‌هایی بوده‌اند که برخلاف سایر افراد جامعه مورد تبعیض و برخوردهای بیگانه‌ستیزانه از سوی مقامات دولتی و قانون‌گذاران واقع شده‌اند تا جایی که می‌توان اظهارات و اقدامات اخیر دولت فرانسه را با اروپای قرون وسطا و دوران شکار جادوگران (کشاندن افراد به بهانه جادوگری به دادگاه و سوزاندن افراد در طول قرون 15 تا 17 در اروپا و آمریکای‌ شمالی) تشبیه کرد.

در حالی که نقش مسلمانان در جامعه و تأثیرگذاری تاریخی آنها در فرانسه بسیار پررنگ و غیرقابل انکار است. پیشینه ورود اسلام به فرانسه به سده ۸ و ۹ میلادی باز می‌گردد و بر اساس تخمین‌های آماری، مسلمانان حدود ۱۰ درصد از جمعیت این کشور تقریباً 65 میلیونی را تشکیل می‌دهند. حضور داوطلبان مسلمان در ارتش فرانسه در جنگ جهانی دوم تا مخفی کردن و فراری دادن یهودیان از دست نیروهای آلمان نازی تنها بخش کوچکی از خدمات مسلمانان فرانسوی برای دفاع از این کشور بوده است.

اسلام‌هراسی دولتمردان فرانسه یادآور قرون وسطا و شکار جادوگران

در مقابل، دولتمردان فرانسوی با ادعای دفاع از ارزش‌های جمهوری فرانسه و حمایت از آزادی افراد، محدودیت‌ها و اقداماتی علیه مسلمانان و نه بخش افراطی آنها انجام دادند. فرانسه حتی قبل از اعلام بحران فرضی در اسلام از سوی رئیس‌جمهور این کشور در حال سرکوب مسلمانان خود بوده است. اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را هم می‌توان در این دسته گنجاند که تمامی مسلمانان را هدف قرار می‌دهد. رهبران سابق فرانسه اقداماتی را برای هدف قرار دادن جمعیت مسلمانان مانند ممنوعیت استفاده از روسری برای دانش‌آموزان در مدرسه و ممنوعیت پوشش صورت انجام داده‌اند، با این همه هیچ كدام از دولتمردان قبل از مکرون مستقیماً از اسلام به عنوان یک دین انتقاد نکرده بودند.

از سوی دیگر وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرده که در حدود 73 مکان مرتبط با مسلمانان از جمله مساجد و کافه‌ها را به دلیل حضور اسلام‌گرایان و به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی بسته است. صحبت‌های جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه بیش از هرچیزی بر اسلام‌هراسانه بودن اقدامات مقامات فرانسوی صحه می‌گذارد زیرا مسلمانان فرانسه این عقیده را دارند که تعریف دولت از افراط‌گرایی بسیار گسترده و متنوع است و این باعث شده تقریباً همه مسلمانان به نوعی در این تعریف به عنوان اسلام‌گرای افراطی دسته‌بندی شوند؛ موضوعی که تنها به افراطی‌تر شدن مسلمانان طرد شده از جامعه فرانسه به دلیل اسلام‌هراسی گسترده در این کشور منجر خواهد شد.

به قلم محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha