ضرورت عبرت از سرنوشت خیانتکاران به آرمان فلسطین
کد خبر: 3937970
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
در سالروز همبستگی با فلسطین در گفت‌وگو با ایکنا تأکید شد:

ضرورت عبرت از سرنوشت خیانتکاران به آرمان فلسطین

نمایندگان جنبش‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی «روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین» را فرصتی برای مطرح کردن پیام مظلومیت و آزادی‌خواهی مردم فلسطین برای جهانیان دانستند و از حکومت‌هایی که در راستای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی گام برمی‌دارند، خواستند که سرنوشت حاکمان خائن پیشین همچون حسنی مبارک را به یاد داشته باشند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد 29 نوامبر  1977 با اکثریت آرا این روز را در تقویم جهانی به عنوان «روز همبستگی با مردم فلسطین» ثبت کرد و از کشورهای عضو این سازمان خواست تا این روز را در تقویم خود گرامی دارند. هرچند به نظر می‌رسد هدف از این اقدام سازمان ملل متحد نشان دادن توجه جهانی به مشکلات جامعه فلسطین است، اما این اقدام در حالی صورت گرفت که همین سازمان با تصویب قطعنامه 181، که به قطعنامه تقسیم فلسطین مشهور شد، نخستین بذر مشکلات جامعه فلسطین را 30 سال قبل کاشت؛ قطعنامه‌ای که ظالمانه سرزمین فلسطین را سه‌پاره کرد و بخشی از جامعه تاریخی فلسطین را در سرزمین فلسطین و در خانه و کاشانه آباء و اجدادیشان نادیده گرفت و آنها را به صهیونیست‌ها بخشید.
 
خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تعیین روزی به عنوان روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین و اهمیت آن گفت: ملت فلسطین پس از توکل به خدا و ایمان عمیق به حقش در سرزمین و مقدسات خود، به تلاش فرزندانش و حمایت کشورهای اسلامی برای آزادسازی سرزمین خود تکیه می‌کند. سازمان‌های بین‌المللی در این قضیه دو مشکل اساسی دارند؛ اولاً پس از جنگ جهانی، منشور سازمان ملل را دولت‌های پیروز نوشته‌اند و با کمال تأسف آنها نماینده نظام استکبارند، اما از آنجا که این سازمان‌‌ها بخشی از نهادهای قانونی بین‌المللی هستند و مردم فلسطین می‌خواهند پیام خود را به طور واضح به جامعه جهانی بفرستند، ما دائماً به ارسال پیام‌های مثبت به این سازمان‌ها ادامه می‌دهیم، ولی تا این لحظه متأسفانه هیچ‌گونه قانون و قطعنامه‌ای که ضمانت اجرایی و عملی داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی تصویب نشده است.
 
29 نوامبر روز حمایت آزادی‌خواهان جهان از  فلسطین / تاکید بر عبرت از سرنوشت خیانت‌کاران به آرمان فلسطین
قدومی ادامه داد: صدها قانون در کمیته‌های سازمان ملل و قطعنامه‌های مختلفی ضد رژیم صهیونیستی تصویب شده اما هیچ اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد. آمریکا از سال 1948 تاکنون 45 بار از حق وتو استفاده کرده است. به مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین ما بار دیگر پیام خود را به سازمان‌های بین‌المللی می‌گوییم: «مردم فلسطین می‌خواهند مثل همه ملت‌های آزاد در صلح و آرامش زندگی کنند اما در عین حال نمی‌توانند از حقوق مشروع خود، که عدالت انسانی آن را تأیید می‌کند، کوتاه بیایند». اگر آنها می‌خواهند امنیت و آرامش تداوم داشته باشد، باید جلوی رژیم ظالم اسرائیل را بگیرند وگرنه تنها گزینه ملت فلسطین مقاومت و مبارزه خواهد بود و ما در دفاع از سرزمین، کودکان و ملت خود دست روی دست نخواهیم گذاشت.

قدومی درباره عادی‌سازی روابط برخی حکومت‌های عربی با رژیم صهیونیستی گفت: با کمال تأسف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پدیده بسیار خطرناکی در منطقه است که برخی رژیم‌های فاسد آن را به راه انداخته‌اند. این اقدام با نظر مردم همان کشورها درباره فلسطین نیز مغایرت دارد و ما می‌دانیم که مردم این کشورها حامی مردم فلسطین هستند و این حکومت‌های فاسد نماینده مردم نیستند.

نماینده حماس در ایران ادامه داد: به عنوان یک فلسطینی به آنها می‌گوییم همه تجربه‌های قبلی عادی‌سازی روابط با این رژیم، شکست خورده است و این رژیم اشغالگر و آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده‌اند. تمام کسانی که مرتکب این خیانت در حق ملت فلسطین شدند به زباله‌دان تاریخ انداخته خواهند شد. ما به صراحت به آنها می‌گوییم از این خیانت در حق کودکان و ملت فلسطین دست بردارید و به ملت‌های خود برگردید که با سیاست‌های ظالمانه شما در حق مردم فلسطین موافق نیستند. ملت فلسطین گزینه دیگری ندارد جز اینکه حقوق خود را مطالبه و با اشغالگران مبارزه کند. مبارزه ما به شکل تقویت وحدت بین فلسطینیان، تقویت محور مقاومت بین دوستان خود در کشورهای اسلامی و مقاومت مسلحانه، سیاسی و رسانه‌ای است. باید وحدت خود را حفظ کنیم و برای نابودی اشغالگران و آزادسازی سرزمین خود برنامه واحدی داشته باشیم.
 
همچنین «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران درباره این روز گفت: سازمان ملل 29 نوامبر را روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین اعلام کرده، اما با کمال تأسف این سازمان عامل به وجود آمدن رژیم صهیونیستی بوده و این رژیم با قطعنامه سازمان ملل به وجود آمده است. با وجود این مطمئناً یادآوری مسئله فلسطین امری مهم و فراموش نکردن آن جدی است. در صورت فراهم بودن شرایط، حضور نمایندگان همه کشورهای جهان در این سازمان می‌تواند برای حل مشکلات ملت‌ها مؤثر باشد. کشورهایی که بر این سازمان تسلط دارند مستکبر و ظالم هستند که حقوق مردم برای آنها اهمیت ندارد و در جهت منافع خود عمل می‌کنند و بر قطعنامه‌های بین‌المللی تأثیر می‌گذارند. با این حال این روز فرصتی برای ابراز همبستگی جهانی با مردم فلسطین است.
 
29 نوامبر روز حمایت آزادی‌خواهان جهان از  فلسطین / تاکید بر عبرت از سرنوشت خیانت‌کاران به آرمان فلسطین
 
وی تأکید کرد: این روز مناسبتی است که می‌توانیم از مردم فلسطین و وضعیت آنها یاد و بر حقوق آنها تأکید کنیم و مظلومیت آنها را، که همچنان در آن به سر می‌برند، تبیین و وضع کنونی آنها را در سایه توطئه آمریکایی ـ صهیونیستی برای مردم جهان تشریح کنیم. متأسفانه دولت‌هایی در منطقه به این رژیم کمک می‌کنند و این روز از نظر آگاهی‌بخشی به جهانیان درباره زندان بزرگی که فلسطینی‌ها در نوار غزه و کرانه باختری در آن اسیر هستند، مهم است. فلسطینیان تحت ظلم یک حکومت طرفدار تبعیض نژادی زندگی می‌کنند که سعی می‌کند آنان را در مناطق مسکونی محصور نگه‌ دارد و بقیه زمین‌های آنها را مصادره و اشغال و تبدیل به شهرک‌های صهیونیست‌نشین کند. این روز مهم است و باید از آن در خدمت به مسئله فلسطین استفاده کنیم تا این مسئله در اذهان کشورها، مردم جهان و فعالان زنده بماند.
 

ابوشریف درباره عادی‌سازی برخی حکومت‌های عربی با رژیم صهیونیستی گفت: پیام ما به این دولت‌ها آن است که این اقدام غیرانسانی و غیراخلاقی و از نظر دینی حرام است. رژیم‌های مرتجع باید بدانند که این روابط کمکی به حفظ قدرت و دیکتاتوری آنها نمی‌کند. می‌دانیم که مردم منطقه با قاطعیت، روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را رد می‌کنند. ما به آنها نصیحت می‌کنیم که به راه درست اخلاقی و دینی بازگردند. کسی که دست به افساد فی‌الارض می‌زند، دوست خدا نیست، بلکه یاور شیطان است. این عملی غیرانسانی، غیراخلاقی و غیرملی است. آنها با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به تمام اصول انسانی، اخلاقی، دینی و ملی آسیب زدند. این حکومت‌های دیکتاتور می‌خواهند که سلطه رژیم صهیونیستی را تقویت کنند اما بدون مشروعیت مردمی نمی‌توانند. ما می‌دانیم که همه ملت‌های منطقه روابط با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند. حکومت‌های خائن باید از تجربیات قبلی عبرت بگیرند. نمونه آن حسنی مبارک است که روابطش با رژیم صهیونیستی نتوانست باعث حفظ قدرتش شود و مردم علیه دیکتاتوری او قیام کردند. برای همین این حکام باید به مردم خود و به حسن سیاست‌هایش تکیه کنند و این امر به آنها قدرت و مشروعیت می‌بخشد.  

 
29 نوامبر روز حمایت آزادی‌خواهان جهان از  فلسطین / تاکید بر عبرت از سرنوشت خیانت‌کاران به آرمان فلسطین

وی ادامه داد: به نظر من این حکام راه اشتباهی رفتند که به نتیجه نمی‌رسد و به آنها توصیه می‌کنیم به مردم خود تکیه کنند. هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی  باعث برانگیختن غضب خداوند و به دنبال آن خشم مردم می‌شود. آنها باید با کشورهای همجوار روابط حسنه داشته باشند. مردم فلسطین 72 سال است که تحت اشغال و آوارگی قرار دارند نه تنها در کرانه باختری و نوار غزه بلکه نیمی از مردم فلسطین در اردوگاه‌های خارج از آن در شرایطی دشوار زندگی می‌کنند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در پایان گفت: پس از چندین دهه تجاوز رژیم صهیونیستی و توکل به خدا، تنها به مقاومت خود تکیه می‌کنیم و مسئله اصلی‌مان را از یاد نمی‌بریم. در حال حاضر حضور فلسطینیان در سرزمین‌هایشان بیش از هر امر دیگری اهمیت دارد. نتانیاهو می‌تواند به بحرین و امارات برود اما در نهایت وقتی به سرزمین‌های اشغالی برمی‌گردد، می‌بیند که بیش از هفت میلیون فلسطینی در سرزمین‌ تاریخی فلسطین زندگی می‌کنند. ما به آزاداندیشی ملت‌های جهان و توجه آنها به حقوق مردم فلسطین متکی هستیم و می‌دانیم که همه آزادی‌خواهان با ما همراه هستند.
 
گفت‌و‌گو از محسن حدادی
انتهای پیام
captcha