تأکید مدام قرآن بر علم‌آموزی، ما را از زندگی نباتی پرهیز می‌دهد
کد خبر: 3945940
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
رئیس دانشگاه فرهنگیان:

تأکید مدام قرآن بر علم‌آموزی، ما را از زندگی نباتی پرهیز می‌دهد

خنیفر اظهار کرد: معلمی شغلی بسیار بزرگ و با اهمیت است و در قرآن کریم نیز دائماً از علم، دانش، معلمی و خواندن سخن گفته شده است، چراکه حیاتی که علم و دانش و پژوهش در آن نباشد، زندگی نباتی است و هیچ‌گاه حالت وصول به معنا پیدا نخواهد کرد.

حسین خنیفر

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه جشنواره «رسش قلم» امروز سه‌شنبه 16 دی‌ماه به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی دانشگاه فرهنگان برگزار شد.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید سلیمانی و همچنین درگذشت آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار کرد: دهه شصت، دو مجله خیلی معروف شامل «کودک مسلمان» و «وارث انقلاب» وجود داشت و بعداً «کیهان کودکان» نیز که از دوران قبل تز انقلاب اسلامی وجود داشت، رنگ انقلابی پیدا کرد. بسیاری از این مجلات در تحرک نسل نوجوان مؤثر بودند. بعد مجله «شاهد انقلاب» آمد که کاری زیبا و مبتکرانه بود و عمده مراجعات ما نیز به همین‌ها بود. بنده به برگزارکنندگان جشنواره تبریک می‌گویم که به خوبی جشنواره را برگزار و آن را به نام شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی مزین کردند.

وی ادامه داد: معلمی شغلی بسیار بزرگ و با اهمیت است و در قرآن کریم نیز دائما از علم، دانش، معلمی و خواندن سخت گفته شده است، چراکه حیاتی که علم و دانش و پژوهش در آن نباشد، زندگی نباتی است و هیچگاه حالت وصول به معنا پیدا نخواهد کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: اینکه این جشنواره مستقل با نام شهید سلیمانی گره خورده، بسیار مایه خوشحالی است، اما کاش درباره آداب و ادبیات شهید سلیمانی هم کار کنید. چند روز قبل متنی به دستم رسید که گویا خود شهید سلیمانی پیش‌بینی کرده که به چه شکلی شهید خواهد شد. شهید سلیمانی آدمی است که در میدان جنگ ستیزنده و رو به روی معبود پرستنده و روبه روی والدین بسیار متفاوت از زمان رزم و نیایش است و پای مادر خود را می‌بوسد.

خاطره انتشار نشریه در پادگان

خنیفر اظهار کرد: در زمان جنگ تحمیلی، نشریه‌ای با عنوان «همرزم» در پادگان اندیمشک ایجاد کردیم و در منطقه نیز با کمترین امکانات، آن را ادامه دادیم. بنا دارم نکاتی را درباره ویژگی‌های یک نشریه دانشجویی بیان کنم. یکی از کارهای مهم این است که نوآوری و خلاقیت در آن باشد، چراکه دنیای مجازی، ما را فریب می‌دهد و دست به کپی می‌‌زنیم، بنابراین وقتی از نشریه دانشجویی صحبت می‌کنیم، باید نوآوری و مقالات به روز داشته باشد، چراکه مقاله متقن است و ارجاع دارد. نکته دیگر گزیده‌گویی و آوردن مطالب نو است. اگر بتوانیم در مقالات کوتاه خود به این سمت برویم، خواننده بیشتری هم پیدا خواهد کرد، چراکه خیلی‌ها دیگر حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند. از سوی دیگر مطالب باید به گونه‌ای باشد که عوام هم آن را بفهمند.

وی افزود: نکته دیگر استفاده از زبان تصویر در صفحه است، چراکه گاهی اوقات یک تصویر تأثیرگذاری بیشتری از نوشتن چند صفحه مطلب دارد. استفاده از کاریکاتور و نگاه تخصصی در این زمینه و استفاده از تجارب بین‌المللی می‌تواند مؤثر باشد. وجه علمی آموزشی ناظر بر تربیت معلم باید تقویت شود. آلوین تافلر در سال 1970 از دهکده جهانی سخن گفت‌؛ حدود یک دهه بعد مک لوهان از خانه جهانی سخن گفت و نهایتاً الان از دنیای گلوبال موبایل سخن گفته می‌شود؛ یعنی همه دنیا در دست خودتان است و به همه اطلاعات می‌توانید دسترسی پیدا کنید.

خنیفر بیان کرد: در زمینه آموزش دانشجوی تربیت معلم در عصر بحران و پساکرونا می‌توان مطالب زیادی تهیه کرد. مطالعات تطبیقی و حرکت به سمت مجله علمی ترویجی دانشجویی در هر استان و تولید نگارش به جای نقل محتوا، می‌تواند راهگشای عمل شما باشد. اشتراک‌گذاری الکترونیکی در کار رسانه‌ای اهمیت زیادی دارد. یکی از خصوصیاتی که ما ایرانی‌ها داریم، این است که روی اطلاعات خود قفل می‌زنیم، در حالی‌که اقدام درست این است که اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: نکته دیگری که خیلی مهم است، عبور از حلقه ثابت چند نفر و به میدان آوردن همه دانشجویان است. باید از صداهای مختلف نیز در مجله حضور پیدا کنند. این عرصه‌ای بسیار مبارک است و امیدواریم این نوع همایش‌ها بتواند دانشجویان ما را یک گام به جلو ببرد و شاید خیلی‌ها در همین جشنواره‌ها راه خود را پیدا کنند، چراکه استعدادها در میان جمع، مخصوصاً جمع‌های دانشجویی به میزان بیشتری شکوفا می‌شوند.

دانشجو موذن جامعه است

علی بلاغی، مدیرکل امور پردیس‌های تهران دانشگاه فرهنگیان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز مصادف با روز شهدای دانشجو، سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی و حضرت زهرا(س) است، لذا هر سه مناسبت را گرامی‌ می‌داریم و از مسئولان برگزاری جشنواره از بدو تا ختم به ویژه دکتر خنیفر، دکتر محمدی، خانم کاوه و همه دانشجویانی که در مراحل مختلف یاری رساندند و به ویژه از داورانی که آثار را داوری کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: نشریه دانشجویی می‌تواند بسیار دارای اهمیت باشد، چراکه دانشجو مؤذن جامعه است و اگر خواب بماند، نماز جامعه قضا می‌شود. نشریه زمینه‌ای برای پرورش و تربیت قلمی دانشجویان خواهد بود و در این راستا نیازمند سوژه‌های متعدد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ... هستند. در این شرایط دانشجو نسبت به موضوعات مربوط به خود، دانشگاه و جامعه حساس باشد و در نهایت نیز منجر به دستاوردهایی خواهد شد.

بلاغی گفت: چنین جشنواره‌هایی، نوعی کرسی آزاداندیشی در دانشگاه و جایگاهی برای بیان مشکلات قلمداد می‌شوند و دانشجویان را به کنشگران واقعی تبدیل می‌کند. امید است این جشنواره تبدیل به زمینه‌ای برای جشنواره‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون شود.

چرا قرآن دائماً بر علم آموزی تأکید کرده است

جشنواره‌ای رو به بلوغ

کیانا کاوه، مدیرکل امور اجتماعی دانشگاه فرهنگیان سخنران بعدی این نشست بود و گفت: خدا را شاکریم این فرصت فراهم شد تا جشنواره مستقلی برای نشریات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شود که بستری برای بالندگی دانشجو معلمان اندیشه‌ورز باشد. یکی از محورهای بخش ویژه این جشنواره به سردار سلیمانی اختصاص دارد و بنا بر استقبال دانشجو - معلمان و شیوع کرونا، دو بار مهلت ارسال اثر تمدید شد و در نهایت 151 اثر حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: کمیته داورانی با هدف بررسی آثار تشکیل شد و شاخص‌های مختلفی که در جشنواره‌های نشریات معتبر کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد را در دستور کار قرار داده و بر این اساس داوری انجام شد. هر اثر حداقل از سوی دو تا سه داور مورد بررسی قرار گرفت و همه آثار کارنامه توصیفی دریافت کردند. ان‌شاءالله امروز از رتبه‌های برتر به صورت مجازی تقدیر خواهیم کرد.

کاوه یادآور شد: آنچه بیان شد مختصری از فرآیندی است که طی شد تا به مرحله اختتامیه رسیدیم. این حرکتی نو و نسبتاً موفق بود و لازم است از اساتید و دانشجو – معلمان دخیل در این کار تشکر کنم. امیدواریم این جشنواره در سال‌های آینده به بلوغ برسد و دستاوردهای بیشتری را در پی داشته باشد.

مدیرکل امور اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که امسال از ما برای حضور در راهپیمایی اربعین سلب توفیق شد، اما با هماهنگی با بسیج دانشجویی پویش سفیران حسینی طراحی شد و در فضای مجازی به خوبی درخشید و در این مراسم از برگزیدگان این جشنواره نیز تقدیر و تشکر خواهیم کرد.

قابلیت نشریات دانشجویی

حجت‌الاسلام والمسلمین امین‌الله دادگر، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، سخنران بعدی این مراسم بود و گفت: انسان همواره باید به جای مسیر شیطانی، مسر الهی را طی کند. اگر افق و مسیر را به درستی تعیین و معرفت و بصیرت داشته باشیم به راحتی پای ما نمی‌لرزد. کسانی همانند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، یک فیلسوف و عالم و متفکر بودند که تا روزهای پایانی عمر خود با بصیرت و فکر و اندیشه، حق زیادی را بر گردن نسل جوان، دانشجویان و حتی حوزه علمیه دارند، چراکه خدمات علمی فراوانی را ارائه دادند. این به خاطر حرکت درست در مسیر است.

وی افزود: اخلاص هم بسیار مهم است. اگر بی‌دقتی کنیم، ممکن است از مسیر درست منحرف شویم، لذا در این زمینه هم نشریات دانشجویی می‌تواند یک سبک زندگی را تشریح و معرفی کنند. نقش رسانه در تربیت اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل انکار است. به ویژه در این شرایط کرونایی، رسانه‌ها می‌توانند تأثیر بسیار فراوانی در تربیت داشته باشد. ما تاکنون در عرصه تعلیم و تربیت از رسانه استفاده نکرده بودیم، اما امروزه با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در مجامع علمی و تربیتی اقدامات مهمی صورت می‌گیرد.

چرا قرآن دائماً بر علم آموزی تأکید کرده است

حجت‌الاسلام دادگر تأکید کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند به نقش تربیتی و اجتماعی دانشجو – معلمان بپردازند. امروزه رسانه در حال گرفتن جای معلم است. این نکته‌ای است که به خوبی باید به آن توجه کنیم و کارکردهای رسانه را به میزان بیشتری در نظر بگیرم. در اصول فقه و فلسفه تعبیری وجود دارد که «فاقد شی نمی‌تواند معطی شی باشد»؛ یعنی اگر کسی خودش به خوبی مجهز و توانمند نشده باشد، نمی‌تواند به خوبی نقش تربیتی و اجتماعی و رهبری را ایفا کند، لذا این جشنواره کشوری از بهترین فرصت‌ها برای شناسایی ظرفیت‌ها و برجسته کردن موفقیت‌های آنها است، اما نباید از رشد کیفی آنها نیز غافل شد.

جای خالی رسانه‌های مکتوب

علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان سخنران بعدی این مراسم بود و گفت: باور من این است که هر چقدر سرعت گسترش فضای مجازی را می‌بینیم باز هم جای خالی رسانه‌های مکتوب احساس می‌شود و لازم است از هیئت نظارت بر مطبوعات تشکر کنم که در توسعه کمی و کیفی نشریات به ما کمک کردند. ما باید حمایت خود را از نشریات دانشجویی افزایش دهیم و پیام این حمایت این است که این نشریات برای دانشنگاه و به ویژه معاونت فرهنگی مهم هستند.

وی ادامه داد: کارهای فاخری در دو سه سال اخیر در معاونت فرهنگی مخصوصاً در معاونت فرهنگی انجام شده که یکی از آنها برگزاری سی و هشتمین مسابقات قرآن است که در مشهد مقدس برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پایان گفت: در دهه شصت هم معلمان فاخری داشتیم که نظام تربیت را متحول کردند. آنان اگرچه فوق دیپلم داشتند، اما مدرک آنها کیفی بود؛ یعنی هم هنرمند، هم خوش‌بیان، هم نویسنده و هم دارای دغدغه سیاسی، فرهنگی و تربیتی بودند. لذا امیدوارم خداوند در جهت تربیت معلم با کیفیت به ما کمک کند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha