خدمت به محرومان از سواحل مکران تا سیستان / رسانه ملی جهادگران را یاری کند
کد خبر: 3947895
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
مدیر گروه جهادی شهید قورچی‌زاده تبیین کرد؛

خدمت به محرومان از سواحل مکران تا سیستان / رسانه ملی جهادگران را یاری کند

مدیر گروه جهادی شهید قورچی‌زاده هرمزگان با اشاره گستره فعالیت این گروه جهادی از سواحل مکران تا سیستان و بلوچستان، بر ضرورت توجه بیشتر رسانه ملی به موضوع انعکاس فعالیت‌های گروه‌های جهادی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی در کشور سال‌هاست که در خط مقدم خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار جامعه قرار دارند اما از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، حرکت‌ گروه‌های جهادی در کشور نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح‌های مختلف به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت اقدام می‌کنند.

البته برخی از گروه‌های جهادی علاوه بر فعالیت‌های مربوط به حوزه مبارزه با کرونا، همچنان نسبت به اجرای برنامه‌های تخصصی مدنظر خود اقدام می‌کنند. گروه جهادی شهید قورچی‌زاده یکی از این گروه‌ها و متشکل از جوانان بسیجی پایگاه بسیج روستای روتان شهرستان سیریک است که زیر نظر بسیج سازندگی استان هرمزگان فعالیت می‌کند و از ابتدای تأسیس و راه‌اندازی خود تاکنون نیز خدمات فراوانی را به مردم محروم و آسیب‌دیده در مناطق ساحلی مکران و استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان ارائه کرده است.

میثم رئیسی، مدیر گروه جهادی شهید قورچی‌زاده هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این گروه جهادی و فعالیت‌های آن اظهار کرد: فعالیت‌های جهادی گروه جهادی شهید قورچی‌زاده از سال 1380 و به صورت غیر رسمی آغاز شد و پس از حدود یک دهه فعالیت در نقاط محروم و نیازمند، گروه جهادی ما در سال 1390 در سامانه اطلس جهادی کشور ثبت و مجوز قانونی فعالیت خود را از بسیج سازندگی دریافت کرد.

رئیسی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد هفت نفر از اعضای گروه به عنوان مدیران و عوامل اصلی، 25 نفر به عنوان عضو ثابت و بیش از ۸۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم با این گروه جهادی همکاری می‌کنند که این تعداد بنا بر زمان و مکان اردوهای جهادی در خدمت گروه قرار می‌‌گیرند.

 

خدمت به محرومان از سواحل مکران تا سیستان

 

وی بیان کرد: محرومیت‌زدایی و خدمات اجتماعی در قالب عملیات مختلف عمرانی، تأمین هزینه دارو و درمان بیماران، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان، تلاش در مسیر ایجاد اشتغال برای خانواده‌های نیازمند و فعالیت‌های متفرقه جهادی و مردمی از جمله برنامه‌های گروه جهادی شهید قورچی‌زاده است.

مدیر گروه جهادی شهید قورچی‌زاده با بیان اینکه رسانه‌ای کردن و پیگیری اداری مشکلات و نیازهای مردم منطقه، یکی از مهمترین برنامه‌های این گروه جهادی است، تصریح کرد: ساخت و احداث مسجد، حسینیه، مجموعه فرهنگی، زمین‌های ورزشی، منازل مسکونی برای ایتام و نیازمندان، احداث سرویس بهداشتی و حمام و تعمیر منازل مسکونی محرومان از جمله برنامه‌های گروه جهادی شهید قورچی‌زاده بوده است.

رئیسی بیان کرد: حضور و خدمت‌رسانی اعضای گروه در محل سیل شرق استان هرمزگان و غرب استان سیستان و بلوچستان، حضور در منطقه زاچ و داربست بشاگرد و اسکان موقت آسیب‌دیدگان از سیل، خدمت‌رسانی برای انتقال روستا و هدایت و پیگیری جهت فراهم کردن مقدمات احداث شهرک شهید سلیمانی با مشارکت خیران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد مسکن استان هرمزگان نیز از دیگر خدمات ارائه شده گروه جهادی شهید قورچی‌زاده است.

 

خدمت به محرومان از سواحل مکران تا سیستان

 

وی در ادامه سخنان خود گفت: کمک به بیماران محروم برای تهیه دارو و خدمات درمانی، توزیع بسته‌های معیشتی بین محرومان، تولید و توزیع ماسک در ایام شیوع کرونا، ضدعفونی اماکن عمومی، دایر کردن ایستگاه سلامت در معابر عمومی، خرید و توزیع ویلچر برای سالمندان و محرومان، توزیع گوشت گرم قربانی در مناطق محروم، توزیع لوازم خانگی و جهیزیه در میان زوج‌های نیازمند و ... نیز از جمله برنامه‌هایی است که از سوی این گروه جهادی در ایام مختلف سال اجرا می‌شود.

مدیر گروه جهادی شهید قورچی‌زاده در ادامه با اشاره به موانع و مشکلاتی که بر سر راه فعالیت‌ گروه‌های جهادی وجود دارد، افزود: تلاش زیاد دشمنان این آب و خاک علیه حضور جوانان در گروه‌‎های جهادی، نداشتن نگاه جهادی در برخی ادارات و نهادهای دولتی، عدم توجه به گروه‌های جهادی در بحث حمایتی از سوی مجلس و دولت، وجود برخی تخریب‌ها و حسادت‌ها و نداشتن امکانات و تجهیزات لازم در حد و اندازه ادارات مختلف از جمله موانعی است که فعالیت‌ گروه‌های جهادی را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.

رئیسی با بیان اینکه غالب فعالیت‌های گروه جهادی شهید قورچی‌زاده در حوزه عمرانی قرار دارد، به نوع نگاه مسئولان دستگاه‌های مختلف به گروه‌های جهادی اشاره و تصریح کرد: نگاه مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی به گروه‌های جهادی باید نگاهی جهادی و انقلابی باشد تا موجبات رشد و توسعه ملی در تمامی حوزه‌ها فراهم شده و پیشرفت و آبادانی در کشور محقق شود.

 

خدمت به محرومان از سواحل مکران تا سیستان

 

وی با بیان اینکه مسئولان نهادهای مختلف نیز باید روحیه جهادی داشته و از گروه‌های جهادی کشور حمایت مالی و تجهیزاتی داشته باشند، گفت: گروه‌های جهادی نیز باید در کنار ادارات و دیگر نهادهای خدمت‌رسان، جایگاه ویژه خود را در قانون بودجه داشته باشند و قانون ویژه‌ای به صورت بنیادی و اساسی برای آن‌ها درنظر گرفته شود؛ چراکه این گروه‌ها منشأ خدمات مهمی در کشور و در عرصه بین‌المللی هستند و باید به آن‌ها توجه کرد.

مدیر گروه جهادی شهید قورچی‌زاده ادامه داد: مسئولان باید به گروه‌های جهادی به چشم یار و همراه نگاه کنند نه اینکه گروه‌های جهادی را رقیب خود دانسته و یا درصدد حذف آن‌ها از چرخه خدمات اجتماعی به مردم باشند. امروز ضرورت برون‌سپاری خدمات مختلف دولتی و نهادهای انقلابی مردمی غیردولتی به گروه‌های جهادی بیش از پیش نمایان است تا خدمت‌رسانی به مردم نیازمند و محرومان واقعی با صحت و حسن بیشتری صورت پذیرد.

 

خدمت به محرومان از سواحل مکران تا سیستان

 

رئیسی گفت: یکی از مشکلات گروه‌های جهادی این است که بسیاری از مسئولان نگاه جهادی ندارند و حتی شاید برخی از ایشان نیز با گروه‌های جهادی و فعالیت آن‌ها خصومت داشته باشند. البته برخی از مدیران نیز همراه هستند و همکاری لازم را ارائه می‌دهند. باید بدانیم که هدف غایی همگی ما تلاش برای رفع محرومیت است و وظیفه همگان از جمله مردم، خیران، مسئولان دولتی، مجلس و حتی قوه قضاییه است که به این گروه‌ها کمک کنند. همراهی و حمایت نهادهای انقلابی مردمی همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ... از گروه‌های جهادی امری بسیار ضروری است که کمک شایانی به پیشبرد برنامه‌های ما خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رسانه ملی نیز کمتر به جهادی‌ها و گروه‌های جهادی پرداخته است، اظهار کرد: صداوسیما نقش بسیار مهمی در معرفی و انتشار فعالیت‌های گروه‌های جهادی دارد که باید وظیفه خود در این زمینه را به خوبی ایفا کند. در واقع تمامی مسئولان و مدیران سازمان‌های مختلف کشور از ظرفیت‌های فراوانی در نهادهای خود برخوردار هستند که اگر به کمک گروه‌های جهادی بیایند، قطعا منشأ حرکت‌های بزرگی خواهند شد.

مدیر گروه جهادی شهید قورچی‌زاده با بیان اینکه یکی از اصول محوری گروه جهادی شهید قورچی‌زاده، آغاز خدمت‌رسانی حتی با وجود یک نفر است، گفت: اعضای گروه جهادی ما یک لشکر محسوب شده و امروز یک لشکر یک تا ۸۰ نفره در گروه مشغول خدمت‌رسانی به محرومان هستند. مجموعه گروه جهادی شهید قورچی‌زاده حتی با یک نفر نیز با توکل به خدا و حضرات معصومین(ع) کار را آغاز کرده و به جمله «از تو حرکت از خدا برکت» ایمان و اعتقاد راسخ دارد. نکته دیگر اینکه همیشه یاد شهدا در امورات جهادی به عنوان حلقه وصل و انرژی مثبت و معنوی اعضای گروه مد نظر قرار می‌گیرد.

 

خدمت به محرومان از سواحل مکران تا سیستان

 

رئیسی با بیان اینکه گروه جهادی شهید قورچی‌زاده در گستره شرق هرمزگان، شهرستان سیریک و در سواحل مکران فعالیت و خدمت‌رسانی می‌کند، افزود: البته تاکنون در حرکت‌های جهادی کشور و حتی خارج از کشور به ویژه در مراسم پیاده‌روی اربعین نیز حضور داشته و نسبت به خدمت‌رسانی اقدام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه فعالیت خود را در ابتدا با کارهای کوچک آغاز کرده و اکنون خدمات مختلفی به جمعیت زیادی از مستضعفان ارائه می‌کنیم، افزود: گروه جهادی ما به توفیق الهی اکنون مرجع و معین خدمات‌دهی به مردم شده است. همچنین برای سال جدید نیز برنامه‌ اشتغال‌زایی و تقویت اقتصاد اعضا، جوانان و مردم منطقه درنظر گرفته شده است تا بتوانیم در بحث اقتصاد مقاومتی و تولید و افزایش درآمد مردم نیز ارائه خدمت کنیم.

گزارش از مجتبی افشار 
انتهای پیام
captcha