آمار بالای افرادی که قرآن را مقدس می‌دانند، اما نمی‌خوانند
کد خبر: 3952668
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲

آمار بالای افرادی که قرآن را مقدس می‌دانند، اما نمی‌خوانند

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار منتشر شده، ۹۸ درصد مردم ایران به تقدس قرآن اعتقاد دارند، اما تنها ده درصد از مردم روزی یک صفحه قرآن را می‌خوانند، گفت: متأسفانه مردم در فضای تقدس قرآن باقی مانده‌اند، اما ارتباط ضعیفی با قرآن دارند که بخشی از این اتفاق به دلیل ملموس نبودن قرائت قرآن در زندگی مردم است.

به گزارش ایکنا؛ جلسه هم‌اندیشی ظرفیت‌های قرآنی امت اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی ۲۰ نفره از علمای اهل سنت از نقاط مختلف کشور، امروز یک‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدای این نشست ضمن معرفی خدمات و فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم گفت: این سازمان تاکنون موفق به تربیت شصت هزار مربی قرآن‌آموز بوده است. در کنار این فعالیت، آموزش داوران و اعطای مدرک حفظ قرآن به حفاظ قرآن از ۱۵ سال پیش تاکنون، یکی دیگر از فعالیت‌های ما در این سازمان است. تاکنون ۱۵ دوره از این آزمون برگزار شده است که بیش از هشت هزار نفر این مدرک را دریافت کرده‌اند و نزدیک به ۲۰ نفر از این میان مدرک تخصصی دکترای قرآنی را کسب کرده‌اند.

وی افزود: برنامه استعداد‌یابی قرآنی یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه است. همچنین حدود ۱۴ هزار خانه و موسسه قرآنی فعال داریم که بخش قابل توجهی از این خانه‌های قرآنی، اهل سنت هستند. این یعنی ۱۴ هزار فرصت فعالیت خودجوش مردمی در عرصه قرآن داریم. همچنین حدود ۱۲ هزار مورد جلسه قرآنی خانگی ثبت شده در کل کشور داریم که یکی از ظرفیت‌های بزرگ است و نشان می‌دهد که ما به یک شبکه بزرگ مردمی اتصال داریم و مردم بدون هیچ وابستگی، برنامه قرآنی برگزار می‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه تمامی این اتفاقات به برکت جمهوری اسلامی است و قبل از انقلاب این ظرفیت و فرصت وجود نداشت، گفت: ما تا قبل از انقلاب اسلامی هیچکدام از این ظرفیت‌ها را نداشتیم. یکی از موضوعاتی که به صورت ویژه بر آن تأکید داریم، توسعه معنا‌دار در فضای جلسات قرآنی خانگی است؛ لذا باید به این برسیم که برکت و نور را به خانه‌ها میهمان کنیم و باتلاوت قرآن کریم این اتفاق را رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان صباغ بیان کرد: در فضای تقویت حرکت قرآنی کشور کار‌های آموزشی و تربیتی بسیار زیادی انجام شده است. در فضای حفظ عمومی قرآن کریم هم مدرکی را برای اعطای به برگزیدگان این عرصه پیش‌بینی کرده‌ایم؛ لذا باتوجه به مسئولیتی که مقام معظم رهبری به جامعه قرآنی محول کرده‌اند، باید ده میلیون حافظ قرآن را تربیت کرد. تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم یک عزم عمومی می‌طلبند و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این مدرک را در اختیارشان قرار دهیم.

وی در ادامه به آمار فعالیت‌های قرآنی در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آماری که به طور وسیع در سطح جامعه دریافت کردیم، ۹۸ درصد مردم ایران به تقدس قرآن اعتقاد دارند. همچنین به لوازم این تقدس هم ملتزم هستند. به این معنی که در داخل منازل و خودرو و همراهشان قرآن را می‌بینیم و در زندگی روزمره خودشان از جمله مسافرت و مراسم عقد و مواردی از این قبیل از قرآن استفاده می‌کنند، اما این آمار نشان داده است که تنها ده درصد از مردم روزی یک صفحه قرآن را می‌خوانند و این آمار، فاصله عجیب و وحشتناکی بین مقدس دانستن قرآن و ارتباط با قرآن را نشان می‌دهد. بخشی از این اتفاق به دلیل ملموس نبودن قرائت قرآن در زندگی مردم است و این موردی است که به نظر می‌رسد باید برای رفع آن اقدام کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تنها ۲ قاری بین‌المللی و یک نفر حافظ قرآن در سطح بین‌المللی داشتیم، گفت: امروز جمعیت قاریان بین‌المللی کشور بالای ۲۰۰ نفر است و به وفور حافظ قرآن کریم در سطح بین‌المللی داریم و این‌ها همگی به برکت انقلاب اسلامی است که ظرفیت‌های خوبی در فضای قرآنی و توسعه فضای قرآنی و اهتمام به آن ایجاد شده است، اما تنها ده درصد عموم مردم تلاوت و قرائت قرآن را دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان صباغ با بیان اینکه آمار‌های اعلامی زنگ خطری برای ماست که نشان‌ می‌دهد زحمات ما در توسعه عمومی قرآن کریم مقداری ضعیف بوده است، گفت: این درحالی است که مردم قرآن را قبول دارند. امروز متوسط قرآن‌هایی که در منازل است، ۵ جلد است، اما تلاوت و قرائت قرآن و حتی آموزش و مسجد قرآنی و مکتب‌های قرآنی، توسعه عمومی پیدا نکرده‌اند.

وی افزود: به صورت عمومی این احساس به مردم دست نداده است که می‌توانند معلم قرآن و خیرالناس باشند. مردم به راحتی می‌توانند معلم، مبلغ یا متعلم قرآن باشند، اما متاسفانه مردم در فضای تقدس قرآن باقی مانده‌اند و ارتباط قرآن ضعیفی دارند و بخش از آن هم به دلیل این است که مردم فهم نمی‌کنند که قرآن چه سهم و نقشی در زندگی‌شان دارد. اگر ما بخواهیم تنها اثرات معنوی قرآن را برای مردم بازشماری کنیم، درصدی از مردم با قرآن ارتباط نمی‌گیرند، لذا باید به سمت ملموس کردن واژه‌های قرآن برویم و اینکه مردم بدانند قرآن دستورالعمل زندگی است، زنده است و برای آن‌ها حرف دارد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکنون ۶۰ دیدار با قرآنیان داشته‌اند و لذا بیشترین جامعه‌ای که ایشان پذیرا بوده‌اند، قرآنیان بوده است. ایشان بیشترین وقت را به جامعه قرآنی اختصاص می‌دهند و در این دیدار‌ها بیشترین تأکیدشان در مورد عمل به قرآن و برخورداری از رفتار و منش قرآنی است؛ لذا ما باید فضای تلاوت، قرائت قرآن و حفظ قرآن را در جامعه گسترش دهیم. باید این موضوعات در جامعه برای مردم ملموس شود. توسعه فعالیت‌های قرآنی و معانی قرآنی از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان صباغ با بیان اینکه امام خمینی این ظرفیت را برای ما ایجاد کرد که توسعه فعالیت قرآنی و معانی قرآنی در جامعه و حکومت اسلامی معنی‌دار بشود، گفت: یکی از درخواست‌های ما از علمای اهل سنت این است که در فضای توسعه حرکت قرآنی و ارتباط مردم با قرآن و نورانی کردن خانه‌ها با قرآن باید راهکار بدهند. گاهی اعلام می‌شود تا پول نباشد، نمی‌توان کار قرآنی کرد، در حالی که در بسیاری از کشور‌های اسلامی هم حفاظ و هم قاریان قرآنی بسیاری وجود دارند و چیزی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، به عنوان تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم در برخی از کشور‌های اطراف رخ داده است و این یک نقطه ضعف ماست که استدعا دارم در این حوزه کار بیشتری صورت گیرد.

در پایان این مراسم، علمای اهل سنت به ارائه نظرات و مشکلات خود در موضوعات مختلف قرآنی منطقه و شهر خود پرداختند که مقرر شد به تک تک موارد ارائه شده در اسرع وقت رسیدگی شود.
انتهای پیام
captcha