«مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی ایران» راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3953621
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
مرتضی خدمتکار:

«مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی ایران» راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طراحی مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی گفت: این مسابقات به صورت تیمی در پنج رشته برگزار می‌شود، امیدواریم با چنین رویدادهایی، فعالیت‌های این تشکل‌های مردمی را از برنامه‌ها و روش‌های تکراری دور کنیم.

مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در حوزه تبلیغ و ترویج و بر اساس شرح وظایف و مأموریت‌هایی که در این حوزه به این دفتر سپرده شده است، موظف هستیم از قالب‌های مختلف برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و معارف قرآن استفاده کنیم. در طول سال‌های گذشته یکی از قالب‌هایی که در نظر گرفته شده، قالب جشنواره بوده است. جشنواره آیات، شاید جدی‌ترین برنامه‌ای بوده که معاونت قرآن و عترت در این قالب و در راستای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی خود انجام داده است.

وی افزود: یکی دیگر از قالب‌های اجرای برنامه در این معاونت، برپایی نمایشگاه بوده است.‌ نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی که با حمایت معاونت برگزار شده، نمونه‌ای از این برنامه‌ها است.

خدمتکار با اشاره به اینکه قالب مسابقه، یکی از قالب‌های مطرح در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن کریم است، گفت: این قالب یکی از ابزارهای مناسب و جذاب برای مخاطبان است. سالیان سال است که بحث مسابقات قرآن در نظام‌ جمهوری اسلامی و در مجموعه نهادهایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، مورد توجه بوده و شاید جدی‌ترین برنامه هم مسابقات سراسری قرآن کریم است که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود. سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه فعالیت‌هایی داشته‌اند که ارزشمند است.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه دو خلأ باعث شده است تا این معاونت به سمت استفاده از قالب مسابقه با رویکرد، محتوا و مخاطبان جدید برای اجرای برنامه، ورود کند، تصریح کرد: قالب و روش اجرای مسابقات قرآن در حال حاضر تکراری شده است، با وجود اینکه مسابقه، جذابیت خود را دارد، اما نیازمند روش‌های جدیدی هستیم. از سوی دیگر مخاطب هیچکدام از مسابقات فعلی در کشور، مؤسسات قرآنی نیستند در صورتی که مؤسسات بستر اصلی تربیت قاریان و حافظان هستند.

اتحادیه استانی، تیم استان را در دو گروه بانوان و آقایان به ما معرفی کند. بعد از مشخص شدن نمایندگان استان‌ها، مرحله‌ گروه‌بندی و مرحله کشوری را پیش رو خواهیم داشت. مرحله گروهی کشوری تیرماه و مرحله نهایی نیز مردادماه برگزار خواهد شد.‌ در این مسابقات هر استان‌، پنج نماینده در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن، حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و تولیدات چندرسانه‌ای را خواهد داشت

وی اظهار کرد: در حال حاضر، بازوان اصلی فعالیت‌های قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج، مؤسسات قرآنی هستند و در کنار آنها جلسات سنتی و محافل نیز نقش دارند. این عوامل باعث شد تا «مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی ایران» را طراحی کنیم. طرح این مسابقه از سوی دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مکتوب و در شورای طرح و برنامه معاونت نیز مطرح شد، در ادامه کلیات این طرح با اصلاحاتی به تصویب رسید.

خدمتکار بیان کرد: با توجه به اینکه مخاطب این مسابقات، مؤسسات قرآنی هستند، بعد از تصویب و با نظر معاون محترم قرآن و عترت وزیر ارشاد مقرر شد، این کار با همکاری و مشارکت اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت برگزار شود. بر همین اساس طی یک ماه گذشته همکاری خوبی صورت گرفت. جلسات در مورد آیین‌نامه و روش اجرای مسابقات برگزار و مقرر شد، طبق آیین‌نامه‌ای که در گام اول تهیه شد و در ادامه اصلاحاتی بر روی آن صورت گرفت، این مسابقات در سال ۱۴۰۰ و در سه مرحله و سه زمان برگزار شود.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های این مسابقات تیمی بودن آن است، افزود: هر استان، با عنوان تیم مؤسسات قرآنی همان استان در دو بخش بانوان و آقایان حضور خواهد داشت و در مرحله کشوری با تیم‌های مؤسسات قرآنی سایر استان‌ها به صورت گروهی به رقابت می‌پردازد تا پس از مراحل نیمه‌نهایی و نهایی، قهرمان مؤسسات قرآنی ایران مشخص شود. یک تیم، متشکل از پنج نفر است که هر کدام از آنها در یک رشته دارای تخصص هستند. در این مسابقه ۳۲ تیم از ۳۲ استان که از سراسر کشور در مرحله کشوری حضور داشته باشند در چهار گروه هشت تیمی با هم به رقابت خواهند پرداخت و دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه‌نهایی راه خواهد یافت و در ادامه مرحله نهایی برگزار و قهرمان مشخص خواهد شد. امیدواریم این مسابقات تا حدی بتواند فضای موسسات که‌ تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است، رونق ببخشد.

خدمتکار در مورد زمان‌بندی برگزاری آن بیان کرد: مرحله استانی به اتحادیه‌های استانی واگذار شده است و با وجود اینکه برنامه زمانی این‌ مرحله بر عهده خود آنهاست، اما پیش‌بینی می‌شود تا در فصل بهار و احتمالا قبل از ماه مبارک رمضان این مرحله برگزار شود. آنچه مهم است، این است که اتحادیه استانی تیم استان را در دو گروه بانوان و آقایان به ما معرفی کند. بعد از مشخص شدن نمایندگان استان‌ها، مرحله‌ گروه‌بندی و مرحله کشوری را پیش رو خواهیم داشت. مرحله گروهی کشوری تیرماه و مرحله نهایی نیز مردادماه برگزار خواهد شد.‌ در این مسابقات هر استان‌، پنج نماینده در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن، حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و تولیدات چندرسانه‌ای را خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این مسابقات، جهت‌دهی به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی است، گفت: تلاش ما بر این است تا بتوانیم عرصه‌های جدید را برای مؤسسات قرآنی فراهم کنیم تا بتوانند متناسب با شرایط جدید در کنار حفظ و قرائت قرآن کریم، بحث عترت در قالب حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز مورد توجه قرار گیرد. در کنار این چهار موضوع در بحث فضای مجازی و تولیدات چندرسانه‌ای نیز که از دغدغه‌های ماست، مؤسسات جهت‌دهی خواهند شد تا در قالب مسابقات، تولیدات مناسبی داشته باشند.

قالب و روش اجرای مسابقات قرآن در حال حاضر تکراری شده است، با وجود اینکه مسابقه، جذابیت خود را دارد، اما نیازمند روش‌های جدیدی هستیم. از سوی دیگر مخاطب هیچکدام از مسابقات فعلی در کشور، مؤسسات قرآنی نیستند در صورتی که مؤسسات بستر اصلی تربیت قاریان و حافظان هستند

خدمتکار در مورد اخذ مجوزهای لازم برای برگزاری این مسابقات از مراجع ذیصلاح نیز بیان کرد: در فرصتی که تا دو ماه آینده پیش رو خواهیم داشت، تلاش خواهیم کرد با ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور جلسه داشته باشیم تا مجوز برگزاری مسابقات را دریافت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه انتخاب نفرات تیم‌ها در استان‌ها گفت: دو مدل پیشنهاد شده است، مدل اول این است که اتحادیه هر استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مسابقاتی را برگزار کند و نمایندگان مؤسسات در آن مسابقات حضور یابند و نفرات اول هر رشته به عنوان عضو تیم آن استان در مرحله گروهی انتخاب شوند، در این مدل لزوماً تمام اعضای تیم از یک‌ مؤسسه نیستند و می‌توانند از چندین مؤسسه باشند. مدل دوم نیز این است که اتحادیه استان، فراخوان اعلام کند و با یک ارزیابی مختصر تیم را شناسایی کرده و به مرحله کشوری معرفی کند.

خدمتکار در مورد ادامه‌دار بودن این مسابقات در سال‌های آینده گفت: برنامه‌ها و رویدادهای معاونت قرآن و عترت با نگاه بلندمدت است. این مسابقات به عنوان یک رویداد که برای مؤسسات لازم است و می‌تواند یک رقابت جذاب را ایجاد کند، ضروری است تا بتوانیم‌ با استفاده از آن مؤسسات را از فضای برنامه‌ها و روش‌های تکراری خارج کنیم.

انتهای پیام
captcha