سیاست دولت هند در حذف آیات جهاد، راه به جایی نمی‌برد / دروغ‌گویی اروپا در زمینه آزادی دینی و مذهبی
کد خبر: 3960455
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
حجت‌الاسلام نواب:

سیاست دولت هند در حذف آیات جهاد، راه به جایی نمی‌برد / دروغ‌گویی اروپا در زمینه آزادی دینی و مذهبی

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: خود قرآن ضامن سلامت خودش هست؛ خداوند در آیه 9 حجر فرموده است «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» کتاب که خداوند حفاظت آن را تضمین کرده است، با دست این دولت و آن دولت تغییر نخواهد کرد.

ارسال// سیاست دولت هند در حذف آیات جهاد راه به جایی نمی‌برد/ دروغ‌گویی اروپا در زمینه آزادی دینی و مذهبیبه گزارش ایکنا؛ سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، 27 اسفندماه در نشستی خبری در این دانشگاه در پاسخ به سؤال ایکنا در مورد نامه نگران‌کننده علمای هند به آیت‌الله مکارم در مورد حذف آیات جهاد در قرآن کریم، گفت: هند قبل از دولت فعلی، نگرش مثبتی به اسلام داشت، اما دولت فعلی شبیه نازی‌های آلمانی، تندرو هستند، به همین دلیل برخوردهای نادرستی با اسلام دارند. نخست‌وزیر امروز هند متعلق به هندوهای متعصب و پیشاهنگی است که 60 سال قبل تربیت شده است، بنابراین از وی توقعی نیست.

وی افزود: آیات قرآن تغییر نخواهد کرد و خود قرآن ضامن سلامت خودش هست و خداوند در آیه 9 حجر فرموده است «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» کتاب که خداوند حفاظت آن را تضمین کرده است با دست این دولت و آن دولت تغییر نخواهد کرد؛ این قرآن ماندگار است، البته علما هم باید هشدار بدهند، اما مشکلی در مورد قرآن پیش نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب وقتی تأسیس شد، تصور نمی‌کردیم که به این جایگاه برسیم؛ امروز بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور هستیم و بیش از هفت هزار دانشجوی دکتری و فوق لیسانس داریم و افق 5 سال آینده ما داشتن 20 هزار داشجو با تکیه بر دانشجویان غیرایرانی است.

وی افزود: در آینده تلاش داریم که نسبت دانشجویان ایرانی به غیرایرانی به یک دهم برسد، زیرا دوره صدور انقلاب و فرهنگ به شکل گذشته سپری شده و باید با پرورش نیرو از کشورهای دیگر افکار صحیح را به سایر مناطق دنیا منتقل و از فرصت علمی با دیگر کشورها بهره لازم را ببریم.

نواب بیان کرد: الان حدود 400 جلد کتاب در حوزه ادیان و مذاهب چاپ کرده‌ایم که قصد داریم به بیش از دوهزار اثر در پنج سال آینده برسد؛ 450 هیئت غیرایرانی را در طول سال‌های گذشته پذیرفتیم و این تعداد باید به بیش از دوهزار هیئت در 5 سال آینده برسد؛ 35 هیئت از طرف دانشگاه به خارج کشور رفته و باید در 5 سال آینده به 200 هیئت برسد. همچنین ما باید در ده سال آینده یکی از 5 دانشگاه مطرح در منطقه خاورمیانه باشیم؛ گرچه امروز از منظر وزارت علوم پنجمین دانشگاه به لحاظ فعالیت‌های بین‌المللی هستیم.

ایجاد فقه حنفی و شافعی

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: ما با 70 دانشگاه جهان موافقت‌نامه فرهنگی داریم؛ با شش دانشگاه مصر مانند قاهره، الازهر و عین الشمس تفاهم‌نامه داریم، اما چون روابط خوبی با مصر نداریم، نمی‌توانیم روابط گسترده را برقرار کنیم؛ روابط داخل کشور را هم با اهل تسنن تقویت می‌کنیم، لذا فقه حنفی و فقه شافعی را به رشته‌ها اضافه کرده‌ایم.

ارسال// سیاست دولت هند در حذف آیات جهاد راه به جایی نمی‌برد/ دروغ‌گویی اروپا در زمینه آزادی دینی و مذهبی

نواب تصریح کرد: در زاهدان دانشجوی دکتری و در بخش مجازی دانشگاه هم از همه استان‌های سنی‌نشین دانشجو داریم و این روند را ادامه می‌دهیم؛ با آلمان، اتریش، ترکیه و بسیاری از کشورهای اروپایی داد و ستم داریم، گرچه کرونا و تحریم جلوی فعالیت‌های حضوری را گرفته است، اما به صورت مجازی ارتباطات ادامه دارد و امسال مدرسه زمستانه با آمریکای جنوبی داشتیم. همچنین وبینار عرفان امام خمینی و نقش آن در پیروزی انقلاب را برگزار کردیم.

نواب تصریح کرد: در دوره جدید روش مطرح کردن انقلاب در خارج از راه دانشجویی و دانشگاهی بازده بیشتری دارد؛ الان 500 هزار کرسی دانشجویی خالی داریم و با توجه به قیمت ارز باید بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی در ایران داشته باشیم که الان کمتر از 50 هزار نفر است؛ قبرس با 450 هزار جعیت صدهزار دانشجوی خارجی دارد و 20 هزار دانشجوی ایرانی در آنجا مشغول تحصیل هستند در حالی که مهمان‌نوازی ایرانیان معروف است و به زبان‌های مختلف می‌توانیم دانشجو داشته باشیم و این وضع شایسته کشور نیست.

هدیه به اسلام و تشیع

وی در پاسخ در مورد دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی، افزود: در این‌باره 16مصاحبه رادیویی، تلویزیونی و مکتوب با بنده صورت گرفت که نشان می‌دهد جای این دانشگاه خالی بوده و اقدام به تأسیس آن کار شایسته‌ای است؛ معتقدم این دیدار یک هدیه به اسلام و تشیع بود؛ اینکه تحلیل‌های غیرعلمی داشته باشیم زمان آن گذشته است؛ پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان یعنی بخش اعظم مسیحیان و صاحب ثروتمندترین نهادها در جهان است.

نواب گفت: پاپ از ثروتمندترین‌ها هستند و تشکیلات منسجمی هم دارند؛ فرانسیس فرد ساده‌زیستی است و هیچ تجملی ندارد، بنابراین همه پاپ‌ها را نباید با یک چوب برانیم. پاپ فرد محترمی است و ابتدا به دیدار شیخ ازهر رفت و بعد با نماد تشیع دیدار کرد و کار بسیار خوبی بود. البته عقبه این دیدار 40 سال گفت‌وگو با دنیای مسیحیت بود.

وی با بیان اینکه ادیانی که با دولت پیوند بخورند، ماندگارتر هستند، اضافه کرد: واتیکان دولت‌شهر شناخته شده جهانی است و چون به دولت گره خورده ماندگار است؛ یهودیان 20 میلیون نفر نیستند، ولی چون انبیاء بنی اسرائیل پادشاه بودند و حکومت داشتند، معروف و قدرتمند شدند و پایگاه پیدا کردند.

نواب با بیان اینکه در ایران آزادی مذاهب و ادیان در سطح بسیار بالایی وجود دارد، تصریح کرد: چندی قبل مولوی عبدالحمید طوماری از خواسته‌هایش را مطرح کرد؛ اگر رهبر شیعه در عربستان چنین درخواست‌هایی داشت، قطعاً فردای آن روز اعدام می‌شد، ولی هیچ کسی حتی متعرض او نشد؛ ولی باز می‌گویند در ایران آزادی نیست. نماینده آشوری ها با 5 هزار رای به مجلس می‌رود و باز ایران را به نبود آزادی متهم می‌کنند.

ارسال// سیاست دولت هند در حذف آیات جهاد راه به جایی نمی‌برد/ دروغ‌گویی اروپا در زمینه آزادی دینی و مذهبی

اروپا به دروغ مدعی آزادی دینی و مذهبی است

وی اضافه کرد: جز کشور هند که تقریباً آزادی‌های دینی نهادینه شده، بقیه کشورها دروغ می‌گویند که آزاد هستند؛ اروپا ظاهراً ادعای آزادی دارد؛ در فرانسه روسری و مدرسه رفتن مسلمین ممنوع است و محدودیت دارد، پس آزادی کجاست؟ ارامنه و اهل تسنن قرون متمادی دین و مذهب خود را دارند و کسی به آنها تعرضی ندارد. البته برخی اقلیت‌ها طعمه دیگران می‌شوند که بحث امنیتی است. 

نواب در پاسخ به سؤالی درباره طب اسلامی و سنتی، بیان کرد: کسی که کتاب طب جدید را می‌سوزاند، باید پاسخ بدهد چرا این کار را کرده است؟ آیا اساتید دانشگاه تهران طب بوعلی را سوزاندند؟ وزارت بهداشت مخالف طب سنتی نیست و دانشکده دارد؛ در اینکه طب اسلامی داریم یا خیر؟ بسیاری معتقدند که طب اسلامی نداریم.

وی با اشاره به جرقه تأسیس دانشگاه ادیان اضافه کرد: قبل از انقلاب با آیت‌الله مصباح به لندن رفتیم و جرقه دانشگاه در ذهن بنده در آنجا ایجاد شد، زیرا در دنیا کسی تشیع را نمی‌شناخت و ما هم شناخت چندانی نداشتیم. رهبر تائویست‌های چین به ایران آمد و بعداً از بنده برای مراسمی دعوت کرد و بنده در آنجا در حضور 700 نفر از افراد اصلی این جریان سخنرانی کرده و شیعه را معرفی کردم و به او گفتم ما ده کتاب از شما و مذهبتان ترجمه کرده‌ایم، ولی شما چه آشنایی با شیعه دارید؟ 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این سؤال که وضعیت اقتصادی چرا به این حد نگران‌کننده رسیده است، اضافه کرد: ریشه گرانی و مشکلات اقتصادی، اقتصادی نیست، بلکه سیاسی و نداشتن ادب گفت‌و‌گو، تحمل و همزیستی و جناح‌بندی است. راست و چپ ادب سیاسی نسبت به هم را رعایت نمی‌کنند و نگاه ملی ندارند.

اختلاف سیاسی؛ ریشه گرفتاری‌های اقتصادی

وی تأکید کرد: ما 70 هزار طلبه در قم داریم و بیش از 100 کشور حضور دارند، ولی برخی قسم خورده‌اند نگذارند شهر یک قدم رشد کند و دشمن توسعه هستند. این در حالی است که در لبنان، ادب و تحمل سبب شده تا مسیحیان 11 هزار شعر در مورد امام حسین(ع) بنویسند و کسی مثل جرج جرداق در مورد امام علی(ع) آن کتاب ارزشمند را تألیف کند. در هند روز عاشورا و میلاد پیامبر تعطیل رسمی است، اما چرا ما که همه شیعه هستیم، به خاطر اختلاف سیاسی و سلیقه به جان هم می‌افتیم.

دانشگاه ادیان کارخانه چاپ مدرک نیست

نواب در پاسخ به این سؤال که دانشگاه ادیان چرا مدرک‌گراست؟ بیان کرد: دانشگاه ادیان جای مدرک‌گرایی نیست، دانشجویانی هستند که برای پروپوزال و پایان‌نامه خود ماه‌ها وقت می‌گذارند تا پژوهش آنها تایید شود، بنابراین اینجا کارخانه چاپ مدرک نیست.

وی درباره این سؤال که برخی دانشجویان این دانشگاه به ادیان دیگر گرایش یافته‌اند، تاکید کرد: دانشگاه زیر ذره‌بین نهادهای امنیتی است و هیچ گزارشی در این زمینه نداریم، ضمن اینکه به تصریح نهادهای امنیتی، حتی یک کتاب این دانشگاه در کلیساهای خانگی وجود ندارد؛ آیت‌الله یزدی زمانی به بنده نامه نوشتند که چرا 500 دانشجوی سنی قرار است بپذیرید؟ من روز قیامت جلوی شما را خواهم گرفت. بنده در نامه‌ای محبت‌آمیز پاسخ دادم اگر ما آنها را نپذیریم به پاکستان و عربستان و امارات می‌روند، ثانیا دانشگاه‌های دیگر هم دانشجوی اهل تسنن دارند، ضمن اینکه فضای گفت‌و‌گو ایجاد می‌شود، این نامه آن‌قدر دوستانه بود که نظر ایشان را تغییر داد.

نواب تأکید کرد: ما دانشگاه درست نکرده‌ایم که بی‌دین و یهودی و مسیحی تربیت کنیم؛ این تصور غلط است.  حامد الگار به بنده گفت اسم این دانشگاه پرچم عزت شیعه است، یعنی شیعه ظرفیت گفت‌و‌گو با همه ادیان و مذاهب را در خود دارد که این دانشگاه را ایجاد کرده است. 

انتهای پیام
captcha