دهنادی: هنر مصرفی ما در خدمت تولید نیست
کد خبر: 3962630
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
شعار سال از منظر اهالی فرهنگ/ 2

دهنادی: هنر مصرفی ما در خدمت تولید نیست

یک کارشناس رسانه گفت: متاسفانه هنر این سرزمین در خدمت تولید نیست، بلکه در خدمت مصرف است و با رخ دادن اتفاقی چون شیوع بیماری کرونا تولید به ورطه تعطیلی کشیده شود.

محمدصادق دهنادی، کارشناس رسانه در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره جایگاه شعار سال در فرهنگ و هنر اظهار کرد: برای محقق کردن شعار سال در عرصه هنر، ابتدا باید ارزیابی کنیم زمینه محقق شدن «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها» چگونه است. اگر در نظر بگیریم امروز حیات اصلی مردم مخصوصاً بعد از کرونا فضای مجازی و رسانه‌هاست، قاعدتاً بخش مهمی از پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در همین فضا رخ می‌دهد. با این مقدمه برای اینکه موانع برداشته شود احتیاج به مطالبه و گفتمان عمومی داریم.

وی افزود: در فضای گفتمان‌سازی، فقط هنر است که این ظرفیت را دارد تا به بهترین نحوه در حوزه گفتمان‌سازی عمل کند. این اتفاقی‌ است که متاسفانه روی نمی‌دهد وگرنه بعد از سخنان متعددی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد انجام داده‌اند باید مسئولان به این امر پاسخگو باشند که چند کار در خور توجه در این رابطه تولید کرده‌اند؟ البته این پرسش تنها به سینما و تلویزیون خلاصه نمی‌شود، بلکه در دیگر حوزه های هنر نیز این کم‌کاری وجود داشته است.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: متاسفانه هنر این سرزمین در خدمت تولید نیست، بلکه در خدمت مصرف است. در چنین فضایی کاملا طبیعی است با رخ دادن اتفاقی چون شیوع بیماری کرونا تولید به ورطه تعطیلی کشیده شود زیرا سینمایی که متکی به دولت است هیچگاه سعی نکرده با پشتیبانی از تولید بخش خصوصی، سینما را به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهد. برای همین هم معتقدم هنر در کشورمان تبدیل به امر تزئینی شده است.


بیشتر بخوانید:

راستینه: رفع موانع فرهنگی منوط به شناسایی صحیح است


وی تاکید کرد: هنر برای رسیدن به شعار سال باید خود تولید کننده باشد، وگرنه تنها در ایام انتخاب مورد توجه خواهد بود، البته قبول دارم در فضایی که رویه‌های نادرست و مدیران نابلد حضور دارند رسیدن به شعار سال خواسته‌ای بزرگ است. البته برگزاری جشنواره‌ها به معنای حمایت از تولید محسوب نمی‌شود، چون از نگاه من این اقدامات نمایشی هستند و دستاوردی برای هنر ندارند که اگر اینطور بود باید یکی از این فستیوال‌‌ها بانی اتفاقات چشمگیری در سینما می‌شد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه پشتیبانی از تولید باید در تلویزیون هم به صورت کارشناسی پیگیری شود، تصریح کرد: نکته‌ای هم درباره عملکرد تلویزیون دارم. تولیدات سیما چون با هزینه‌‌های دولتی انجام می‌شود باید کیفیت و دقت‌نظرشان دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر باشد، زیرا هر کار بی‌کیفیتی که در رسانه ملی تولید خواهد شد از بین بردن سرمایه ملی خواهد بود، اما چیزی که ما در تولیدات سیما شاهدش هستیم، چندان با کیفیت قرابتی ندارد.

دهنادی در پایان تاکید کرد: هنرهای تجسمی را باید مظلومترین بخش در هنر توصیف کرد که عموماً به آن توجه نمی‌شود، درصورتیکه عموماً عملکرد این حوزه با توجه به امکاناتی که در اختیارشان است، مثبت‌تر بوده است. نکته دیگری که در پایان می‌خواهم روی آن تاکید داشته باشم به تئاتر مربوط می‌شود. این عرصه آسیب‌های فراوانی بابت کرونا دیده است، برای همین پشتیبانی باید در این حوزه بیش از دیگر بخش‌های هنر باشد.

انتهای پیام
captcha