ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی در مواجهه با بحران کرونا
کد خبر: 3967347
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر مطرح کرد:

ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی در مواجهه با بحران کرونا

نظیر عیّاد، دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی، اسلام و مفاهیم اقتصادی آن را منبعی ارزشمند برای راه حل‌های مقابله به بحران کرونا توصیف کرد.

اسلام

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، نظیر عیّاد، دبیر کل مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر در چهل و یکمین نشست برکت که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد و به موضوع «درس‌های اقتصادی برگرفته از پاندمی کرونا از دیدگاه اقتصاد اسلامی» اختصاص داشت، بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی در مواجهه با بحران کرونا و پیامدهای ویرانگر آن در اقتصاد جهان و کشورهای اسلامی تأکید کرد.

وی اقتصاد اسلامی را به دلیل بهره‌مندی از منشأ الهی و توجه متناسب به منافع فرد و اجتماع دارای آثار مثبت مکاتب اقتصادی مختلف و فاقد نقایص آن‌ها معرفی کرد و افزود: این بحران به ما آموخت که بازگشت به اقتصاد اسلامی و توجه به ویژگی‌های برجسته آن یک ضرورت است و جوامع بسیاری در مواجهه با این بحران این ضرورت را دریافتند.

عیّاد در ادامه خاطرنشان کرد که تعلیمات برجسته اقتصاد اسلامی و اسلام را که توجه به آن می‌تواند در بحران‌های مشابه راهگشا باشد، می‌توان شامل چندین جنبه دانست. وی اهمیت همبستگی اجتماعی و کمک به هم‌نوعان در مقابل بحران‌های فراگیر به ویژه فقرا، تأکید بر اهمیت خودکفایی در تولید مواد غذایی، دارو و مواد بهداشتی و تلاش برای تطبیق فقه با شرایط جدید با توجه به مسائل فقهی ایجاد شده در این بحران از جمله سوزاندن اجساد در برخی از کشورها به منظور مقابله با شیوع کرونا را، از مهم‌ترین جنبه‌هایی دانست که بحران کرونا لزوم توجه به آن را به ما آموخت.

 دبیر کل مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر همچنین مهم‌ترین جنبه این درس‌ها را لزوم توجه بیشتر به پژوهش و تحقیق علمی و اختصاص بودجه بیشتری به آن دانست، چراکه شریعت اسلامی ما را به رعایت بهداشت و حفظ سلامتی خود خوانده است و این بحران نشان داد که تاکنون در زمینه اختصاص منابع کافی به پژوهش‌های علمی کوتاهی شده است و اگر این‌گونه نمی‌بود واکسن‌ها و داروها برای مقابله با این بیماری که بخش‌های مختلف جهان را فرا گرفته است، با سرعت بیشتری ساخته می‌شد.

انتهای پیام
captcha