محمد سیفآبادی، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتوگو با ایکنا، به تشریح ایده تا اجرای مسابقات شهید مطهری پرداخت که از سوی این کانون برگزار میشود. وی اظهار کرد: یکی از مؤلفههایی که میتوان با آن کانونهای فرهنگی را سنجید، میزان ارتقای سواد عمومی دانشجویان در حیطه فعالیت کانون است.
وی افزود: کانون فرهنگی باید زمینهای را فراهم آورد که مطابق با آن، دانشجویان با موضوعات مورد تبلیغ کانون آشنا شوند. ️در این میان اما بحث کانون قرآن و عترت ویژهتر است. درست است که با گنجاندن دروس معارف در محتوای مورد ارائه دانشگاهها و دبیرستانها سطح عمومی اطلاعات معارفی دانشجویان افزایش یافته است، اما از آنجا که دین همچون اقیانوس بزرگی ژرف است، ما هنوز هم نیازمند تعمیق اطلاعات مذهبی میان دانشآموزان و دانشجویان هستیم.
سیفآبادی اظهار کرد: در همین راستا، از ابتدای بهمنماه و همزمان با شروع نیم سال دوم سال ۹۹ -۱۴۰۰ ایده برگزاری مسابقات شهید مطهری در کانون قرآن دانشگاه علوم پزشکی سمنان کلید خورد. این مسابقات از چند جهت حائز اهمیت و چالشبرانگیز بود؛ اول تعریف منابع و نحوه شکلگیری همکاری جمعی بین اعضای کانون و دوم؛ نبود مدل تجربه شده مشابه بین کانونهای فرهنگی دانشگاه. بهمنظور پاسخگویی به چالش اول، کتب شهید مطهری به ۸ قسمت تقسیم شد که در هر بخش تعدادی کتاب قرار گرفتند: سیره، مقام زن، آشنایی با قرآن، انسان و دین، دین و دوران، صد گفتار، سرشت و سرنوشت و حماسه حسینی. طبق برآوردها ما به ۱۷ منبع نیاز داشتیم. منابعی که فاقد اطلاعات حشو بوده و در عین حال خلاصه و قابل فهم باشد. برای این امر مسئولیت طرح منبع از هر موضوع، برعهده یکی از اعضای کانون قرار گرفت و در انتها از سوی دبیر، بررسی صورت میگرفت.
دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: امروز با افتخار میتوانیم ادعا کنیم که برای طرح هر منبع ساعتها زمان هزینه شد و سعی کردیم در عین خلاصه بودن هر منبع، اطلاعات مفید و منسجمی به خوانندگان ارائه شود.
وی گفت: اما در مورد چالش دوم، نبود تجربه در گذشته باعث شد تا در شیوه برگزاری مسابقات، به ایدههای اعضای کانون توجه بیشتری کنیم. برگزاری هر مرحله از مسابقه در اعیاد شیعیان، فاصله دو هفتهای بین اجرای هر مرحله، بررسی سایتهای آزمونساز و مزایا و معایب هر یک از آنها و نهایتاً تعریف شیوه برگزاری مطابق با امکانات آن سایتها ایدهها و فعالیتهایی بود که در این بخش اجرا شد و خدا را شاکریم که شاهد نتایج مثبت آنها بودیم.
دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه تعریف مکانیسم عادلانه برای تعیین نفر برتر هر مسابقه هم چالش دیگری بود که برای این مورد، علاوه بر طرح سؤالات سنگین و چالش برانگیز، زمان و میزان تسلط دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: همان طور که میدانیم، امتحانات مجازی از آنجا که امکان برگزاری به شیوه (اپن بوک) را به دانشجو میدهد، از اعتبار زیادی برخوردار نیستند و نتیجتاً معیار مناسبی برای مقایسه افراد نخواهند بود و این مهم در تضاد با فلسفه وجودی کانون قرآن و عترت بود. برای رفع این مشکل اما، با اولویت قرار دادن زمان بعد از تعداد صحیح، سعی در برطرفسازی این نقص کردیم. واردسازی سؤالات در سایت چالش دیگری بود که به ساعتها زمان نیاز داشت.
وی اظهار کرد: مطلب بعدی، نیاز کانون به یک فرد رابط و ارتباط گیرنده با دانشجویان بود. همچنین از معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه که با فهم صحیح از سختیهای این مسابقه، بودجه مناسبی را به این کار اختصاص دادند، کمال تشکر را داریم و در آخر از همه شرکتکنندگان و همه کسانی که در طی این ۳ ماه اجرا و ۵ ماه برنامهریزی، به مجموعه کانون قرآن کمک کردند، خسته نباشید میگوییم.
انتهای پیام