افزایش 23 درصدی مدیریت بانوان کشور طی سه سال گذشته
کد خبر: 3977453
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
جواهریان خبر داد؛

افزایش 23 درصدی مدیریت بانوان کشور طی سه سال گذشته

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از افزایش 23 درصدی مدیریت بانوان کشور طی سه سال گذشته خبر داد.

افزایش 23 درصدی مدیریت بانوان کشور طی سه سال گذشتهبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بین‌المللی «گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای در حوزه زنان و خانواده» امروز دوشنبه، ۲۴ خردادماه با حضور هیئتی از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌های لبنان، سوریه، عراق، یمن، فلسطین، بحرین و الجزایر به میزبانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، همکاری جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

زهرا جواهریان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست طی سخنانی با اشاره به روند انتصاب مدیران زن در دولت دوازدهم، اظهار کرد: در سال 96 بخشنامه‌ای از سوی دولت ارائه شد که مشخص می‌کرد باید تعداد مدیران زن در دستگاه‌های دولتی کشور به 30 درصد افزایش یاید.

وی افزود: شاید در آغاز دولت بیش از 12 درصد انتصاب مدیران زن را نداشتیم و بیشتر انتصابات بانوان نیز در سطح مدیران پایه کشور بود. در تقسیم بندی مدیران زن با سه جایگاه عالی، مدیران میانی و مدیران پایه شامل رؤسای ادارت مواجه هستیم. از 12/6 مدیران زن در نهادهای مختلف که در آغاز سال 96 مشغول خدمت در جایگاه مدیریت بودند، تعداد بیشتری را مدیران پایه تشکیل می‌دادند، اما از سال 96 تا 99 که توانستیم کارنامه انتصاب زنان را در دستگاه‌های دولتی صادر کنیم، برای هر نهاد دولتی یک کارنامه صادر شد و توانستیم روند رشد انتصابات را مقایسه کرده و نسبت به آن برنامه‌ریزی داشته باشیم که نهادها و مشاوران استاندارها در استان‌ها موظف باشند که فعالیت‌های مدنظر را انجام دهند.

جواهریان ادامه داد: این فعالیت‌ها شامل آموزش مدیریت به بانوان و شناسایی بانوان توانمند بود که نتایج بسیار خوبی نمیز در بر داشت. توانستیم در سه سال و نیم گذشته یعنی تا پایان سال 99 افزایش تعداد بانوان مدیر هشت هزار و 486 نفر مدیر زن به محموعه مدیریتی کشور اضافه شده است. تقریباً حدود 20 هزار نفر زنان مدیر در کشور فعالیت می‌کنند و ما توانستیم درصد مدیریت بانوان در کشور را از 12 در صد به 23 درصد برسانیم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: البته هنوز هفت درصد با میزان درنظر گرفته شده فاصله داریم و امیدواریم که با انتصاباتی که در سال جدید انجام شده، به درصد مورد نظر یعنی بخشنامه 30 درصدی دولت نیز دست پیدا کنیم. در این زمینه همچنین، برای 28 نهاد و 31 استان کشور صادر کردیم و یک کارنامه ملی نیز برای کشور صادر کردیم.
وی تصریح کرد: انتصاب مدیران بانو در استان‌ها نیز از 3/8 به 9/15 رسیده و 7/82 درصد رشد داشته است. نکته قابل توجه طی سال های اخیر این بوده است که توانستیم 16 معاون استاندار بانو داشته باشیم که 15 نفر از ایشان در سمت معاونت توسعه منابع انسانی و مدیریت مالی فعالیت می کنند.

جواهریان اظهار کرد: طی چند سال اخیر شاهد حضور پنج سفیر بانو از جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر هستیم. روند رو به رشد نشان می دهد که در انتصابات بانوان در سمت‌های مدیریتی از ساختار خوبی برخوردار هستیم و امیدواریم که این میزان در آینده نیز افزایش پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: برای پایش سامانه رصد و پایش وضعیت زنان را ایجاد کردیم که شامل تمام قسمت‌هایی است که شامل وضعیت زنان و خانواده می شود و یک سامانه پویا بوده و تمام استان‌های کشور بدان دسترسی داشته و می‌توانند اطلاعات را در آن بارگذاری و ارزیابی کنند. این سامانه شامل خانواده، وضعیت زنان و خانواده در استان‌ها، بانک‌های اطلاعاتی، ستاد ملی زن و خانواده، مدیران زن، قانون برنامه ششم توسعه، ساختار و تشکیلات و شاخص‌های عدالت جنسیتی است.

جواهریان بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که دنبال کردیم، هدفمند کردن برنامه‌های ارتقای وضعیت زنان در استان‌ها بود. در این راستا برای انسجام در استان‌ها چارچوبی براساس تحقق عدالت اجتماعی و جنسیتی مشخص شد که برنامه خود را براساس آن درنظر گیرند. شاخص های عدالت جنسیتی در هشت محور، 25 شاخص و 177 شاخص اختصاصی تعیین و تصویب شد.

وی تصریح کرد: از مدلی که در این زمینه استفاده شد، مدل برنامه‌ریزی نتیجه محور بود و این مدل برای هر یک از استان های کشور با توجه به شرایط خاص آن استان تهیه و برنامه ریزی شد. برای اینکه این برنامه به نتیجه برسد، از تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی، خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و ...استفاده شد. این برنامه شامل شناسایی وضعیت موجود، تجزیه و تحلیل ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی عملیاتی بود که اجرا شد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد: طبق اجرای این مدل از برنامه ریزی در استان‌های مختلف کشور، موضوعات بسیار مهمی در حوزه بانوان همچون توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و تقویت حضور بانوان در بخش‌های مختلف مدیریتی و ... مدنظر قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha