شام غریبان شهدای کربلا در مهدیه اردبیل به روایت تصویر
کد خبر: 3991918
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰

شام غریبان شهدای کربلا در مهدیه اردبیل به روایت تصویر

همزمان با سراسر کشور مراسم شام غریبان شهدای کربلا در مهدیه اردبیل با حضور شیفتگان حسینی استان، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در مهدیه اردبیل له روایت تصویربه گزارش ایکنا از اردبیل، همزمان با سراسر کشور مراسم شام غریبان شهدای کربلا در مهدیه اردبیل با حضور شیفتگان حسینی استان، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گزاری اجتماعی برگزار شد.

در این آئین مردم با روشن‌کردن شمع با اسیران کربلا هم‌نوا شده و به عزاداری پرداختند و مردم دارالعباده و حسینیه اردبیل، در این شب به مانند سایر نقاط کشور به یاد غربت حضرت زینب کبری(س)، مظلومیت امام سجاد(ع) و دیگر خاندان امام حسین(ع) شمع روشن کردند و بر این مصیبت عظیم گریستند.

مراسم شام غریبان در سال‌های گذشته به‌صورت دسته‌های عزاداری برگزار می‌شد، اما در سال‌جاری به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، بدون حرکت دسته‌های عزادار در فضایی آکنده از حزن و اندوه در استان برگزار شد.

فلسفه شام غریبان امام حسین(ع)

این عزاداری، تا قبل از مظفرالدین شاه، در ایران معمول نبود و چون نوحه دسته‌گردانی شام غریبان به زبان ترکی است، می‌توان حدس زد که این عزاداری همراه‌ ترک‌ها با مظفرالدین شاه، به تهران آمده باشد، فلذا بزرگترین شام غریبان را هم در مسجد شیخ عبدالحسین، تکیه ترک‌ها می‌گرفتند. در کتاب‌ها و زیارت‌نامه‌ها، برای عصر روز عاشورا، زیارتی وارد شده که به منزله عرض‌ تسلیت به پیامبر(ص)، امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع)، یعنی صاحبان عزا ذکر شده است.

شام غریبان کم و بیش مانند یک مجلس روضه است، با این تفاوت که چراغ روشن نمی‌کنند و با افروختن چند شمع، روشنی کمی به مجلس می‌دهند. دسته‌های عزادار، عَلَم وکَتَل برنمی‌دارند و زنجیر و سینه نمی‌زنند، بلکه با صفوفی نسبتاً منظم به مجلس می‌آیند، با گریبان‌های باز و با سکوت و متانت، مهموم و مغموم حرکت می‌کنند یا می‌نشینند، سرانجام روضه‌ای خوانده می‌شود که بیشتر به وقایع شب یازدهم محرم سال 61 قمری و سرنوشت اعضای خاندان امام حسین(ع) مربوط می‌شود. در این سوگواری از کودکان و نو نهالان برای تمثیل واقعه عاشورا استفاده می‌شود.

این مراسم یادآور آوارگی اهل‌بیت امام حسین(ع) و اسیران و کودکان بازمانده از کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌بردند. در کربلا این شب را «لیله الوحشه» یا(شب وحشت) نیز می‌نامند و در این شب با ذکر مصائب کودکان و اسرا برای نشان‌دادن اندوه شمع روشن می‌کنند.

انتهای پیام
captcha