همسنگ دانستن پرهیز از تفرقه با اصل برقراری دین در قرآن
کد خبر: 4006028
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد:

همسنگ دانستن پرهیز از تفرقه با اصل برقراری دین در قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین سید شجاع حسین الحسینی با بیان اینکه وحدت و همدلی از اصولی‌ترین آموزه‌های مترقی و بلند قرآن کریم است، گفت: براساس آیه 31 سوره «شورا» موضوع پرهیز از تفرق هم‌سنگ با اصل برقراری دین است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید شجاع حسین الحسینی، مدرس حوزه علمیه قم

حجت‌الاسلام و المسلمین سید شجاع حسین الحسینی، مدرس حوزه علمیه قم و از علمای برجسته پاکستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه ضرورت وحدت، اتحاد و اخوت اسلامی از منظر قرآن و احادیث باید تبیین شود، گفت: بدون تردید وحدت و همدلی از اصولی‌ترین آموزه‌های مترقی و بلند قرآن کریم است. قرآن کریم در بیش از 50 آیه به مسئله وحدت و عوامل ایجادکننده اختلاف اشاره شده و راه‌های رسیدن به وحدت را نشان داده است و مسلمانان را به گرد آمدن بر محور حقیقت وترک جدال و تفرقه دعوت می‌کند.

وی افزود: به همین نسبت آیاتی نیز بر پرهیز از تفرقه و اختلاف و مطرود شمردن آنها وجود دارد. زمانی که خداوند متعال اصولی‌ترین دعوت پیامبران را مطرح می‌سازد موضوع پرهیز از تفرق را نیز هم‌سنگ با اصل برقراری دین مطرح می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ» (از [احكام‌] دين، آنچه را كه به نوح درباره آن سفارش كرد، براى شما تشريع كرد و آنچه را به تو وحى كرديم و آنچه را كه درباره آن به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش نموديم كه: «دين را برپا داريد و در آن تفرقه‌اندازى مكنيد.)

این مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت محمد(ص) برای پدیدآمدن این وحدت و اوج‌گیری آن دو وسیله مهم را مطرح کردند؛ «قرآن» و «عترت». این دو لنگر کشتی عظیم وحدت هستند که نجات‌بخش امت اسلام است و با این مقدمات باید به تبیین اهمیت و ضرورت وحدت و راه‌های دستیابی به آن و بررسی اهداف وحدت و عوامل وحدت‌بخش و ارائه راه‌های اتحاد و اخوت دینی در قرآن و روایات نبوی ‌پرداخت.

حجت‌الاسلام الحسینی اظهار کرد: اتحاد و وحدت یک دعوت الهی و قرآنی و یک تکلیف دینی برای عموم مسلمانان است که نقش مهمی در اعتلا و حفظ و تقویت دین اسلام دارد و جایگاه ویژه‌ای در سیره قولی و فعلی پیامبر اسلام (ص) دارد. همچنین نظرات علما و فقهای اسلام، مراجع تقلید و به ویژه امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای، گواه خوبی در این رابطه است که بیان می‌دارند در مسائل مختلف مانند طهارت، احترام مال و جان، ارث، دیه، قصاص، حج، مسجد، نماز و روزه و سایر احکام فرقی وجود ندارد و بر وحدت مسلمانان و ضرورت آن تأکید مؤکد دارند و احترام متقابل به خصوص به اعتقادات مسلمانان و مقدسات را از اهم واجبات می‌دانند و این وحدت است که اسلام را در برابر کفر جهانی یکپارچه نگه داشته است. در پایان لازم است به شعری از اقبال لاهوری اشاره ‌کنم: «اهل حق را حجت و دعوا یکی است، خیمه‌های ما جدا دل‌ها یکی است. از حجاز و چین و ایرانیم ما، شبنم یک صبح خندانیم ما».

انتهای پیام
captcha