دولت سیزدهم نشان داد علاقه‌مند به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای است
کد خبر: 4018329
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
حسن لاسجردی:

دولت سیزدهم نشان داد علاقه‌مند به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای است

کارشناس مسائل بین‌الملل با مثبت ارزیابی کردن نحوه ورود دولت سیزدهم به مذاکرات هسته‌‌ای گفت: رفتارها و رویکردهای تیم مذاکره‌کننده بیانگر علاقه دولت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است و برخلاف خیلی از فضاسازی‌ها دولت سیزدهم تا اینجا رفتار معقولی در جهت مناسب جلوه دادن فرایند دیپلماسی نشان داده است.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌المللی

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند مذاکرات هسته‌ای و رویکرد دولت سیزدهم به این مذاکرات گفت: به جهت تغییر دولت و اینکه احتمالاً برخی خواسته‌ها و سیاست‌های اجرایی تغییر پیدا کرده قضاوت درباره روند و آینده مذاکرات زود است اما نحوه ورود دولت و تیم مذاکره‌کننده به مذاکرات نشان می‌هد دولت علاقه‌مند است که مذاکرات به نتیجه برسد که این نوید و پیام مثبتی برای فضای کلی جامعه، تیم مذاکره‌کننده و طرف‌های مقابل است.

رفتار معقول دولت سیزدهم در نوع به‌کارگیری ابزار دیپلماسی

وی افزود: البته از سوی طرف‌های مقابل تلاش زیادی شده تا نشان دهند دولت جدید ایران تندرو است و درخواست‌های زیادی دارد اما به نظر می‌رسد برخلاف همه این فضاسازی‌ها، دولت سیزدهم تا اینجا رفتار معقولی در جهت مناسب جلوه دادن فرایند دیپلماسی نشان داده است.

لاسجردی درباره اقدامات دولت برای مؤثر نشان دادن راهکار مذاکره و دیپلماسی گفت: دولت سیزدهم در این راستا اولاً از دادن شعارهای هیجانی پرهیز کرده، ثانیاً تا توانسته خواسته‌های خود را به صورت صریح ابراز کرده و ثالثاً بعضا نکاتی را مطرح کرده که نشان از اراده او برای غلبه دادن کفه دیپلماسی و گفت‌وگو بر سایر کفه‌ها و گزینه‌های احتمالی است و لذا من نسبت به فضایی که در مذاکرات شکل گرفته خوش‌بین هستم.

چرا دولت مذاکرات را از ادامه شش دور  قبلی پی گرفت

لاسجردی درباره ادامه یافتن مذاکرات در دور جدید در تداوم شش دور مذاکره قبلی و پیام این اقدام گفت: موضوع پرونده و فعالیت هسته‌ای در جایی فراتر از دولت‌ها تصویرسازی می‌شود و لذا هر نوع فضاسازی علیه رویکرد دولت فعلی فراتر از واقعیت یا غیر واقعی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: اگر در مدت حدود 100 روز از تشکیل دولت سیزدهم به رسانه‌های غربی توجه کنیم می‌بینیم آنها خیلی تلاش کردند موضوع مذاکرات هسته‌ای را هیجانی کنند یا غیر منطقی جلوه دهند و حتی بعضی موضوعات خلاف واقع را تبلیغ کنند اما چون موضوع مذاکرات هسته‌ای در جایی بالاتر از تیم اجرایی مدیریت می‌شود هر دولت و فردی هم که بر سر کار بیاید نمی‌تواند گام‌های قبلی را نادیده بگیرد و گام جدیدی را بردارد.

مذاکره؛ ابزاری برای محک توانایی و کارآمدی دولت‌ها

وی تأکید کرد: مسئله دیگر اینکه در دنیای امروز ابزار گفت‌وگو و مذاکره یکی از ابزارهای مهم وجاهت و توانایی دولت‌ها برشمرده می‌شود و دولتی که برخوردار از توانایی گفت‌وگو و مجاب کردن دیگران است و می‌تواند از طریق دیپلماسی امتیاز بگیرد، به مثابه یک دولت توانمند و کارآمد محسوب می‌شود؛ لذا هیچ دولتی نیست که بخواهد راهکار گفت‌وگو را کنار بگذارد و رویکرد چالشی و تهاجمی را انتخاب کند. البته برخی تغییرات در ماهیت فضای سیاسی کشور سبب شد رفتار و رویکرد دولت نسبت به مذاکرات معقول شود.

لاسجردی با اشاره به تغییر مواضع قبلی و فعلی رئیس تیم مذاکره‌کننده گفت: آقای باقری قبل از پذیرش این مسئولیت از مخالفان برجام بود و همین باعث ایجاد ذهنیت‌های منفی و به تبع آن ارائه تحلیل‌های منفی نسبت به آینده مذاکرات شده بود اما رفتارهای معقولانه و مواظبت در ابراز نظرات دیپلماتیک سبب شده نفر اول تیم مذاکره‌کننده و نقاد برجام، اکنون مذاکرات هسته‌ای را در چارچوب برجام پیگیری کند. در واقع گذر زمان موجب از بین رفتن برخی از هیجانات و درک بیشتر واقعیت‌های عرصه دیپلماسی شده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha