جاذبه 800 ساله الجزائر؛ قلب فعالیت‌های دینی و قرآنی
کد خبر: 4055423
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۳

جاذبه 800 ساله الجزائر؛ قلب فعالیت‌های دینی و قرآنی

مرکز دینی «سیدی حسن شریف» الجزائر که قدمت آن به هشت قرن پیش برمی‌گردد، امروز علاوه بر اینکه کانون فعالیت‌های دینی و قرآنی است به یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، مرکز دینی «سیدی حسن شریف» در استان سطیف در الجزائر یکی از قدیمی‌ترین بناهای این کشور است که بیش از 800 سال قدمت دارد و تا به امروز با ساختار معماری متمایز خود پابرجاست و مورد بازدید مردم از هر گوشه و کنار قرار گرفته است.

روزنامه مصری الشروق در توصیف این مرکز آورده است: اگر طنین صوت قرآن کریم را در کوه‌های شهرک عین الروی در شمال استان سطیف شنیدید، بدانید که از مرکز سیدی حسن الشریف است که بیش از هشت قرن قدمت دارد و چراغ راه علما و دانش‌پژوهان بوده و هنوز هم هست.

این مرکز در سال 1203 میلادی برابر با 624 هجری قمری و به دست سیدی حسن الشریف، از شخصیت‌های عادل و صالح آن زمان تأسیس شده که نسبتش به امام حسن بن علی(ع) می‌رسد.

العید دالی، متولی مرکز می‌گوید: اینجا خانه‌ای از خانه‌های خداست که توسط حسن الشریف، مردی عالم و فاضل بنا شده که در روزگار خود مصلح، معلم و مرشد بوده و خداوند به او علم و علو درجات بخشیده بود.

مسجد سیدی حسن شریف جاذبه گردشگری و حوزه علمیه طلاب در الجزائر

او افزود: از قدیم‌الایام این مرکز مقصد علم‌آموزان و محققان علوم دینی بوده است و امروزه با تربیت علمی طلابی که از استان‌های مختلف کشور به آنجا مراجعه می‌کنند، در شاخه‌های مختلف خود در آموزش قرآنی فعالیتی متمایز دارد.

متولی مرکز با بیان اینکه این نهاد فعالیت معنوی خاص خود را دارد و نمازهای پنج‌گانه و نماز جمعه در آنجا برگزار می‌شود، گفت: علی‌رغم قرار گرفتن این بنا در یک منطقه کوهستانی، نمازگزاران از مناطق مختلف به اینجا می‌آیند، به‌ویژه در روزهای جمعه که معابر و میدان پیرامون مسجد ترافیک سنگین می‌شود.

مسجد سیدی حسن شریف جاذبه گردشگری و حوزه علمیه طلاب در الجزائر

به گفته شیخ عبدالرحمن بوقطوشة، امام و خطیب مسجد حسن الشریف، این عمارت دینی به آموزش شریعت و اصول دین و تشکیل دوره‌های علمی و آموزشی اهتمام دارد؛ علاوه بر این جلساتی برای مشورت و رفع اختلاف‌های بین مردم و همچنین اصلاح جامعه در آنجا ترتیب داده می‌شود.

وی ادامه داد: این مرکز پس از چند دوره مرمت و بازسازی، در طول قرن‌ها پابرجا مانده است که مهمترین آنها سال 2004 به لطف مولود لعجال آغاز شد، که داوطلبانه برای بازسازی آن اقدام و آن را به‌ سازه‌ای جدید تبدیل کرد و  یک شاهکار مهندسی  با سبک شگفت‌انگیز مراکشی ـ الجزایری، در میان کوه‌های عظیم شهرک عین الروی در نوع خود محسوب می‌شود.

مسجد سیدی حسن شریف جاذبه گردشگری و حوزه علمیه طلاب در الجزائر

مولود لعجال به روزنامه الشروق گفت: ما روند بازسازی را در سال 2004 آغاز کردیم، زیرا از وضعیت مرکز که به یک سازه فرسوده و قدیمی تبدیل شده بود و میزبان تعداد کمی دانشجو و عالم قرار می‌گرفت، متأثر شدیم؛ طوری‌که ساختمان قدیمی آن هر لحظه در آستانه سقوط بر سر بازدیدکنندگان بود و ما با یک بازسازی جدّی آن را به ساختمانی عظیم با شکل هندسی متمایز و رنگ آبی لاجوردی تبدیل کردیم که برای همه غافلگیر کننده و چشمگیر بود.

او بازسازی مسجد را انقلابی عمرانی در سازه‌های الجزائر توصیف و تأکید کرد: بیش از 70 کارگر تحت نظارت مهندسان متخصص درگیر بازسازی مرکز شدند، اما بزرگترین چالش، تسطیح کوهی بود که سازه جدید بر روی آن ساخته و این سازه مجهز به تمام امکانات از جمله سالن‌های سخنرانی، تدریس و همچنین مجهز به آشپزخانه، محوطه و 24 اقامتگاه شد.

لعجال تأکید کرد: امروز این ساختمان تکمیل و به الگویی از هنر در شکل مهندسی متمایز خود تبدیل شده است؛ معماری کم‌نظیری که آن را به یکی از بهترین سازه‌های عمرانی دینی در الجزایر تبدیل و مردم مناطق مختلف را برای بازدید به خود جذب کرده است.

مسجد سیدی حسن شریف جاذبه گردشگری و حوزه علمیه طلاب در الجزائر

وی با بیان اینکه بازدید از مرکز حسن الشریف جنبه توریستی هم پیدا کرده است، گفت: اینجا مردم برای لذت بردن از محیط معنوی، باغ و موقعیت جذاب آن که شبیه یک تابلوی نقاشی در وسط کوه است، می‌آیند. بسیاری از مؤسسات در چارچوب گردشگری دینی سفرهایی را به این مکان ترتیب می‌دهند که همین قضیه آن را از دیگر مساجد و اماکن دینی الجزائر متمایز کرده است.

اینجا به عنوان تفرجگاه سالم مردان، زنان و کودکان به‌ویژه در تابستان در نظر گرفته شده و از استان‌های مختلف الجزائر و حتی خارج از کشور توریست جذب کرده است.

انتهای پیام
captcha