واکاوی تلاوت‌های منشاوی در «تَقْشَعِر»
کد خبر: 4058629
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

واکاوی تلاوت‌های منشاوی در «تَقْشَعِر»

ویژه‌برنامه تحلیل و نقد تلاوت‌های استاد محمدصدیق منشاوی با عنوان «تَقْشَعِر» به صورت پخش زنده اینستاگرامی انجام می‌شود.

نقد و تحلیل‌های تلاوت مرحوم منشاوی با عنوان « تَقْشَعِرّ»به گزارش ایکنا، ویژه‌برنامه نقد و تحلیل‌های تلاوت مرحوم استاد محمدصدیق منشاوی با عنوان «تَقْشَعِرّ» در قالب پخش زنده اینستاگرامی به میزبانی صفحه سیدمصطفی حسینی به نشانی s.mostafa_hoseini و محمدجواد دلفانی به نشانی delfani_mohammadjavad انجام می‌شود.

این برنامه که تاکنون سه قسمت از آن پخش شده است، جمعه شب‌ها حوالی ساعت 22 و دوشنبه‌ها حوالی ساعت 21:30 انجام می‌شود با حضور سیدمصطفی حسینی تحلیل تلاوت‌ها از بُعد هنری و محمدجواد دلفانی با تحلیل علمی و روایی تلاوت‌ها همراه خواهد بود.

کلمه تقشعر از آیه 23 سوره زمر گرفته شده که در این آیه آمده است؛ «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ؛ خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابی که آیاتش (در لطف و زیبایی و عمق و محتوا) همانند یکدیگر است؛ آیاتی مکرّر دارد (با تکراری شوق‌انگیز) که از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام کسانی که از پروردگارشان می‌ترسند می‌افتد.»

بنابر گفته سیدمصطفی حسینی «عکس‌العمل به آثار هنری، جزو کارهاییست که در تمام دنیا مرسوم است و مخاطبان علاقه‌مند به آن ری‌اکشن نشان می‌دهند. بنابر این چه هنری بهتر از هنر قرآن و چه اثری بالاتر از تلاوت اساتید قرآنی و استاد منشاوی که در آن تخصص و تبحر داریم. شاید از این طریق زمینه علاقه‌مندی به تلاوت در مخاطبان ایجاد شود و از سوی دیگر زمینه آشنایی با تلاوت‌های اصیل چون استاد منشاوی فراهم شود. این نقد و تحلیل صرفا در قالب پخش زنده خلاصه نخواهد شد بلکه گاهی در قالب به اشتراک گذاری مطالب با توجه به تنوع آثار انجام خواهد شد.»

همچنین این برنامه با همراهی محمدجواد دلفانی صاحب اجازه‌نامه قرائت قرآن از شیخ محمد فهمی عصفور با تحلیل بُعد علمی قرائت‌های استاد منشاوی همراه است. بنابر گفته وی در این تحلیل‌ها تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدای استاد منشاوی تحلیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پخش زنده فوق حدود 1600 بازدیدکننده داشته است گفت: جامعه قرآنی نیازمند شناخت بیشتری از استاد منشاوی است و باید منشاوی را بیشتر به جامعه قرآنی و سایر علاقه‌مندان معرفی کرد، بنابر این به صورت تخصصی به تحلیل تلاوت‌های ایشان می‌پردازیم.

یادآوری می‌شود، در این برنامه تلاوت استاد منشاوی از بُعد تکنیک‌های روایی، تجویدی، صوت و لحن و ابداعات وقف و ابتدایی تحلیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha