امام خمینی(ره) به بیداری اسلامی قدرت اثرگذاری داد + فیلم
کد خبر: 4060242
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
رئیس هیئت امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان:

امام خمینی(ره) به بیداری اسلامی قدرت اثرگذاری داد + فیلم

شیخ غازی خنینه تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) تصویر جدیدی از اسلام ارائه داد، هم در زمینه نقش علما در قیام امت اسلامی و هم بازگرداندن اعتبار اسلام در سطح بین‌المللی، لذا باید گفت امام خمینی(ره) به جنبش بیداری اسلامی بُعد و قدرت اثرگذاری داد.

امام خمینی(ره) به بیداری اسلامی قدرت اثرگذاری داد + فیلم

به گزارش ایکنا، در آستانه سی و سومین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) وبینار «خوانش انتقادی امام خمینی(ره) بر ماهیت و ساختار نظم بین‌الملل» امروز، به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

شیخ غازی حنینه، رئیس هیئت امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان با ارسال ویدئویی به این وبینار  مهم‌ترین اندیشه‌های سیاسی و دینی امام راحل را برشمرد. مشروح سخنان این اندیشمند لبنانی به شرح زیر است:

سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است. خدایا بر محمد و آل او و تمام بندگان صالح خدا از زمان آدم(ع) تا روز قیامت درود و رحمت بفرست.

و سپس درود و رحمت خداوند بر شما علمای بزرگوار و برادران فرهیخته و خواهران شریف باد.


  • بیشتر بخوانید:

حجت‌الاسلام ابوترابی: بازگشت به هویت دینی و وحدت امت اسلام؛ دو راه غلبه بر نظام سلطه در اندیشه سیاسی امام(ره) + فیلم

میشل کعدی: امام خمینی(ره) و تمدن‌سازی از ایران اسلامی + فیلم

شیخ دقاق: حرکت نظام‌مند و قرآنی امام راحل در مبارزه با استعمار و استکبار جهانی + فیلم


برگزاری این وبینار را که به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود به شما تبریک می‌گویم. امامی که رهبر انقلاب اسلامی و حامل پرچم اسلام و دعوت به اسلام ناب محمدی بود.

این انقلاب شروعی تازه و جانی دوباره به اسلام بخشید؛ همان‌طور که در حدیثی منسوب به پیامبر اکرم(ص) آمده است: «خداوند هر صد سال، یك نفر را می‌فرستد كه او دین این امت را تجدید كند».

بنابراین آغاز انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) تصویر جدیدی از اسلام ارائه داد، هم در زمینه نقش علما در قیام امت اسلامی و هم بازگرداندن اعتبار اسلام در سطح رویدادی بین‌المللی و ارائه تصویر ناب و اصیل از اسلام که بسیاری برای مخدوش کردن آن تلاش کردند، تصویر نابی که حضرت رسول(ص) به جای گذاشت و در این خصوص فرمودند: «من شما را بر راه روشنی رها کردم که شبش همانند روز روشن است، پس راه واضح است به حدّی که سیرکننده در آن گمراه نمی‌گردد».

از همین رو امام خمینی(ره) با این آغاز و با این انقلاب نقشی پیشگامانه به علمای مسلمان اعطا کرد، کسانی که مشعل اسلام را با شایستگی حمل می‌کنند و وقف خدمت به این دین هستند و بر این قضیه اهتمام دارند که سیمای اسلام چهره‌ای پاک، ناب، مصفا، روشن و خالی از هر گونه شائبه‌ای باشد که با گذر ایام به آن دچار شده است آن هم توسط بسیاری از فرقه‌ها که چهره اسلام را مخدوش کردند و چهره‌ای منفور از این دین ساخته و پرداخته کردند و از همین رو حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «بر خود و ديگران آسان بگيريد و سخت نگيريد؛ مژده دهيد و بيزار نکنيد».

بنابراین امام خمینی(ره) بر نقش علمای مسلمان تأکید داشت.

موضوع دیگر اینکه این انقلاب بعد جدید دیگری ارائه کرد و آن هم راه‌اندازی عنوان وحدت اسلامی بین فرزندان امت واحده اسلامی است.

همان طور که خداوند متعال می‌فرماید: «اين است امت‏ شما كه امتى يگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستيد» و در جای دیگر خداوند متعال می‌فرماید: «همگی به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید».

 آرمان وحدت اسلامی که امام خمینی(ره) از طریق نامگذاری هفته وحدت بر آن تأکید داشت، مؤید این موضوع است. هفته وحدت فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول، سالگرد میلاد پیامبر اسلام(ص) بنابر روایات اهل سنت، تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد(ص) بنابر روایات شیعه است و امام خمینی از طریق این هفته وحدت خواسته است به همه جهان و در وهله نخست به مسلمانان بگوید که شما امت واحده هستید؛ پس چرا بر سر پیامبرتان با یکدیگر اختلاف دارید و چرا بین شما اختلاف هست؟

امام خمینی(ره)، عالمی فهیم، پیگیر و مطالعه‌کننده روی بسیاری از مسائلی بود که بین پیروان اهل تسنن، شیعه و بین فرزندان امت واحده اختلاف و تضاد ایجاد می‌کند؛ با این وجود از همه این اختلافات می‌گذرد و بر وحدت امت تأکید می‌کند و اینکه امت اسلامی امت واحده است؛ همان طور که خداوند متعال می‌فرماید: «این (پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّت واحدی بودند (و پیرو یک هدف)؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس مرا پرستش کنید».

بُعد دیگر انقلاب به مسائل مستضعفین جهان اختصاص دارد و از نخستین این مسائل، آرمان فلسطین است. این قضیه برای حیات امت اسلامی موضوعی اساسی و مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود. از همین رو امام خمینی(ره) هنگامی که شعار مشهور خود را سر داد که «امروز، ایران و فردا قدس» این را چهل و دو سال یا تقریباً چهل و سه سال قبل بیان کرد و ما امروز نزدیک‌تر از همیشه به قدس هستیم. ارتش میلیونی که امام خمینی(ره) به آن دعوت کرده بود به درهای بیت‌المقدس بسیار نزدیک شده است، ارتشی از یمن تا عراق، لبنان، سوریه، فلسطین و بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و از همین رو همه این عناوین تأثیر مستقیمی بر بیداری اسلامی داشته است که از آرمان جمهوری اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تأثیر پذیرفته است که امام خمینی(ره) آن را رهبری کرد.

تأثیر ارزش‌های مذکور، در تجمیع امت محمدی حول این عناوین است که امام خمینی هم با آرمان خود بر آن تأکید داشته است. از همین رو از همین جا می‌گوییم که امام خمینی با این آرمان خود بر توده جوانان مسلمان و بسیاری از ملت‌های عربی، اسلامی و حتی غیر اسلامی و به خصوص در آمریکای لاتین و حتی بر قاره اروپا و آمریکا تأثیر گذاشت و بُعد جدیدی به اسلام داد؛ اسلامی که بسیاری از فرقه‌ها از طریق بسیاری از مفاهیم، تلاش کردند چیزهایی را به این دین منسوب کنند که اصلاً با ماهیت و اصالت اسلام سنخیتی ندارد تا چهره اسلام را مخدوش کنند.

از همین رو امام خمینی(ره) بر همه این مفاهیم تأکید کرد و به جنبش بیداری اسلامی بُعد و قدرت اثرگذاری داد. جنبشی که با پیروزی انقلاب اسلامی ظهور یافت و در کشورهای عربی و اسلامی از مصر تا لبنان، سوریه، عراق، یمن، الجزائر، مراکش، اردن و کشورهای حجاز و خاور دور گسترش پیدا کرد.

بنابراین در خصوص تأثیر و پیامدهای انقلاب اسلامی و پیروزی این انقلاب مبارک تحت رهبری امام خمینی(ره)، باید گفت که تأثیر برجسته‌ای بر جوانان مسلمان و بسیاری از جوانان در اقصی نقاط جهان داشته است. و در پایان درود بر شما و رحمت خداوند بر شما باد.

وبینار بین‌المللی خوانش انتقادی امام خمینی(ره) بر ماهیت و ساختار بین‌الملل»، صبح امروز، ۱۱ خرداد با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران آغاز شد. میشل کعدی، اندیشمند مسیحی لبنان، حجت‌الاسلام‌شیخ عبدالله دقاق، روحانی مبارز بحرینی و مدیر حوزه‌های علمیه بحرین در قم و شیخ غازی یوسف حنینه، رئیس شافعی مذهب هیئت‌ امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان از دیگر سخنرانان این وبینار بودند که در قالب ویدئو کنفرانس پیرامون محورهایی چون امام خمینی(ره) و الگوی مطلوب حکمرانی بین‌المللی، اندیشه انقلاب و جرثومه استبداد در جهان اسلام و امام خمینی(ره) و جنبش‌های اسلامی سخنرانی کردند.

انتهای پیام
captcha