آفتابگردان جشنواره‌ای ادبی و هنری با رویکرد سالمندی است
کد خبر: 4065026
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
ملکی صیدآبادی در گفت‌وگو با ایکنا:

آفتابگردان جشنواره‌ای ادبی و هنری با رویکرد سالمندی است

دبیر جشنواره فرهنگی هنری آفتابگردان عنوان کرد: در این جشنواره تصمیم گرفتیم به‌نوعی به موضوع سالمندان بپردازیم که توام با خلاقیت و ابزار فراگیر، گسترده و همه‌فنی به نام آثار هنری باشیم.

جشنواره آفتابگردان+داوود ملکی صیدآبادی

داوود ملکی صیدآبادی؛ دبیر جشنواره فرهنگی هنری آفتابگردان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جزئیات این جشنواره عنوان کرد: بنیاد فرهنگ سالمندی، بنیانگذار جشنواره آفتابگردان است. این بنیاد حدود سه سال است فعالیت خود را آغاز کرده است که متاسفانه بحث کرونا خیلی به فعالیت آن ضربه زد و فعالیت‌های بنیاد را از وجهه عینی خود خارج کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد فرهنگ سالمندی ادامه داد: از سال اول که فعالیت خود در بنیاد را شروع کردیم؛ اولین نیازی که احساس شد این بود که جامعه نسبت به موضوع سالمندان حساس شود. درواقع این حس به‌وجود بیاید که در آینده نه‌چندان دور به شدت با موضوع سالمندان درگیر می‌شویم و شاید اگر مدیریت نشود تبدیل به یک معضل در جامعه شود. البته نه به این معنی سالمندان معضل باشند، بلکه عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت این عزیزان می‌تواند برای کل جامعه  مشکل‌ساز باشد پس تصمیم گرفتیم از این نگاه به‌نوعی به موضوع سالمندان بپردازیم که توام با خلاقیت و ابزار فراگیر، گسترده و همه‌فنی به نام آثار هنری باشیم.

توجه به موضوع سالمندی با چاشنی خلاقیت و هنر

این نویسنده اضافه کرد: دور اول این جشنواره ادبی بود زیرا حوزه ادبیات علیرغم اینکه مقداری در محاق است و رویکرد به آن از سمت هنرمندان کمتر است، همچنان یکی از حوزه‌های فکری و درحقیقت بسیار اثرگذار در جامعه است. در همین راستا جشنواره آفتابگردان را برنامه‌ریزی کردیم و اولین دوره آن در قالب داستانک، داستان کوتاه، کاریکلماتور و خاطره‌نویسی در سال 98 برگزار کردیم و حقیقتا از استقبالی که از جشنواره شد، غافلگیر شدیم.

دبیر جشنواره فرهنگی_هنری آفتابگردان با بیان اینکه سال گذشته دومین دوره را برگزار و بخش شعر را در قالب شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره به آن اضافه کردیم؛ عنوان کرد: در این حوزه اساتید خوبی هم با ما همکاری داشتند و حمیدرضا شکارسری، عبدالجبار کاکایی و سعید بیابانکی از اعضای شورای شعر و داوری دومین جشنواره آفتابگردان بودند.

وی با اعلام اینکه امسال بخش خوشنویسی را هم به جشنواره آفتابگردان اضافه کردیم؛ اظهار کرد: خوشنویسی در سه قالب خط تحریری، نستعلیق و شکسته قلم درشت طراحی و به جشنواره اضافه شده و خوشبختانه تاکنون بازخوردها بد نبوده است. البته هنوز زود است که نتیجه‌گیری از جریان جشنواره امسال داشته باشیم و موضوع خوشنویسی جای کار بیشتری دارد که بتوانیم در تبلیغات و اطلاع‌رسانی به آن بپردازیم.

ملکی در بخش دیگر صحبت‌های خود اشاره کرد: شورای شعر جشنواره امسال برگزار شده و رضا عبداللهی، رضوان ابوترابی و عباس کریمی‌عباسی به‌عنوان داور با جشنواره آفتابگردان سوم همکاری می‌کنند اما در داوری شورای داستان هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم. البته محمدجواد جزینی به‌عنوان یکی از داوران مشخص شده اما هنوز داوران دیگر تعیین نشده‌اند و احتمالا در همین هفته بتوانیم خبر قطعی دیگر داوران را هم اعلام کنیم.

قالب همه‌فن‌حریف  داستان

دبیر جشنواره فرهنگی_هنری آفتابگردادن در ادامه درخصوص انتخاب قالب داستان کوتاه برای برگزاری اولین دوره جشنواره آفتابگردان عنوان کرد: این انتخاب چند وجه دارد. اولا جشنواره‌هایی که در حوزه داستان برگزار می‌شوند معمولا نسبت به جشنواره‌هایی مثل فیلم‌ها، فیلم‌های کوتاه، عکس و نظیر این‌ها کم‌هزینه‌ترند و موضوع منابع برای ما خیلی مهم بود. از طرفی تخصص خود من داستان‌نویسی است و با بضاعتی که در حوزه منابع انسانی داشتیم به این نتیجه رسیدم که حتی اگر مثلا از بعد داوری هم به مشکل برخورد کنیم، حداقل خودم به تنهایی می‌توانم آثار را داوری کنم. یعنی به‌نحوی در قدم اول خودمان بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم.

ملکی ادامه داد: سومین وجه و شاید یکی از مهم‌ترین وجوه آن این بود که حوزه ادبیات یکی از شاخه‌های مهم هنر است که علیرغم دید سطحی که الان نسبت به آن شکل گرفته؛ می‌تواند منبع محتوایی بسیار خوبی برای فعالیت‌های دیگر ما باشد. یعنی ما با برگزاری این جشنواره یک منبع محتوایی داریم که می‌تواند هم بحث رسانه‌ای و هم بحث فکری ما را تغذیه می‌کند و هم می‌توانیم تا حدی آسیب‌شناسی اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم.

آسیب‌شناسی مشکلات سالمندی از طریق داستان

معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد فرهنگ سالمندی اضافه کرد: زمانی که داستان‌ها خوانده می‌شوند، در جمع‌بندی، موتیف آن‌ها مثلا نشان می‌دهد که نگاه‌ها به خانه سالمندان باید تغییر پیدا کند؛ حتی می‌توانیم از دل این آثار یک خط‌مشی برای حرکت سال جاری یا آینده پیدا کنیم. درحقیقت وقتی در موضوعی به ادبیات می‌پردازید، این خاصیت را دارد که با یک تحلیل و بررسی در آثار دریافتی با یک آسیب‌شناسی می‌توان متوجه شد که در آن حوزه دیدگاه عمومی روی چه بخش‌هایی معطوف شده است.

وی افزود: حتی این موضوع می‌تواند یک مقدار آسیب‌شناسانه هم باشد و برای آینده بتوانید برای آن سیاست‌گذاری کنید اما این شکل بررسی و آسیب‌شناسی را روی آثاری مثل عکس، نقاشی یا مجسمه‌سازی نمی‌توان انجام داد.

دبیر جشنواره فرهنگی_هنری آفتابگردان درباره انتشار آثار برگزیده این جشنواره به‌‌صورت مکتوب، عنوان کرد: سال اول آثار برگزیده جشنواره را به کتاب تبدیل کردیم؛ سال دوم به دلیل منابع مالی محدودی که داشتیم، نشد این کار را انجام دهیم اما امسال حتما قصد داریم که آثار در قالب کتاب منتشر شود. در عین حال تصمیم داریم کارگاه‌هایی در رشته‌های مختلف جشنواره به‌ویژه با تمرکز روی شعر و خوشنویسی چه در حین برگزاری جشنواره و چه بعد از آن برگزار کنیم.

ملکی ادامه داد: همچنین تصمیم داریم از آثار خوب بخش خوشنویسی جشنواره یک گالری داشته باشیم اما برگزاری این گالری بسته به کیفیت آثاری است که به دست ما می‌رسد. یعنی شورای داوری ما باید به این نتیجه برسد که آثار منتخب قابلیت ارائه و نمایش عمومی دارند یا خیر.

 آفتابگردان؛ اولین جشنواره فرهنگی کشوری در موضوع سالمندی

دبیر جشنواره فرهنگی_هنری آفتابگردان در بیان برنامه‌های پیش روی این جشنواره هم عنوان کرد: برای سال آینده هم برنامه‌هایی داریم اما از آنجا بنیاد فرهنگ سالمندی یک بنیاد خودگردان است و از لحاظ منابع مالی در محدودیت هستیم، نمی‌توان قطعی قول داد که حتما اجرایی می‌شود. البته تصمیم داریم که مانند سه سال گذشته سعی کنیم بخش به بخش به جشنواره اضافه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره در این سطح اولین است؛ یعنی در سطح کشور جشنواره‌ای به این وسعت با این ابعاد با موضوع سالمندی برگزار نشده است و امیدواریم دستگاه‌ها و موسسات مالی و اقتصادی که می‌توانند پای کار بیایند و ما را حمایت کنند زیرا خیلی مهم است که ما بتوانیم حیات این جشنواره را ادامه دهیم و دوره‌های بعد را با قوت و قدرت بیشتری برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha